De Verbeelding

Burchard de Volderstraat 19 1349 HJ Almere

Schoolfoto van De Verbeelding

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Er zijn op dit moment nog geen leerlingen in leerjaar 8 op de school aanwezig, aangezien De Verbeelding begin schooljaar 2022-2023 gestart is.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ons uitgangspunt is: de leerkracht doet ertoe! Wij vinden dat een leerkracht het verschil maakt voor het kind. De kwaliteit van de leerkracht bepaalt in grote mate het onderwijsniveau van de kinderen. Door handelingsgericht te werken en te reflecteren voor, tijdens en na de lessen vergroot de leerkracht het inzicht in het eigen handelen. Zo kunnen leerkrachten alle mogelijkheden van het kind benutten. De kernwaarden ‘optimisme’ en ‘verbeelding’ zijn hierbij voor de leerkracht van essentieel belang.

Methodegebonden toetsen, het leerlingvolgsysteem BOOM, observaties, maar ook het dagelijkse schoolwerk zijn voor de leerkracht belangrijke instrumenten om het onderwijsniveau van de kinderen te meten, maar ook om te reflecteren op het eigen handelen, zodat de leerkracht gericht kan sturen op de kwaliteit van de basisvaardigheden taal, (begrijpend) lezen en rekenen. Daarnaast dragen leerkrachten samen de verantwoordelijkheid voor alle kinderen van De Verbeelding en worden lessen en sociaal-culturele praktijken samen voorbereid en groepsdoorbroken aangeboden.

De ontwikkeling van ieder kind wordt, via observaties en toetsen, vanaf groep 1 gevolgd. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider en ouders. Directie monitort en analyseert op schoolniveau en legt hierover verantwoording af aan het Bestuur door middel van de management-rapportage.

  • Dagelijks observeert, corrigeert en registreert de leerkracht het werk van de kinderen . Op basis van de resultaten kan de leerkracht gerichte leerlingbegeleiding geven.
  • Bij de overgang naar de volgende groep (eind van het schooljaar) zorgen de leerkrachten voor een zorgvuldige schriftelijke en mondelinge overdracht en een plan van aanpak voor de volgende leerkracht.
  • In de kleutergroepen worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd met het observatiesysteem 'ParnasSys Leerlijnen'. In dit observatiesysteem wordt bijgehouden wat de vorderingen van de kinderen zijn.
  • Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van kinderen wordt er in alle groepen 3 t/m 8 voor elke leerling Kindbegrip ingevuld.
  • Wij gebruiken het BOOM Volgsysteem primair onderwijs. BOOM toetst op een methodeonafhankelijke wijze de leerresultaten over een langere periode (tot 12 maanden). Hierdoor kunnen wij zien hoe een kind zich in de afgelopen periode heeft ontwikkeld. Doordat de toetsen landelijk genormeerd zijn, kunnen we van de leerprestaties van ieder kind een objectieve inschatting maken en krijgen we inzicht in de ontwikkeling van de sociale competenties van kinderen.
  • In toekomstige groep 8 wordt in april de IEP eindtoets primair onderwijs afgenomen. De toets is een bevestiging van en een aanvulling op de reeds bestaande CITO-resultaten. Daarnaast wordt de toets gebruikt om ons eigen onderwijs te analyseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school telt in schooljaar 2022-2023 nog geen leerlingen in leerjaar 8.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Aan ons onderwijs ligt een bepaalde kijk op mens en samenleving ten grondslag. Deze visie zien we verwoord in een aantal basisprincipes:

  • Elk mens is uniek.
  • Elk mens heeft het recht op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Deze wordt zoveel mogelijk gekenmerkt door zelfstandigheid, kritisch bewustzijn, creativiteit en gerichtheid op sociale rechtvaardigheid. Daarbij mogen ras, nationaliteit, geslacht, seksuele geaardheid, sociaal milieu, levensbeschouwing of handicap geen verschil maken.
  • In onze school is ontwikkeling het gevolg van ervaren, ontdekken en onderzoeken.

Op onze ecologische basisschool De Verbeelding kan je zijn wie je bent, met respect voor elkaar en de omgeving waarin een kind vanuit de eigen verbeelding tot ontwikkeling komt.

Het pedagogisch klimaat is niet direct meetbaar, het ligt meer in de voorwaardelijke sfeer en is onder andere af te lezen uit het gedrag van de kinderen en de teamleden. Plezier hebben in het leren, zelfvertrouwen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie, creativiteit en saamhorigheid zijn onze graadmeters voor een goed pedagogisch klimaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Respect
  • Flexibel

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Er is nog geen oordeel van de Inspectie.

Terug naar boven