Wij versterken de ouderbetrokkenheid door een verscheidenheid aan communicatiemiddelen in te zetten, maar ook door helder en eerlijk te zijn in onze communicatie naar buiten toe. Wij zijn ons ervan bewust dat de ouders een belangrijke ambassadeursrol vervullen.
Informeren
Op De Verbeelding informeren wij ouders door middel van Social Schools. Dit is een compleet en veilig communicatieplatform voor scholen, kinderen en ouders. Social Schools biedt ons de mogelijkheid om de ouders van de school, klas of individueel te benaderen. Zo worden nieuwsbrieven, informatie over de praktijken en hulpvragen gedeeld. Voor korte mededelingen en/of vragen is er per groep een app-groep beschikbaar. Aanmelding en beheer loopt via de groepsouders en is vrijwillig. De Verbeelding werkt daarnaast met het leerlingenadministratie en leerlingvolgsysteem ParnasSys. Hierin registeren wij onder andere (school)verzuim en de ontwikkeling van de kinderen. Ouders hebben recht op inzage van dit systeem.
Nieuwe leerlingen
Voor de eerste schooldag krijgen ouders een uitnodiging voor een intake- of kennismakingsgesprek met één van de groepsleerkrachten uit de onderbouw. Tijdens dit gesprek wordt de informatie op het ontwikkelingsformulier besproken. Op basis van deze informatie wordt de leerling in één van de groepen geplaatst en worden in overleg met ouders de wenmomenten gepland. Kinderen uit Almere (overstappende leerlingen) of kinderen die aan het begin van het nieuwe schooljaar starten, maken kennis tijdens het wenmoment in de laatste week van de zomervakantie. Deze kinderen beginnen na de zomervakantie in de nieuwe groep. U krijgt hiervoor een uitnodiging. Het kennismakingsgesprek met de groepsleerkracht wordt dan in de eerste schoolweken gepland.
Gesprekkencyclus
Opvoeden en leren doe je samen. De Verbeelding investeert in de inhoudelijke samenwerking met partners, wil partners beter leren kennen en inzetten om de kwaliteit van het onderwijs en de organisatie te verbeteren. Het streven is om een optimale samenwerkingsrelatie aan te gaan of verbinding te maken met de verschillende ‘systemen’ waarin de kinderen leven, bijvoorbeeld de gezinssituatie, de sportclub en de muziekschool. Uit onderzoek blijkt dat ouderbetrokkenheid belangrijk is voor het leren en leven van kinderen en dat het een wezenlijk onderdeel is van effectief onderwijs. Op De Verbeelding zien wij de samenwerking met ouders als voorwaarde om kinderen optimaal tot hun recht te laten komen. School en ouders dragen ieder vanuit een eigen verantwoordelijkheid bij aan een optimale ontwikkeling van het kind. Wij willen de zorg voor het kind samen delen en we vinden de betrokkenheid van ouders bij de school en bij de ontwikkeling van hun kind belangrijk, omdat dit de ontwikkeling van de kinderen bevordert.
Op De Verbeelding vinden wij het onze taak om ons onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van ieder kind, zonder dat er sprake is van individueel onderwijs. Altijd gaan we uit van de mogelijkheden van ieder kind.
De ontwikkeling van ieder kind wordt, via observaties en toetsen, vanaf groep 1 gevolgd.
- Dagelijks observeert, corrigeert en registreert de leerkracht het werk van de kinderen. Op basis van de resultaten kan de leerkracht gerichte leerlingbegeleiding geven.
- Bij de overgang naar de volgende groep (eind van het schooljaar) zorgen de leerkrachten voor een zorgvuldige schriftelijke en mondelinge overdracht en een plan van aanpak voor de volgende leerkracht.
- In de kleutergroepen worden de leerlingen in hun ontwikkeling gevolgd met observatiesysteem Leerlijnen ParnasSys, aangevuld met doelen vanuit het gedachtegoed van OGO. In dit observatiesysteem wordt bijgehouden wat de vorderingen van de kinderen zijn.
- Om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van kinderen wordt er in de groepen 3-8 voor elke leerling Kindbegrip! ingevuld.
- Wij gebruiken het BOOM Volgsysteem primair onderwijs. BOOM toetst op een methodeonafhankelijke wijze de leerresultaten over een langere periode (tot 12 maanden). Hierdoor kunnen wij zien hoe een kind zich in de afgelopen periode heeft ontwikkeld. Van deze resultaten wordt op groeps- en individueel niveau een uitgebreide analyse gemaakt en besproken binnen de bouw, met directie en intern begeleider. Doordat de toetsen landelijk genormeerd zijn, kunnen wij van de leerprestaties van ieder kind een objectieve inschatting maken en krijgen wij inzicht in de ontwikkeling van de sociale competenties van kinderen.
- In groep 8 wordt in april de IEP eindtoets primair onderwijs afgenomen. De toets is een bevestiging van en een aanvulling op de reeds bestaande BOOM resultaten. Daarnaast wordt de toets gebruikt om ons eigen onderwijs te analyseren.
Om bovenstaande gegevens te bespreken met ouders voeren de kinderen en leerkrachten twee keer per jaar (november en juni) zogenaamde 'ambitiegesprekken' met ouders. Deze gesprekken worden in de klas voorbereid en in circuitvorm gehouden, vanaf groep 1. Aan de hand van een portfolio, waarin de voortgang van de leerdoelen is opgenomen, worden de vorderingen besproken en worden nieuwe afspraken gemaakt en doelen gesteld. Deze gesprekken worden tijdens de studiedagen gevoerd en staan op de kalender in Social Schools aangegeven.
Aan het begin van ieder schooljaar wordt er een kennismakingsgesprek gepland. Doel van dit gesprek is wederzijds kennismaken en afspraken maken over bijvoorbeeld de communicatie tussen leerkracht en ouder. In februari/maart volgt er een ontwikkelgesprek, waarin de behaalde resultaten centraal staan.
Na schooltijd zijn leerkrachten beschikbaar voor eventuele extra gesprekken en/of vragen (op afspraak). Wanneer er redenen zijn om extra gesprekken te moeten voeren, waarbij bijvoorbeeld de intern begeleider aanwezig is, zal school contact opnemen met ouders om deze gesprekken in te plannen.