Protestants Christelijke Basisschool de Buitenburcht

Zonnebloemweg 66 1338 TV Almere

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Buitenburcht
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Buitenburcht
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Buitenburcht
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Buitenburcht
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool de Buitenburcht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds schooljaar  2017-2018 wordt in de groepen 8 in plaats van de CITO eindtoets de IEP eindtoets afgenomen.

De school scoort reeds meerdere jaren uitstekende scores. Scores die ruim boven het landelijk gemiddelde liggen (zie de grafiek).

De scores vanuit het schooljaar 2020-2021 vallen lager uit dan het landelijke gemiddelde. Deze scores zijn echter wel ver boven de gemiddelde verwachting voor deze groep leerlingen. Eind groep 7 waren de verwachte scores aanzienlijk lager dan er nu gescoord is. 
De afname van de BOOM- eindresultaten van spelling en rekenen voor de groepen 3 t/m 7 zijn wel aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde en ruim boven de inspectienorm.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: de Inspectie van het Onderwijs telt de resultaten van de eindtoets in schooljaar 2020-2021 niet mee in de beoordeling van de scholen en past op een later moment een correctie toe in verband met de coronacrisis.

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Gemiddelde eindtoetsscores

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. Ze kijkt hiervoor onder meer naar de resultaten van leerlingen op de eindtoets. Het beoordelen van de resultaten werd tot en met 1 augustus 2020 gedaan op basis van de gemiddelde score van leerlingen. Dit is veranderd: vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus.

De gemiddelde score van de school wordt vergeleken met de ondergrens van de inspectie .

Let op: vanwege het coronavirus is er in schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen. De referentieniveaus zijn daarom pas zichtbaar in 2020-2021.

Weergave Resultaten eindtoets

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt een leerlingvolgsysteem gebruikt om, aan de hand van observaties, de vorderingen van de leerlingen vast te leggen. 

Observeren hoe een kind een taak aanpakt, hoe hij of zij redeneert, of hij of zij doorzet, kritisch is, creatief is, enz. zegt veel over hoe een kind leert en over de capaciteiten van de leerling. Deze gegevens noteren wij en communiceren wij aan de ouders. Verder leggen de leerlingen portfolio's aan, waarmee ontwikkelingen en leerprocessen kunnen worden gedemonstreerd. Tevens worden er toetsen afgenomen bij o.a. rekenen en spelling. De resultaten laten zien of de leerling de stof van een bepaald onderdeel of bepaalde periode beheerst. Ook nemen wij in de groepen 3 tot en met 8 elk jaar in november en mei de BOOM-toetsen af. Hiermee volgen wij de voortgang van de ontwikkeling van de leerling, gemeten aan het landelijk gemiddelde. De resultaten per leerling worden aan de betreffende ouders gecommuniceerd. 

Op klas- en schoolniveau analyseren wij observaties en de prestaties en toetsgegevens en stemmen ons onderwijs af op wat wij waarnemen. Wij hanteren dus een PDCA (plan-do-check-act) cyclus en zo bewaken wij de kwaliteit van ons onderwijs.  Zo nodig stellen wij het onderwijskundig beleid bij, waarbij u zich kunt voorstellen dat er extra acties worden ingezet, een andere methode wordt aangeschaft of scholing van het team plaatsvindt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het van belang dat kinderen een advies krijgen dat recht doet aan hun talenten en capaciteiten. Kinderen werken aan het behalen van hun persoonlijke leerdoelen. Aan de hand van toetsgegevens bepalen de leerkrachten samen met de kinderen waar de leerlingen aan moeten/zullen werken om hun doelen te behalen. Op deze manier zijn de kinderen eigenaar van hun leerproces en zijn zij gemotiveerd om te leren. Wij werken bij een aantal vakken groepsdoorbroken; d.w.z. dat de leerlingen per leerjaar in niveaugroepen worden ingedeeld.  De ene leerkracht werkt met kinderen die de basisstof goed aankunnen en/of meer uitdaging nodig hebben.  De andere leerkracht die met kinderen de basisstof aankunnen en/of extra uitleg en oefening nodig hebben.  Wij hebben gemerkt dat door deze werkwijze een advies voor het vervolgonderwijs met regelmaat naar boven kan worden bijgesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het rapport van de inspectie (zie de bijlage of kijk op de site van de school) zijn de bevindingen te lezen van het onderzoek dat is uitgevoerd in februari 2019. Een paar punten willen wij uitlichten.

De inspectie waardeert ons onderwijs op alle onderdellen als voldoende tot  ruim voldoende en op onderdelen als goed. Zo zijn het onderdeel kwaliteitszorg, kwaliteitscultuur en samenwerking als goed gewaardeerd. Daar zijn we trots op, omdat we hard werken om het best mogelijke en passende onderwijs voor al onze leerlingen te realiseren. 

Terug naar boven