De Bongerd

Boomgaardweg 10A 1326 AD Almere

  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd
  • Schoolfoto van De Bongerd

In het kort

Toelichting van de school

De leerlingen, medewerkers, het schoolgebouw en de omgeving: samen vormen ze de school. Daarom is deze school uniek. Hoe de dynamiek en de sfeer op school zijn, dat kan alleen de school je vertellen. Met hún verhaal bij hun eigen cijfers en bij cijfers van bijvoorbeeld DUO en de Inspectie van het Onderwijs. Kortom, je krijgt een betrouwbaar beeld van de school en van wat de school doet aan goed onderwijs.

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Plezier
  • Ontwikkeling
  • Veiligheid
  • Betrokkenheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Wij streven naar een zo volledig mogelijke integratie van onderwijs, systeem en behandeling. Goed onderwijs staat bij ons centraal. We streven doelen na en plannen vooruit. Hierbinnen dient het onderwijs voor de leerlingen “zo normaal mogelijk” te zijn. Dat betekent dat de kerndoelen van het basisonderwijs en de referentieniveaus taal en rekenen de basis vormen van ons onderwijsaanbod. Dit aanbod wordt afgestemd op de mogelijkheden en onderwijsbehoeften van elke leerling. Wij bieden zowel intensivering als verdieping binnen ons onderwijsaanbod. Door een veilige omgeving te creëren in school, kunnen leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen en hun eigen mogelijkheden (her)ontdekken.
Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
77
Landelijk gemiddelde
96

Bron

Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd

Verdeling naar verblijfsjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar verblijfsjaar en naar leeftijd. Het verblijfsjaar is het totaal aantal jaren dat de leerling op het speciaal onderwijs zit. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

De Bongerd doet er alles aan om een veilig leerklimaat te waarborgen voor de leerlingen en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen (zoals agressie, pesten of intimidatie). Daarom investeert de school in een goede vertrouwensband met de leerlingen en de ouders. Ook heeft De Bongerd heldere gedragsverwachtingen voor leerlingen en personeel. De Bongerd geeft invulling aan de Wet Veiligheid op scholen. De school heeft een sociaal veiligheidsbeleid, welke te vinden is via de website van de school. 

Op De Bongerd spannen wij ons in voor een veilige omgeving voor onze leerlingen en ons personeel. Dit betreft zowel de fysieke als de sociale veiligheid. Op de Bongerd ligt de nadruk op een prettig pedagogisch klimaat. Middels heldere afspraken over gedag en onderlinge verwachtingen zetten we in op preventie. In ons schoolveiligheidsplan hebben we beschreven wat we aan preventie doen, wat we doen om de veiligheid te monitoren, hoe we handelen als er onverhoopt onveilige situaties ontstaan en welke eventuele nazorg wordt geboden. Dit doet wij via vastgestelde routes. Het sociaal veiligheidsbeleid omvat beleid op persten, de monitoring van de sociale veiligheid onder leerlingen, ouders en personeel, de route ongewenste omgangsvormen met onze interne contactpersonen, de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en de wijze waarop de school omgaat met klachten.  

Onze school monitort jaarlijks de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen, ouders en personeel. We nemen een vragenlijst af bij de leerlingen in de groepen 6 t/m 8, via IEP.  Op deze manier krijgt de school een actueel en representatief beeld van de situatie. Op basis van een analyse van de resultaten gaan we na of er maatregelen ter verbetering van de veiligheidsbeleving van leerlingen nodig zijn. Indien nodig past de school haar beleid aan om aan te sluiten bij de actuele veiligheidsbehoeften in de school. De uitkomsten van de jaarlijkse monitoring sociale veiligheid onder leerlingen, ouders en personeel, met daaruit conclusies en bevindingen, is terug te vinden in ons Sociaal veiligheidsplan. We geven de resultaten van de veiligheidsmeting ook jaarlijks door aan de onderwijsinspectie. In het protocol staan afspraken tussen de school, de leerlingen en ouders over het tegengaan van pesten. In het beleid staan samenhangende maatregelen gericht op preventie en het afhandelen van incidenten. Het beleid wordt door de jaarlijkse evaluatie verankerd in de dagelijkse praktijk van De Bongerd.  

Binnen ons actief sociaal veiligheidsbeleid besteden wij jaarlijks terugkerend aandacht aan maatschappelijke thema’s. De Bongerd maakt periodiek een risico-inventarisatie, waarin alle risico’s onderkend worden. Als dat nodig is maken we op basis van deze risico-inventarisatie een plan van aanpak om knelpunten te verhelpen. Wij hebben afspraken gemaakt om bij calamiteiten snel adequate hulp te kunnen bieden. Deze afspraken betreffen o.a.:  

  • Het ontruimingsplan
  • Opleiding bedrijfshulpverleners  
  • Aanschaf van voldoende middelen (o.a. EHBO- en brandblusmiddelen)  
  • De jaarlijkse ontruimingsoefening   

De BHV’ers worden jaarlijks getraind en dragen zorg voor:

  • Preventieve maatregelen/controles   
  • Alarmeren en evacueren van personen uit de school  
  • Het bestrijden van een beginnende brand 
  • Het behandelen van eerste hulp bij ongevallen 

Samenwerkingspartners

Toelichting van de school

De missie van De Bongerd is dat we passend onderwijs bieden aan kinderen binnen leerjaar 1 t/m 8 met een ondersteuningsbehoefte gericht op gedrag en/of psychiatrie. Ons doel is dat kinderen weer tot leren komen, weer ontvankelijk zijn voor het onderwijs en dat zij vertrouwen (her)krijgen in het onderwijs en zichzelf.?Daarnaast willen wij?dat kinderen?op een goede wijze met anderen leren omgaan, zelfredzaam zijn en oplossingsgericht denken.?In samenwerking met het kind, de ouders en ketenpartners bieden wij in de gewenste ondersteuning. Wij streven naar een zo passend mogelijke uitstroombestemming in de overstap naar het vervolgonderwijs en bereiden onze leerlingen zo goed mogelijk voor op deze overstap.  

Onze kentenpartners zijn:

  • Fornhese
  • Pluryn
  • 's Heerenloo
  • Jeugd en gezin
  • JGZ 

Terug naar boven