WERELDBURGERSCHAP
Op de Shri Ganesha School vinden we het belangrijk dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot kritische burgers die volop meedoen in de pluriforme maatschappij, met behoud en aandacht vanuit de Hindoeïstische normen en waarden. De Shri Ganesha School is een bijzondere basisschool. Het Hindoeïsme is onze basis en inspiratiebron. Onze waarden en normen zijn hierop gebaseerd en zijn verweven binnen ons onderwijs. Wereldburgerschap loopt als een rode draad door ons onderwijs en is verweven met levensbeschouwing, taal, rekenen, wereldoriëntatie en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Het onderwijs op de Shri Ganesha school richt zich expliciet op:
a) Het bijbrengen van respect voor en kennis van basiswaarden van de democratische rechtsstaat, verankerd in de Grondwet, en universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school;
b) Het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de Nederlandse democratische samenleving;
c) Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid, evenals het benadrukken van de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden.
TAAL LEESONDERWIJS
Alle leerlingen verlaten groep 8 met een functioneel geletterd niveau, waarbij we geen concessies doen aan het basisniveau van geletterdheid en streven naar het bevorderen van leesplezier bij alle leerlingen. We erkennen het belang van een solide leesvaardigheid als drijvende kracht voor succes gedurende de schoolloopbaan. Onze scholen creëren een stimulerende en taalrijke omgeving waarin leerlingen actief worden blootgesteld aan nieuwe woorden en zinnen, die ze niet alleen horen maar ook leren gebruiken. Gemotiveerd om hun woordenschat en begrippen uit te breiden, worden leerlingen aangemoedigd om te oefenen en ontvangen zij een kansrijk advies voor het voortgezet onderwijs (VO). Samen met het team vertalen we wetenschappelijke inzichten naar praktisch toepasbare werkwijzen en aanpakken.
De Shri Ganesha school integreert op betekenisvolle wijze lezen in zaakvakken en laat methodisch werken en begrijpend lezen als afzonderlijke vakken achter zich.
TAALONDERWIJS
We streven dagelijks naar een grondige ontwikkeling van lees-, schrijf- en spreekvaardigheden, die samen met rekenen de kern vormen van ons onderwijsaanbod. In een stimulerende en uitdagende taalomgeving worden leerlingen aangemoedigd om teksten te lezen, daarover met elkaar te discussiëren en diverse schrijfopdrachten uit te voeren. Onze ambitie voor de komende vier jaar is helder: bij de integratie van taal in andere vakken is het cruciaal om geen essentiële leerdoelen over te slaan. Daarom waarborgen we zorgvuldig een consistente lijn op alle domeinen, waaronder technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en woordenschat.
EFFECTIEF LEESONDERWIJS
Onze aanpak kenmerkt zich door enkele cruciale principes: vanaf het allereerste begin is het lezen van teksten een vast onderdeel van onze methodologie geworden. We erkennen namelijk de essentie van kennis en kennisopbouw voor de ontwikkeling van vaardige lezers. We selecteren boeiende teksten die zowel leerlingen als leraren uitdagen, en we zorgen ervoor dat leerlingen actief betrokken zijn bij de tekst, ongeacht of ze zich in groep 1/2, groep 5 of groep 8 bevinden. Op onze school hanteert elke leraar dezelfde benadering. Onze ambitie voor de komende vier jaar omvat: We streven ernaar dat alle leerlingen aan het eind van groep 8 uitstekend kunnen lezen, rekenen en een aanzienlijke kennis van de wereld hebben.
De Shri Ganesha school wil elke leerling transformeren tot een competente, kritische begrijpende lezer. Wat betreft referentieniveaus streven we naar 100% van onze leerlingen die minimaal niveau 1F behalen aan het einde van groep 8, waarbij 95% niveau 2F bereikt.
REKENEN
De Shri Ganesha school streeft ernaar van elke leerling een zelfstandige en succesvolle rekenaar te maken. Deze toewijding aan effectief rekenonderwijs manifesteert zich op merkbare wijze in de gehele schoolomgeving. In elke klas zijn rekenmuren aanwezig, waarop helder geformuleerde rekendoelen en diverse rekenbewerkingen prijken. Ons beleid voor de ontwikkeling van effectief rekenonderwijs is duidelijk vastgesteld en wordt actief nageleefd. In de groepen 3 tot en met 8 wordt dagelijks 60 minuten besteed aan rekenonderwijs, terwijl in de kleutergroepen ongeveer 20 tot 30 minuten per dag aan dit vak wordt besteed. Het team analyseert en bespreekt jaarlijks de Cito-resultaten voor rekenen en wiskunde, waarna op basis hiervan gerichte groepsplannen worden opgesteld. Binnen de groepen worden vroegtijdige interventies ingezet wanneer leerlingen het gestelde lesdoel niet behalen.
Als concrete doelstelling streeft de school ernaar dat 100% van de leerlingen uit groep 8 uitstroomt op minimaal 1F niveau, waarbij minimaal 73% het niveau van 1S bereikt.
PASSENDE ONDERSTEUNING
Alle professionals binnen SHON erkennen volmondig de cruciale noodzaak om zowel de basisvaardigheden als de brede ontwikkeling van álle leerlingen systematisch en doelgericht te versterken. Onze onderwijsprofessionals beschikken over de expertise om weloverwogen keuzes te maken in hun aanbod en leeractiviteiten, waarbij gebruikmaken van wetenschappelijke inzichten en kansrijke benaderingen. Onze scholen hanteren een opbrengstgerichte aanpak, waarbij zij de verantwoordelijkheid dragen om alle leerlingen die extra ondersteuning behoeven, een passende onderwijsplek te bieden. Deze plek bevindt zich doorgaans op de eigen school, maar kan indien nodig ook elders, bijvoorbeeld op een andere (speciale) school, zijn. Bovendien hechten we belang aan het aanspreken en ondersteunen van minderbegaafde leerlingen, waarbij we streven naar hun succes in het vervolgonderwijs.