Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Eind groep 6 vinden er met alle leerlingen en hun ouders een voorlopig adviesgesprek plaats. Dit doet de groepsleerkracht eventueel in bijzijn van de ib-er. Wanneer de leerlingen in groep 8 zitten vinden de eind adviesgesprekken plaats. In de meeste gevallen zitten leerlingen na twee jaar nog op dit geadviseerde niveau. Wel kiezen zij soms voor een brede brugklas (bijvoorbeeld vmbo/havo bij havo-advies).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In oktober 2012 heeft de inspectie onze school bezocht, na een intensieve periode van hard werken kregen wij in mei 2013 opnieuw een kwaliteitsonderzoek. Dat laatste rapport kunt u hier lezen. We zijn blij met de goede woorden en voldoende beoordeling. Hiernaast zijn we uitermate trots op de extra indicator waarbij aangegeven wordt dat we instaat zijn om kwaliteit te leveren door alle lagen van de schoolorganisatie heen. De onvoldoende die er nog over is heeft ook onze volle aandacht gekregen: we werken samen aan goede analysevaardigheden van alle medewerkers, zodat leertrajecten en speciale leerlingenzorg vanuit een helder vormgegeven plan wordt gegeven. We zien er naar uit om dat in 2017 aan de Inspectie te laten zien!