Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf

Makassarweg 68 1335 HZ Almere

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Dukdalf

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hebben we een structuurgroep. Deze kinderen hebben een specifieke ondersteuningsbehoefte en vallen onder het stedelijk arrangement met het samenwerkingsverband van Passend Onderwijs. Het is onze ambitie dat deze kinderen zo regulier mogelijk onderwijs krijgen en doen daarom ook gewoon mee met de doorstroomtoets. Hierdoor kan onze score jaarlijks wat vertroebelen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Observaties en toetsen zijn hierbij belangrijke instrumenten. We maken hierbij onderscheid tussen methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen. Op De Dukdalf worden beide soorten gebruikt.
De methode-afhankelijke toetsen zijn gerelateerd aan de gebruikte methodes en toetsen overwegend de leerstof die in een vrij korte periode daaraan voorafgaand is aangeboden.
De methode-onafhankelijke toetsen zijn niet gebonden aan welke methode dan ook, de normering is landelijk en deze toetsen worden minder vaak afgenomen. Daardoor is de leerstof die wordt getoetst veel omvangrijker.
Dit hele systeem van toetsen en observatie wordt het LeerlingVolgSysteem (LVS) genoemd. Ieder schooljaar zorgt de intern begeleider voor een overzicht waar alle activiteiten in het kader van het LVS op zijn vermeld. Dit noemen wij de toetskalender.
Voor de methode-onafhankelijk toetsen hebben we gekozen voor CITO. Voor de kleuters gebruiken we ook het Mijn kleutergroep-leerlingvolgsysteem. De CITO-toetsen zijn landelijk genormeerd en geven een (voorzichtige) indicatie van wat een kind beheerst en zou moeten beheersen. Zo worden er in januari en juni in alle groepen CITO-toetsen afgenomen. Bovendien doen kinderen aan het eind van groep 8 de Doorstroomtoets van IEP.
U vindt de uitslagen van de methodegebonden toetsen terug op het rapport van uw kind. Voor het volgen en ondersteunen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we schoolbreed een groepsplan gedrag en Zien! Kwink vormt de basis om aan gedrag en groepsdynamiek te werken, maar mocht er voor de groep, een groepje kinderen of een individueel kind een andere ondersteuningsvraag zijn proberen we deze door middel van korte specifieke programma's op te pakken. Rots en water en oké-trainingen zijn hier voorbeelden van. Maar ook gesprekken met de interne begeleider behoort tot de mogelijkheden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviesprocedure
Hieronder beschrijven wij de procedure die wij vanaf groep 6 hanteren om in groep 8 tot een definitief advies te komen voor uitstroom naar een Voortgezet Onderwijs school (VO-school).
In groep 6 wordt er aan het einde van het schooljaar een niveau-indicatie gegeven. Met deze indicatie heeft u een beeld van het huidige functioneren. Hierdoor kunt u zich alvast gaan oriënteren op het middelbaar onderwijs in het schooljaar erna. Niet elke VO-school biedt elk niveau aan, ook verschillen de scholen in manier van onderwijsgeven. Met deze indicatie kunt u dus samen met uw zoon/dochter tijdig opzoek gaan naar mogelijke middelbare scholen.
In groep 7 wordt er aan het einde van het schooljaar een voorlopig advies gegeven. Met dit voorlopig advies is het mogelijk gerichter naar VO-scholen te kijken.
In groep 8 wordt in februari een definitief advies gegeven. Hiermee kunt u zich aanmelden voor de middelbare scholen die aansluiten bij de voorkeur van uw zoon/dochter. Zowel de niveau-indicatie als het voorlopig en definitief advies worden gebaseerd op vier elementen.
1.       Leerlingkenmerken: Hier gaat het om de manier van leren (bijvoorbeeld een voorkeur voor leren uit boeken of leren door te doen), het zelf initiatief nemen tot leren, het kunnen plannen en het kunnen reflecteren op het eigen werk.
2.       Werkhouding: Hier gaat het om de concentratie, het kritisch en nauwkeurig werken, omgang met huiswerk, het doorzettingsvermogen, het serieus zijn en het vragen stellen.
3.       Toetsresultaten van methodegebonden toetsen: Hoe pakt de leerling de stof op in de weken voorafgaand aan een toets bij de vakken rekenen, taal, lezen en spelling? Zijn de resultaten passend bij wat er van de leerling verwacht mag worden en hoeveel moeite moet hier voor gedaan worden?
4.       Toetsresultaten en ontwikkeling van de toetsen van Leerling in Beeld (voorheen Citotoetsen): Hoe ontwikkelt de leerling zich ten opzichte voor het vorige landelijke meetmoment? De groei van een leerling tussen de landelijke meetmomenten zegt ons als school iets over de prognose van het Voortgezet Onderwijs.
Het kan zijn dat uw zoon/dochter een enkel advies krijgt, maar het kan ook zijn dat er een gecombineerd advies gegeven wordt. De te geven adviezen vindt u hieronder:
VSO (POA-TLV*)
PRO (POA-TLV*)
VMBO BBL
VMBO BBL/KBL
VMBO KBL
VMBO KBL/TL
VMBO TL
VMBO TL/HAVO
HAVO
HAVO/VWO
VWO
*Voor deze scholen is een Toelaatbaarheidsverklaring nodig, die afgegeven wordt door Passend Onderwijs Almere De adviezen komen tot stand in overleg met de groepsleerkracht(en), intern begeleider en directie.

Het oriënteren en aanmelden op een VO-school gaat via https://www.kiesjeschoolinalmere.nl/

Na de doorstroomtoets kan er nog een heroverweging van het advies plaatsvinden als de uitslag hiervan hoger is dan het gegeven advies. Ouders en de leerling worden dan uitgenodigd voor een gesprek om een mogelijke bijstelling van het advies naar boven te bespreken.
Het advies wordt niet naar beneden aangepast.

Voor de overdracht naar de VO-school maken alle scholen in Almere gebruik van Digidoor (https://www.digidoor.nl/Index.asp). Hier vullen wij de gegevens in van uw zoon/dochter die relevant zijn voor de VO-school. U krijgt als ouder ook inzage in dit digitale dossier en kunt een eigen zienswijze aan dit dossier toevoegen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij beseffen ons dat wij leerdoelen alleen kunnen realiseren als kinderen en leerkrachten ervaren dat aan een belangrijke basisvoorwaarde wordt voldaan, namelijk dat de school zich kenmerkt door een sfeer van vertrouwen, acceptatie en zorg voor elkaar. Daar werken we met alle betrokkenen, leerkrachten en ouders, voortdurend aan. Wij noemen dit het pedagogisch klimaat en wij onderscheiden daarin de volgende aspecten:
1.  Kinderen voelen zich thuis in een situatie waarin zij de ruimte krijgen zichzelf te zijn.
2.  Kinderen ontwikkelen zich goed in een situatie waarin zij naast vrijheid en ruimte ook duidelijkheid en houvast ervaren. In onze school heerst vaak rust en structuur.
3.  Kinderen voelen zich veilig als er in de omgang met elkaar en met de leerkrachten sprake is van wederzijds respect.
4.  Kinderen werken naar vermogen zelfstandig en worden begeleid naar een steeds grotere vorm van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Deze zelfstandigheid wordt opgebouwd door het werken met persoonlijke leer- en onderzoeksvragen en hier passend werk bij maken. 

We hebben vier centrale afspraken:
* Ik ben vriendelijk tegen iedereen.
* Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag.
* Ik loop, praat en werk rustig in de school
* Ik ga netjes om met ieders spullen.
En speciaal op het gebied van ICT:
* Ik gebruik internet veilig

We praten op onze school over afspraken en niet over regels, zodat een ieder elkaar kan aanspreken op de afspraken die we met elkaar hebben. Ook zijn deze afspraken positief geformuleerd. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elkaar respecteren
  • Vertrouwen bieden (en hebben)
  • Veiligheid ervaren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven