Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Begeleiding
In aanleg is geen enkel kind gelijk. De
laatste jaren is de begeleiding van de kinderen een veel belangrijkere rol gaan
spelen binnen het basisonderwijs.
Sinds augustus 2014 is de wet Passend
Onderwijs van kracht. Voor de basisschool betekent dit dat bijna alle kinderen
op de basisschool onderwijs moeten kunnen volgen. Dit heeft uiteraard gevolgen
voor de begeleiding van de leerlingen. Als het echt niet meer gaat, kan een
verwijzing naar scholen voor speciaal basisonderwijs plaatsvinden.
Alle leerlingen hebben op allerlei
momenten speciale aandacht en zorg nodig van de leerkrachten. Het kan zijn dat
er een tijdelijke stagnatie in het leerproces is of juist omdat een leerling
verder is dan zijn leeftijdgenootjes. Aan de school de taak om zoveel mogelijk
in te spelen op die verschillende behoeften van de kinderen. Wij proberen als
school “zorg op maat” te geven.
Leerlingvolgsysteem
Er is een leerlingvolgsysteem
ontwikkeld, waarmee wij de ontwikkeling van de kinderen tijdens hun
basisschooltijd in kaart brengen.
Hiervoor nemen we niet alleen methode-gebonden toetsen af.
We gebruiken ook de toetsen die door CITO zijn ontwikkeld. Hiermee kunnen we, naast de voortgang van de individuele leerling, ook de voortgang van de groep meten. We vergelijken dit met het landelijk gemiddelde.
De Cito toetsen zijn geen methode-afhankelijke
toetsen maar algemene toetsen die gevalideerd zijn en naar landelijke normen
zijn samengesteld. Tweemaal per jaar worden de opbrengsten met het hele team
besproken en geanalyseerd. Vanuit de analyses worden verbeterplannen opgesteld
per groep of per bouw. Zo wordt de kwaliteit van de school twee maal per jaar
in kaart gebracht.
Als eindtoets gebruiken we sinds het
schooljaar 2016-2017 de IEP eindtoets.
Onze missie is om elke leerling naar het juiste niveau te begeleiden, met realistische en optimistische verwachtingen. Het schooladvies is geen eenmalige beoordeling, maar gebaseerd op een grondig begrip van de leerling's ontwikkeling. We gebruiken diverse beoordelingsinstrumenten, waaronder observaties, achtergrondinformatie en toetsen. Vanaf groep 6 delen we onze inschatting van het schoolniveau met leerlingen en ouders, om wederzijdse verwachtingen helder te maken. We volgen de Almeerse afspraken voor advies en integreren dit in onze kwaliteitszorgcyclus, waarbij we regelmatig naar onze uitstroomgegevens kijken.
We doorlopen vanaf groep 6 de volgende stappen:
- Groep 6: aan het einde van het jaar tijdens de rapportgespreken van juni krijgt u van uw kind een eerste inkijkje in het te verwachten uitstroomprofiel, de eerste richting. Wij geven daarbij in groep 6 nog een dubbel advies die kan bestaan uit VMBO BL, KBL of TL, HAVO en VWO.
- Groep 7: aan het einde van het jaar tijdens de rapportgesprekken van juni ontvangt u en uw kind het voorlopig-advies. Tijdens dit gesprek wordt benoemd wat vermoedelijk het advies in groep 8 zal zijn wanneer een leerling op dezelfde wijze verder gaat met zijn ontwikkeling. Ook bij het voorlopig advies zat het nog een dubbel advies zijn, zodat een leerling nog de mogelijkheid heeft zich te ontwikkelen.
- Groep 8: In januari vinden de definitieve adviesgesprekken plaats. Hier ontvangt u en uw kind het definitieve advies waarmee u uw kind kunt aanmelden voor het vervolgonderwijs Dit is een enkeladvies. In februari vindt de doorstroomtoets plaats. Als deze toets is afgenomen en deze wijkt aan de bovenkant heel erg af van ons definitieve advies, dan kan er een heroverweging plaatsvinden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociaal-emotioneel is het van belang dat kinderen zich evenwichtig ontwikkelen. Toch wil het wel eens anders lopen dan we hopen. Een kind kan het gevoel hebben “dat hij / zij er niet helemaal bij hoort”. Dat kan dan allerlei redenen hebben. Je kunt het dan gewoon slecht treffen met de kinderen om je heen of je bent niet “sociaal” handig genoeg. Je bent verlegen, agressief, afhankelijk, of een beetje onverschillig t.o.v. de anderen. In een groep kinderen kan dat veel onrust geven. Naast de inzet op groepsdynamica hebben wij een leerlingcoach met schoolhond aanwezig in huis. Irene van der Wolf is onze leerling coach. Zij is werkzaam als leerkracht én leerling-coach, waarbij zij leerlingen uit de groep haalt om individueel begeleiding te bieden wanneer ouders, leerkracht en/of intern begeleiding dit wenselijk achten. Deze begeleiding doet zij vaak samen met onze schoolhond Bodhi! Bodhi is een labradoodle, hypo-allergeen en zachtaardig en rustig van aard. Hij houdt enorm van knuffelen. Bodhi heeft samen met juf Irene een opleiding gevolgd om ook écht als hulpmiddel in de school ingezet te worden, omdat we zien dat Bodhi een geweldige uitwerking heeft op onze leerlingen.
Op 12 december 2023 heeft de Inspectie van Onderwijs onze school mogen bezoeken. Wij mogen met trots zeggen dat de Regenboog de basis goed op orde heeft en is beoordeeld met een voldoende. Het onderdeel professionele kwaliteits(school)cultuur is zelfs beoordeeld met een goed! In het bijgevoegde document kunt u het gehele verslag lezen.