De Optimist

Hildo Kropstraat 20 1328 BC Almere

  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist
  • Schoolfoto van De Optimist

Het team

Toelichting van de school

Afgelopen jaren hadden we een laag verloop van personeel in ons team. Het team is hecht en werkt nauw samen om het onderwijs steeds te blijven verbeteren. Dit doen we door te werken met de methodiek van Stichting Leerkracht.

De groepen 3-8 krijgen twee keer in de week 45 minuten gym van de vakleerkracht. Deze lessen vinden plaats in een gymzaal in de buurt, waar de kinderen naar toe lopen met de groepsleerkracht. Groep 1 en 2 gymmen in de speelzaal in ons eigen gebouw, onder begeleiding van de eigen groepsleerkracht.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We doen onze uiterste best om de lessen bij afwezigheid van een leerkracht doorgang te laten vinden. 
Er wordt intern naar een oplossing gezocht:

  • Een ambulante collega vangt de groep op;
  • Er wordt een beroep gedaan op een collega die in deeltijd werkt;
  • De leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent komt voor (een deel van) de groep te staan;
  • Een stagiaire wordt gevraagd (een deel van) de groep die dag op te vangen. Het ander deel van de groep gaat dan bij voorkeur naar de parallelgroep of wordt verdeeld over andere groepen.

Indien dit niet lukt zijn er nog de volgende mogelijkheden: 

  • Wanneer er wel vervanging is voor bijv. de onderbouw maar niet voor de bovenbouw, dan schuift een onderbouwleerkracht door naar boven en de vervanger komt in de lagere groep;
  • Een groep wordt verdeeld over een aantal andere groepen. De leerlingen krijgen voorafgaand een (werk)instructie, zodat zij die dag gericht aan het werk kunnen. Dit wordt per situatie overwogen;
  • U wordt als ouders verzocht om uw kind thuis te houden. U ontvangt hierover bericht via Social Schools.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Optimist streven we naar een vloeiend doorlopende leerlijn. In de ochtenden wordt vooral gewerkt aan de basisvaardigheden: taal en rekenen. In de middag is er ruimte voor het themagerichte werken (IPC) waarin geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en burgerschap in verweven zijn. Ook komen kunstvakken en handvaardigheid in de middag aan bod.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij geloven dat jonge kinderen spelenderwijs het meest leren. Er is binnen het aanbod aandacht voor:

  • sociaal emotionele ontwikkeling;    
  • keuzes leren maken;    
  • taalontwikkeling;     
  • rekenontwikkeling;     
  • motorische ontwikkeling;      
  • ontdekken en ervaren;     
  • spelontwikkeling;
  • creatieve ontwikkeling.

We werken thematisch waarbij aangesloten wordt bij de belevingswereld van de kinderen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Early Years van IPC. Een thema duurt enkele weken en loopt als een rode draad door de les- en ontwikkelingsactiviteiten. Kinderen mogen materialen en boeken, die te maken hebben met het thema, meenemen voor de thematafel.  

De leerkracht kan gedurende het spelen en werken gerichte activiteiten doen met groepjes leerlingen, spelplannen maken, spelimpulsen geven en zo het spel naar een hoger plan brengen. De leerlijnen op gebied van de reken- en taalontwikkeling zitten verweven in het spel. Er wordt daarnaast ook structureel en doelgericht aandacht besteed aan de rekendoelen en leesdoelen m.b.v. materialen en methodieken.(Klankkracht, Semsom en Met Sprongen Vooruit).

Binnen de kleutergroepen is een intensief aanbod in woordenschatonderwijs aanwezig. Een brede woordenschat is belangrijk om in de latere groepen opdrachten en teksten goed te kunnen doorgronden. De woordenschat wordt ondersteund door de gebaren van de Nederlandse gebarentaal. Onderzoek laat zien dat kinderen makkelijker woorden tot zich nemen als er gebaren bij worden aangeleerd. We gebruiken hiervoor het programma van Lotte en Max. 

Het speellokaal, wat zich in het gebouw bevindt, wordt gebruikt voor de motorische ontwikkeling door middel van het geven van sport en spel.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

 We stemmen graag af op wat een groep nodig heeft en willen daarbij ook rekening houden met individuele kinderen. Soms hebben kinderen meer tijd nodig om zich bepaalde stof eigen te maken. Ook kan het zijn dat bepaalde vakken geïntegreerd worden. Rondom de thema's van IPC wordt bijv. ook veel gelezen en mogelijk wordt het begrijpend lezen daar dan in geïntegreerd. Zo maken we het lezen meer betekenisvol. Er wordt op de Optimist ook gewerkt met een weektaak, ook hierin wordt tijd besteed aan verschillende vakgebieden en dit kan per groep variëren. De uren die u ziet zijn dus een indicatie. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op onze school kunnen "meerbegaafde" kinderen een extra aanbod krijgen in De Toptimist. Een gespecialiseerde leerkracht gaat een uur in de week met een groep leerlingen aan de slag

Uitgangspunten van de Optimist rondom meerbegaafdheid:  

  • We willen leerlingen leren leren.  
  • We willen leerlingen uitdagen procesgericht te werken. Daarbij maken we gebruik van het TASC-model.  
  • We willen de kinderen leren onderzoekend te leren.  
  • We willen de leerlingen leren samenwerken.  
  • We willen deze leerlingen helpen met het ontwikkelen van hun executieve functies. 
  • We willen kinderen denkvaardigheden aanleren, zodat ze deze kunnen toepassen bij het werken aan projecten. 
  • We willen het creatieve, praktische en analytische denken bevorderen en ontwikkelen. 
 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Optimist is een school die altijd zoekt naar manieren om het onderwijs voor elke leerling nog meer te laten aansluiten. In het schoolondersteuningsplan (SOP) beschrijven wij wat we de komende jaren willen onderzoeken en aanpassen met elkaar. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuters van Go kinderopvang komen hier wekelijks gymmen. En ook de BSO van Het Penseel maakt regelmatig gebruik van onze speelzaal. We onderzoeken de mogelijkheden voor verdere samenwerking.

Terug naar boven