Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Management: het managementteam bestaat uit een directeur en drie Unitleiders. Frank Groot is als directeur eindverantwoordelijk, stuurt de ontwikkelingen in school aan en bewaakt de kwaliteit van het onderwijs. De Unitleiders zijn Angely van Roon (1/2), Marloes Veldstra (3/4) en Mike Onneweer (5/8). Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor alle zaken in hun Unit. Marloes en Angely zijn tevens IKC-regisseur en evenementen coördinator. Mike treed per nieuwe schooljaar toe tot de directie als adjunct-directeur. Hij heeft zijn basis bekwaam schoolleidersdiploma recent gehaald en gaat door voor het 2e jaar van de opleiding.
Leerkrachten, leraarondersteuner en onderwijsassistenten: het onderwijs aan de leerlingen wordt verzorgd door ons team van ongeveer 25 groepsleerkrachten, 2 vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, 2 vakleerkrachten beeldende vorming, een muziek vakdocente en een ICT-deskundige. De leerkrachten worden in hun werk ondersteund door de onderwijsassistenten en sinds kort heeft de school ook een leraarondersteuner in de geledingen. Onze onderwijsassistenten en de leraarondersteuner vervangen ook leerkrachten bij hun afwezigheid.
Intern begeleiders: onze intern begeleiders, Ilse Stegeman (leerjaren 1 t/m 3), Pauline Schutgnes (leerjaar 4) en Linda Smit (leerjaren 5 t/m 8), coördineren alles op het gebied van (extra) ondersteuning aan onze leerlingen.
Het ondersteuningsteam: Fariba Askari is de administratieve kracht van de school. Zij werkt op maandagochtend, dinsdag, woensdagochtend en donderdag. U kunt voor alle vragen bij haar terecht. Naast Fariba hebben wij ondersteuning van Marcel Swart, sociaal beheerder van het gebouw.
De kleuters starten de dag in hun stamgroep. Ook andere, sociale activiteiten zoals eten en drinken en de afsluiting van de dag vinden plaats in de eigen stamgroep. In Unit 1/2 werken de leerlingen in hun Unit spelenderwijs aan doelen vanuit het observatie- en registratiesysteem 'Inzichtelijk'. Deze doelen zijn gericht op het ontwikkelen van voorbereidende taal-, lees- en rekenvaardigheden. Uiteraard is er ook veel ruimte voor bewegingsonderwijs en buitenspel.
Alle leerlingen starten de dag in hun stamgroep. Ook andere, sociale activiteiten zoals eten en drinken en de afsluiting van de dag vinden plaats in de eigen stamgroep.
Unit 3/4: In deze Unit werken de leerlingen 's ochtends in hun (homogene) stamgroep. De middagen wordt er op Unit-niveau regelmatig groepsdoorbrekend lesgegeven in zaak- en creatieve vakken.
Unit 5/8: In deze Unit werken de leerlingen op leerjaar-niveau en krijgen zij les van vakleerkrachten. In de middagen werken de leerlingen op Unit-niveau aan zaak- en creatieve vakken.
Op IKC Sterrenschool De Ruimte sluiten we aan bij wat leerlingen nodig hebben. Dat geldt voor alle leerlingen. We bieden extra uitdaging aan begaafde kinderen, maar ook extra ondersteuning als kinderen net iets meer tijd of uitleg nodig hebben.
Dyslexie onderzoek en behandeling: Medewerkers van de IJsselgroep kunnen op school, onder schooltijd een dyslexie onderzoek en dyslexie begeleiding verzorgen. Dit vindt uitsluitend in overleg en met toestemming van de ouders plaats. Het is nader te bepalen of dit onderzoek en de behandeling vergoed wordt. We volgen het dyslexie protocol en we bieden dyslecten de gelegenheid om te werken met Kurzweil, speciale software waarmee digitale teksten worden voorgelezen. Kinderen krijgen op die manier teksten zowel visueel, als ook via het gehoor binnen. Om hier goed mee te werken worden de leerkrachten, leerlingen en hun ouders getraind door een specialist.
Begaafde leerlingen: Voor begaafde kinderen starten we dit schooljaar, naast extra uitdaging in de klas, een plusklas. De kinderen werken onder leiding van een externe leerkracht met elkaar aan meer complexe problemen en vraagstukken. Via het Schaduw Talentenlab binnen onze organisatie kunnen we onze begaafde kinderen tot een grote hoogte goed bedienen. Mochten wij de grens van ons maximale aanbod bereiken, dan zijn de lijnen met NEO-onderwijs vrij kort.
Externe begeleidingsmogelijkheden: In overleg met de leerkracht van uw kind en onze interne begeleider kan gekozen worden voor een externe behandeling of training. De IB-er kan suggesties doen omtrent een mogelijke trainingen of behandeling, maar het is nadrukkelijk de keus van de ouders om die suggestie te volgen.
Oké op School: Medewerkers van Oké op School verzorgen groepstrainingen voor kinderen van 4 tot 12 jaar op het gebied van het verbeteren van de concentratie of de sociale weerbaarheid. Deze trainingen worden na schooltijd in een ruimte in de school gegeven. De trainingen worden betaald vanuit de gemeente Almere.
Playing for Succes helpt onze bovenbouwers om te werken aan hun vaardigheden zoals zelfstandigheid, zelfvertrouwen, omgaan met groepsdruk, etcetera.
POH-GGZ: De praktijk ondersteuner huisarts geestelijke gezondheidzorg heeft een keer per week een inloopspreekuur waar ouders naartoe kunnen gaan om vragen te stellen met betrekking tot hun kind of de opvoeding.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij werken samen met externe partners die gespecialiseerd zijn en tijdens schooltijd onze onderwijs- assistenten opleiden om leerling met specifieke vraagstukken goed te begeleiden. De externe partijen verzorgen ook een deel van ons zorgniveau 3 aanbod voor rekenen en lezen. We maken gebruik van een dyslexie-specialist oa.
In ons IKC werken wij nauw samen met Partou. Samen met de kinderopvang c.q. peuterspeelzaal bieden we een VVE-programma aan met het programma 'Kaleidoscoop'. De pedagogische medewerkers zijn hiervoor opgeleid.