Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Noordwijkse methode
In de middagen onderwijzen wij de zaakvakken en burgerschap. Dit doen we door thematisch te werken met de Noordwijkse methode. Als team maken wij de lessen hiervoor. We zorgen ervoor dat de SLO-leerdoelen verwerkt worden in de lessen en bieden deze aan in een thema. Er zijn drie thema’s per jaar. Dit jaar hebben wij gekozen voor Almere onze stad, ontdekkingsreizen en kunst.
De vakken noemen we ateliers. Iedere leerkracht gaat zich specialiseren in een atelier en wordt hierin als het ware een expert. Zo kunnen wij veel dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Wij geven deze lessen niet alleen in onze eigen groep, maar zullen dit, naarmate wij meer groeien als school, uitbreiden in andere groepen. Zo kan het voorkomen dat we op dinsdagmiddag in onze eigen groep staan en op donderdagmiddag in een andere groep. Het uitgangspunt van de atelierlessen is om kinderen te motiveren om zoveel mogelijk te willen leren en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen. Het doel is dat ze een brede algemene kennis, inzicht en vaardigheden ontwikkelen, dit sluit naadloos aan bij onze visie.
De thema’s die we behandelen zijn zichtbaar in de hele school, want zo gaat een thema echt leven. Bij alle thema’s zal je een thematafel zien, maar ook in de verschillende hoeken bij de onderbouw wordt het thema zichtbaar. In de onderbouw worden de verschillende hoeken ook ateliers genoemd en deze worden samen met de kinderen ingericht.
Ons streven is ook dat wij excursies en gastlessen koppelen aan de thema's die het schooljaar aan bod komen.
Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen. Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- thematisch werken;
- doelgericht werken;
- spelbegeleiding door leerkrachten;
- spelend leren;
- het spelen en werken binnen een rijke leeromgeving;
- ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2.
Op onze school werken we met het leerstofjaarklassensysteem. In de ochtend worden op traditionele wijze in combinatie met bewegend leren de basisvakken zoals rekenen, taal, spelling en lezen aangeboden. In de middag wordt aandacht besteed aan de zaakvakken zoals burgerschapsvorming, aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. De school organiseert dit op een thematische wijze waarbij zij regelmatig groepsdoorbroken werken. Er wordt schoolbreed aan dezelfde thema’s gewerkt, daardoor is een thema door de hele school zichtbaar en krijgt het echt betekenis.
Groepen op school
In het schooljaar 2023-2024 starten we met drie groepen. Een groep 1/2, 1/2/3 en een groep 4/5/6. Op het moment dat er meer kinderen worden aangemeld en wij weer een volledige groep kunnen samenstellen, komt er een telkens een groep bij. We verwachten dat op termijn de school uitgroeit tot een school met 16 groepen.De leerlingen krijgen voldoende tijd om zich het aanbod binnen de verschillende vakken eigen te maken. Op jaarbasis volgen de kinderen tenminste 940 uur aan onderwijstijd, zodat zij over 8 jaar op de basisschool het minimale van 7520 klokuren maken. Wij werken met het 5 gelijke dagen model. Iedere dag maken de kinderen 5 uur. De pauze (30 minuten) wordt niet meegerekend als onderwijstijd.
Korte toelichting m.b.t. de kenmerken van het onderwijs:
· We bieden WO-onderwijs thematisch aan vanuit de Noordwijkse methode. Hierin wordt ook aandacht besteed aan talentontwikkeling.
· Bovenstaand kader biedt een raamwerk met betrekking tot het invullen van onze onderwijstijd. Op basis van de onderwijsbehoefte van de groep, kan uitbreiding van onderwijstijd voor een specifiek vakgebied nodig zijn’.
Met de groei van de school neemt ook de uitbreiding van de expertise toe. Zo heeft de school o.a. de ambitie om in de toekomst een aanbod voor meer- en hoogbegaafdheid neer te zetten.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school is (nog) geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal in de buurt.
Als school werken we samen met Kindercentum Almere. Gezamenlijk dragen we zorg voor een vloeiende doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van, de overdracht.