IKC De Woudreus

Marie Curielaan 299 1341 BA Almere

  • IKC De Woudreus is een Kindertalentenfluisterschool
  • IKC De Woudreus werkt met de Noordwijkse Methode.
  • Een uitdagend speellokaal voor de kinderen uit groep 1/2. Waar zij twee keer per week bewegingsonderwijs krijgen van een vakdocent.
  • We werken geïnspireerd door de pedagogiek van Reggio Emilia.
  • Het tijdelijke gebouw van IKC De Woudreus aan de Marie Curielaan.

Het team

Toelichting van de school

Professionalisering van onze leerkrachten

Begeleiden van studenten in onze school

Wij zijn een opleidingsschool. Ieder jaar begeleiden wij meerdere studenten op onze school. Wij vinden het belangrijk om onze aanstaande collega’s een kans te bieden zich te professionaliseren en het vak van leerkracht in de praktijk te leren. Daarnaast wordt het steeds belangrijker om nieuwe professionals op te leiden vanwege het lerarentekort. Het is voor ons een goede bron om uit te putten wanneer wij op zoek zijn naar nieuwe collega’s. Maar ook is het leerzaam voor ons zelf omdat wij (het team) op de hoogte blijven van de nieuwste trends. Wij leren van- en met elkaar.  

Dit houdt in dat:

  • in meerdere klassen loopt er een student mee.
  • studenten geven lessen aan groepjes en / of de gehele klas.
  • de eindverantwoordelijkheid blijft altijd bij de leerkracht van de klas.
  • we krijgen studenten van verschillende scholen.
  • alle leerkrachten zijn gecertificeerde mentoren.
  • één collega is opleider in de school. Hij of zij zorgt naast de mentoren voor extra begeleiding van de student. De collega heeft hier een opleiding voor gevolgd.
  • de studenten leren samen en doen onderzoeken in een leerteam van studenten 

Beeldcoaching en IRIS Connect

Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze leerkrachten vinden wij als school belangrijk. Als een leerkracht zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden.  

Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van leerkrachten verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de leerkracht in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen? Beeldcoaching biedt ook mogelijkheden om in teamverband aan onderwijsvernieuwingen te werken. Te denken valt aan het invoeren van nieuwe methodes.  

Het creëren van een cultuur waarin continue professionele ontwikkeling kan plaatsvinden, kan alleen gebeuren door samenwerking. Door collegiale consultatie met behulp van beelden kunnen tips, tricks en feedback eenvoudig worden uitgewisseld.De filmopnamen die in de groep worden gemaakt worden uitsluitend ingezet ten behoeve van de verdere professionalisering van de leerkracht. Opnames worden dan ook direct verwijderd na gebruik. Beeldcoaches werken aan de hand van een gedragsconvenant beeldcoaching. Hierin staan afspraken over hoe om te gaan met persoonsgegevens (AVG).  Dit convenant kan bij de directie worden opgevraagd; eventuele bezwaren kunnen daar worden gemeld.

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school is een vervangingsplan aanwezig waarin uitgebreid beschreven staat hoe er wordt omgegaan met het vervangen van leerkrachten tijdens verlof of ziekte. Met dit plan is door de Medezeggenschapsraad ingestemd. Een beknopte samenvatting hiervan: 

  • Stap 1: Bij afwezigheid van een leerkracht wordt een vervangende leerkracht gezocht binnen de invalpool.
  • Stap 2: Parttime werkende collega’s wordt gevraagd in te vallen.
  • Stap 3: Onderwijsondersteuner neemt de groep over.
  • Stap 4: Als uitzonderingen voor korte tijd kan een ambulante medewerker worden ingezet.
  • Stap 5: De leerlingen van de betreffende leerkracht/ groep worden verdeeld over de andere groepen.
  • Stap 6: Leerlingen worden naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Noordwijkse methode

In de middagen onderwijzen wij de zaakvakken en burgerschap. Dit doen we door thematisch te werken met de Noordwijkse methode. Als team maken wij de lessen hiervoor. We zorgen ervoor dat de SLO-leerdoelen verwerkt worden in de lessen en bieden deze aan in een thema. Er zijn drie thema’s per jaar. Dit jaar hebben wij gekozen voor Almere onze stad, ontdekkingsreizen en kunst.

De vakken noemen we ateliers. Iedere leerkracht gaat zich specialiseren in een atelier en wordt hierin als het ware een expert. Zo kunnen wij veel dieper ingaan op bepaalde onderwerpen. Wij geven deze lessen niet alleen in onze eigen groep, maar zullen dit, naarmate wij meer groeien als school, uitbreiden in andere groepen. Zo kan het voorkomen dat we op dinsdagmiddag in onze eigen groep staan en op donderdagmiddag in een andere groep. Het uitgangspunt van de atelierlessen is om kinderen te motiveren om zoveel mogelijk te willen leren en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen. Het doel is dat ze een brede algemene kennis, inzicht en vaardigheden ontwikkelen, dit sluit naadloos aan bij onze visie.

De thema’s die we behandelen zijn zichtbaar in de hele school, want zo gaat een thema echt leven. Bij alle thema’s zal je een thematafel zien, maar ook in de verschillende hoeken bij de onderbouw wordt het thema zichtbaar. In de onderbouw worden de verschillende hoeken ook ateliers genoemd en deze worden samen met de kinderen ingericht.

Ons streven is ook dat wij excursies en gastlessen koppelen aan de thema's die het schooljaar aan bod komen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Naast de bovengenoemde vakken wordt er gewerkt aan de sociale en algemene ontwikkeling van kinderen. Ons onderwijs aan kleuters kenmerkt zich door:
- thematisch werken;
- doelgericht werken;
- spelbegeleiding door leerkrachten;
- spelend leren;
- het spelen en werken binnen een rijke leeromgeving;
- ontwikkeling wordt gemeten aan de einddoelen van groep 2.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school werken we met het leerstofjaarklassensysteem. In de ochtend worden op traditionele wijze in combinatie met bewegend leren de basisvakken zoals rekenen, taal, spelling en lezen aangeboden. In de middag wordt aandacht besteed aan de zaakvakken zoals burgerschapsvorming, aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. De school organiseert dit op een thematische wijze waarbij zij regelmatig groepsdoorbroken werken. Er wordt schoolbreed aan dezelfde thema’s gewerkt, daardoor is een thema door de hele school zichtbaar en krijgt het echt betekenis.   

Groepen op school
In het schooljaar 2023-2024 starten we met drie groepen. Een groep 1/2, 1/2/3 en een groep 4/5/6. Op het moment dat er meer kinderen worden aangemeld en wij weer een volledige groep kunnen samenstellen, komt er een telkens een groep bij. We verwachten dat op termijn de school uitgroeit tot een school met 16 groepen.  

De leerlingen krijgen voldoende tijd om zich het aanbod binnen de verschillende vakken eigen te maken. Op jaarbasis volgen de kinderen tenminste 940 uur aan onderwijstijd, zodat zij over 8 jaar op de basisschool het minimale van 7520 klokuren maken. Wij werken met het 5 gelijke dagen model. Iedere dag maken de kinderen 5 uur. De pauze (30 minuten) wordt niet meegerekend als onderwijstijd. 

Korte toelichting m.b.t. de kenmerken van het onderwijs: 

·      We bieden WO-onderwijs thematisch aan vanuit de Noordwijkse methode. Hierin wordt ook aandacht besteed aan talentontwikkeling.
·      Bovenstaand kader biedt een raamwerk met betrekking tot het invullen van onze onderwijstijd. Op basis van de onderwijsbehoefte van de groep, kan uitbreiding van onderwijstijd voor een specifiek vakgebied nodig zijn’. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Met de groei van de school neemt ook de uitbreiding van de expertise toe. Zo heeft de school o.a. de ambitie om in de toekomst een aanbod voor meer- en hoogbegaafdheid neer te zetten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Vóórschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. 

Onze school is (nog) geen VVE-school. We werken voor de voor- en vroegschoolse educatie samen met een peuterspeelzaal in de buurt. 

Als school werken we samen met Kindercentum Almere. Gezamenlijk dragen we zorg voor een vloeiende doorgaande lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Dit geldt voor iedere leerling die een start maakt op de basisschool. Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van, de overdracht.

Terug naar boven