Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In onze methode gebonden resultaten hebben we een stijgende lijn te pakken. De inspectie heeft ons ook het vertrouwen gegeven in januari 2020.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussentijdse resultaten gebruiken wij om de kwaliteit van ons onderwijs te volgen. Na een zorgvuldige analyse van de resultaten op leerjaar- en individueel niveau (wat zien we, wat zijn mogelijke verklaringen voor wat we zien), stellen we de onderwijskundige maatregelen voor de komende periode vast. Waar de resultaten goed zijn, houden we het onderwijs vast zoals we dat gewend zijn. Waar de resultaten naar onze maatstaven beter kunnen, stellen we het aanbod bij. Twee keer per jaar bespreken we op deze manier de resultaten. De vraag 'doen we de goede dingen en doen we die dingen goed?' houdt ons scherp in ons aanbod.
In het schooljaar 2022-2023 hebben wij afscheid genomen van onze 43 8e groepers. Zij hebben de volgende adviezen meegekregen:
PRO: 1 leerling
BBL: 1 leerling
BBL/KBL: 2 leerlingen
KBL: 3 leerlingen
TL: 3 leerlingen
TL/HAVO: 8 leerlingen
Havo: 9 leerlingen
Havo/VWO: 1 leerling
VWO: 15 leerlingen
U zult begrijpen dat we trots op onze leerlingen zijn!
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij vinden een veilig klimaat voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders belangrijk. Daarom werkt de school met Positive Behavior Support (PBS). Een eenduidige pedagogische benadering door alle medewerkers voor alle leerlingen van het IKC. Wij hebben gezamenlijke waarden geformuleerd, "Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid", en daar gedragsafspraken aan gekoppeld.
Met duidelijke afspraken en het aanleren van gewenst gedrag, wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd. Waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. Wanneer ouders en leerkrachten afspraken gezamenlijk dragen, heeft dit eveneens een positieve werking. Een eenduidig (pedagogisch) klimaat biedt een houvast voor de kinderen.
Binnen onze wereldoriëntatie/taal werken we met Leskracht, waarbij er ook in grote mate wordt ingestoken op het sociaal emotionele domein. Hoe kinderen met elkaar omgaan.
De school is hard bezig geweest om te werken aan de speerpunten vanuit het rapport van de inspectie uit 2018. In januari 2020 heeft de inspectie de school het vertrouwen gegeven en ons beloond met een voldoende. We hebben hard gewerkt aan de volgende punten:
- Aanbod kerndoelen dekkend voor de creatieve vakken en wereldoriëntatie: Ons aanbod is sterk verbeterd door de inzet van Leskracht. Daarnaast heeft de school vanuit de werkdrukverlagende middelen een docente muziek en beeldende vorming aangesteld, alsmede extra bewegingsuren. Ook werkt de school structureel samen met de ledenpartners Stad & Natuur, Kleur in Cultuur en de Schoor. Deze partijen verzorgen jaarlijks de 5 x 16 dagen, waarbij een leraar 5 keer per jaar wordt vrijgeroosterd in het kader van de werkdruk verlagende middelen. De groep wordt deze dag door onze ketenpartners ondergedompeld in een warm bad met culturele, sportieve en creatieve activiteiten die gericht zijn op het lopende project vanuit Leskracht.
- Aanbod voor de beter presterende leerlingen: De school heeft een intern Talentenlab opgericht waarmee onze beter presterende leerlingen niet meer naar het Almeers Talentenlab hoeven te gaan. De school hanteert een vroegsignalering met het DHH-model.
- Door ontwikkelen kwaliteit op pedagogisch en didactisch handelen/professionalisering: De school heeft meer rust en stabiliteit in de personeelsgeleding wat direct doorwerkt in een beter pedagogisch klimaat. Het structureel uitvoeren en zichtbaar maken van PBS werkt verder mee aan een goed klimaat. Op didactisch vlak timmeren we aan de weg door vooral vanuit zelfreflectie onze lessen te evalueren. Daarbij gaat het om de vier sleutels voor een effectieve instructie; het lesdoel/actieve betrokkenheid/kortste weg naar Rome/afstemming. Verder laat het team zich scholen via de Lerarenacademie van E-learning Wizard, waarbij de school als lerende organisatie naar voren komt.
- Begrijpend lezen reflectie op aanbod en resultaten: Onze resultaten zijn aan het stijgen. De insteek op woordenschat en het technisch lezen is van essentieel belang. Met Leskracht hebben we de verbinding gevonden om betekenisvol met begrijpend lezen aan de gang te gaan. We zien een hogere motivatie bij onze leerlingen en leerkrachten. Onze begrijpend lezen en wereldoriëntatie specialisten neemt het team goed mee op sleeptouw. Het vakoverstijgende aanbod werkt en onze resultaten zijn aantoonbaar gestegen. Maar wat eenoog belangrijker vinden is dat de motivatie en het plezier in taal & lezen enorm gegroeid is.
- Rekenen reflectie op aanbod en resultaten: Voor rekenen geldt dat we meer onderwijstijd gaan genereren om de resultaten positief te verhogen. Met name op het gebied van automatiseren hebben we een slag te slaan. Daartoe zetten we vanaf heden o.a. de Barekamuur in, die een mooi overzichtelijk geheel biedt per bouwsteen van het rekenonderwijs. Vanuit een goede analyse op deze bouwstenen kunnen we een gericht extra aanbod creëren vanuit de NPO-gelden die vanaf komend schooljaar ter beschikking staan. In het schooljaar 2022-2023 starten we met de vernieuwde versie van Wereld in Getallen.
- Eindresultaten passend bij de eigen populatie groep 8. Dit afgelopen jaar scoren we boven het landelijke gemiddelde. Onze taalresultaten zijn goed en op rekenen maken we een inhaalslag in vergelijking met het landelijke gemiddelde.
- Er heerst rust en stabiliteit binnen de school. De formatie voor 2022-2023 was nog voor de zomervakantie rond en er is een groot commitment binnen het team om verder te bouwen aan een goede school.