Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Optimist streven we naar een vloeiend doorlopende leerlijn. In de ochtenden wordt vooral gewerkt aan de basisvaardigheden: taal en rekenen. In de middag is er ruimte voor het themagerichte werken (IPC) waarin geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en burgerschap in verweven zijn. Ook komen kunstvakken en handvaardigheid in de middag aan bod.
Wij geloven dat jonge kinderen spelenderwijs het meest leren. Er is binnen het aanbod aandacht voor:
- sociaal emotionele ontwikkeling;
- keuzes leren maken;
- taalontwikkeling;
- rekenontwikkeling;
- motorische ontwikkeling;
- ontdekken en ervaren;
- spelontwikkeling;
- creatieve ontwikkeling.
We werken thematisch waarbij aangesloten wordt bij de belevingswereld van de kinderen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van Early Years van IPC. Een thema duurt enkele weken en loopt als een rode draad door de les- en ontwikkelingsactiviteiten. Kinderen mogen materialen en boeken, die te maken hebben met het thema, meenemen voor de thematafel.
De leerkracht kan gedurende het spelen en werken gerichte activiteiten doen met groepjes leerlingen, spelplannen maken, spelimpulsen geven en zo het spel naar een hoger plan brengen. De leerlijnen op gebied van de reken- en taalontwikkeling zitten verweven in het spel. Er wordt daarnaast ook structureel en doelgericht aandacht besteed aan de rekendoelen en leesdoelen m.b.v. materialen en methodieken.(Klankkracht, Semsom en Met Sprongen Vooruit).
Binnen de kleutergroepen is een intensief aanbod in woordenschatonderwijs aanwezig. Een brede woordenschat is belangrijk om in de latere groepen opdrachten en teksten goed te kunnen doorgronden. De woordenschat wordt ondersteund door de gebaren van de Nederlandse gebarentaal. Onderzoek laat zien dat kinderen makkelijker woorden tot zich nemen als er gebaren bij worden aangeleerd. We gebruiken hiervoor het programma van Lotte en Max.
Het speellokaal, wat zich in het gebouw bevindt, wordt gebruikt voor de motorische ontwikkeling door middel van het geven van sport en spel.
We stemmen graag af op wat een groep nodig heeft en willen daarbij ook rekening houden met individuele kinderen. Soms hebben kinderen meer tijd nodig om zich bepaalde stof eigen te maken. Ook kan het zijn dat bepaalde vakken geïntegreerd worden. Rondom de thema's van IPC wordt bijv. ook veel gelezen en mogelijk wordt het begrijpend lezen daar dan in geïntegreerd. Zo maken we het lezen meer betekenisvol. Er wordt op de Optimist ook gewerkt met een weektaak, ook hierin wordt tijd besteed aan verschillende vakgebieden en dit kan per groep variëren. De uren die u ziet zijn dus een indicatie.
Op onze school kunnen "meerbegaafde" kinderen een extra aanbod krijgen in De Toptimist. Een gespecialiseerde leerkracht gaat een uur in de week met een groep leerlingen aan de slag
Uitgangspunten van de Optimist rondom meerbegaafdheid:
- We willen leerlingen leren leren.
- We willen leerlingen uitdagen procesgericht te werken. Daarbij maken we gebruik van het TASC-model.
- We willen de kinderen leren onderzoekend te leren.
- We willen de leerlingen leren samenwerken.
- We willen deze leerlingen helpen met het ontwikkelen van hun executieve functies.
- We willen kinderen denkvaardigheden aanleren, zodat ze deze kunnen toepassen bij het werken aan projecten.
- We willen het creatieve, praktische en analytische denken bevorderen en ontwikkelen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Optimist is een school die altijd zoekt naar manieren om het onderwijs voor elke leerling nog meer te laten aansluiten. In het schoolondersteuningsplan (SOP) beschrijven wij wat we de komende jaren willen onderzoeken en aanpassen met elkaar.
De peuters van Go kinderopvang komen hier wekelijks gymmen. En ook de BSO van Het Penseel maakt regelmatig gebruik van onze speelzaal. We onderzoeken de mogelijkheden voor verdere samenwerking.