Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij bouwen een Montessori Campus. Onze kinderen zijn verdeeld over de volgende fases:
Verzamelaars: 0-4 jaar
Bouwers: 4-6 jaar
Ontdekkers: 6-10 jaar
Wetenschappers: 10-14 jaar
Betrokkenen: 14-18 jaar
Bij de Bouwers zitten kinderen van 4, 5 en 6 jaar. Net als bij de Ontdekkers en de Wetenschappers is de voorbereide omgeving ingericht om tot ontwikkeling te komen. Bij de Bouwers bieden wij natuurlijk nog wel meer activiteiten aan die zich richten op motorische ontwikkeling als fijne en grove motoriek. Het taalaanbod richt zich op beginnende geletterdheid, spreek- en luistervaardigheid en aanvankelijk lezen. Rekenactiviteiten gaan over meer dan getallen en aantallen. Vooral rekenbegippen als meer en minder, lang en kort zijn in deze fase van belang. Het Montessori materiaal geeft kinderen al jong inzicht is ons rekenstelsel.
Wij zijn een Montessori school. Wij werken met de lijn van de leerkracht en de lijn van het kind. De lijn van de leerkracht houdt in dat de coach zicht houdt op de ontwikkeling van ieder kind aan de hand van landelijke richtlijnen, waar nodig lesjes geeft om de ontwikkeling bij te sturen en zorgt voor een voorbereide omgeving die ontwikkeling uitlokt. De lijn van het kind loopt daar doorheen, onderdoor, achterlangs etc. Kinderen kiezen immers hun eigen werk. Daarom zijn bovenstaande getallen globaal. De indeling van de onderwijsuren verschilt van week tot week, van groep tot groep en zelfs dus ook van kind tot kind. Want niet iedereen hoeft aan alles een gelijke hoeveelheid tijd te besteden. Ook door de individuele instructies tijdens de rondes van de leerkracht verschilt de onderwijstijd per kind.
De Campus is een nieuwe organisatie in een nieuwbouwwijk. Passend Onderwijs Almere is pas recent opgestart in Nobelhorst. Wij zijn dus nog zoekende naar een goede structuur. In eerste instantie hebben wij het merendeel van de aangemelde kinderen aangenomen. Zij kwamen met zeer diverse schoolloopbanen de Campus binnen. Omdat wij startten met relatief kleine groepen, konden wij veel problemen zelf ondervangen. Nu wij een jaar draaien krijgen wij steeds beter zicht op onze populatie. Daardoor kunnen wij beter inspelen op de behoeftes en ons aanbod en de ondersteuning meer passend maken.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zoals al eerder beschreven, staan wij aan de start. De komende jaren groeit ons aanbod. Mede door de inzet van ouders en de samenwerking met het MLF. Onze groepen 7 en 8 vallen bijvoorbeeld onder de Wetenschappers. Dat maakt dat zij al vroeg gebruik kunnen maken van het aanbod van de expert (vakdocenten) uit het Voortgezet Onderwijs.
De Campus werkt aan een intensieve samenwerking tussen opvang en onderwijs om ook de 'knip' op 4 jarige leeftijd te vermijden. Daarnaast willen wij onderwijsachterstanden voorkomen en kinderen een gelijke start geven.