IKC Sterrenschool De Ruimte

Nimfenplein 1 1363 SV Almere

  • Schoolfoto van IKC Sterrenschool De Ruimte
  • Schoolfoto van IKC Sterrenschool De Ruimte

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Onze formatie is op orde qua bezetting, maar uiteraard hebben wij ook te maken met vervanging bij ziekte. Bij ziekte van een leerkracht zal een groep de eerste dag naar huis gestuurd worden. Vanwege het grote lerarentekorten lukt het ons meer dan geregeld niet om op korte termijn een vervanger te regelen en bij ziekte is dat immers vaak het geval. Wij kiezen er ook niet voor om dan een onderwijs-assistent voor de groep te zetten. Dat heeft enerzijds te maken met een een wettelijke verantwoording en anderzijds blijft het werk van de onderwijs-assistent liggen waardoor de werkdruk voor andere collega's toeneemt. Dat laatste vinden wij geen goede zaak. 

Elke groep mag bij ons op jaarbasis tussen de 2 en 4 dagen thuis worden gehouden, onze urenverantwoording komt daarmee niet in het geding. Kinderen maken dus meer dan voldoende lesuren op de Ruimte. Mocht het zo zijn dat de groep van uw kind te maken krijgt met vervanging of thuis blijven, dan wordt u daarover geïnformeerd. Dat kan telefonisch of gaat via Social Schools. Wij doen daarbij een beroep op uw flexibiliteit om zelf voor opvang te zorgen. Onze ervaring leert dat dit voor het allergrootste deel van de ouders meestal goed lukt. Er is altijd wel iets te regelen met familie, vrienden of buren in geval van nood.

Alleen bij onoverkomelijke problemen bij het niet tijdig kunnen regelen van opvang, wordt uw kind onderverdeeld bij een andere groep. Afhankelijk van de groep waarin zij verdeeld worden, doen zij mee aan het programma van die groep of werken zij verder aan hun eigen doelen. Het onderverdelen heeft onze voorkeur echter niet. Recent heeft het thuisonderwijs ons mooie inzichten geboden, we onderzoeken in welke mate dit een onderdeel zou kunnen zijn van onderwijs genieten op afstand bij afwezigheid van de leerkracht. Zeker voor de oudere kinderen is dat zeer goed te realiseren, terwijl ouders zelf naar het werk zijn. 

Bij gewoon verlof van een leerkracht hebben we vaak meer de tijd om tot een oplossing te komen. Meestal lukt het ons dan wel om tot een tijdige vervanging te komen.

Verder is één van de kenmerken van onze school dat ouders gebruik kunnen maken van een flexibele vakantieregeling. U mag bij ons afwijken van de herfst-, voorjaars- en eventueel tweede week meivakantie. Dat betekent dat u buiten deze vakanties om uw vakantie kunt plannen. Deze tijd haalt uw kind dan weer in tijdens de landelijk vastgestelde flexibele vakanties, die ook in ons jaarrooster zijn opgenomen.

Voorbeeld; U wilt in november een week op vakantie ipv tijdens de herfstvakantie. Dat mag, alleen gaat uw kind dan wel in de herfstvakantie naar school. De kinderen werken dan onder begeleiding van onze eigen leerkrachten verder aan hun doelen en krijgen instructie als zij dat nodig hebben.

Landelijke zijn de vaste vakanties de zomer- en kerstvakantie en één week meivakantie. De flexibele vakanties zijn dus de herfst-, voorjaarsvakantie- en tweede week meivakantie. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze website. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Management: het managementteam bestaat uit een directeur en drie Unitleiders. Frank Groot is als directeur eindverantwoordelijk, stuurt de ontwikkelingen in school aan en bewaakt de kwaliteit van het onderwijs. De Unitleiders zijn Angely van Roon (1/2), Marloes Veldstra (3/4) en Mike Onneweer (5/8). Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor alle zaken in hun Unit. Marloes en Angely zijn tevens IKC-regisseur en evenementen coördinator. Mike treed per nieuwe schooljaar toe tot de directie als adjunct-directeur. Hij heeft zijn basis bekwaam schoolleidersdiploma recent gehaald en gaat door voor het 2e jaar van de opleiding.

Leerkrachten, leraarondersteuner en onderwijsassistenten: het onderwijs aan de leerlingen wordt verzorgd door ons team van ongeveer 25 groepsleerkrachten, 2 vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, 2 vakleerkrachten beeldende vorming, een muziek vakdocente en een ICT-deskundige. De leerkrachten worden in hun werk ondersteund door de onderwijsassistenten en sinds kort heeft de school ook een leraarondersteuner in de geledingen. Onze onderwijsassistenten en de leraarondersteuner vervangen ook leerkrachten bij hun afwezigheid.

Intern begeleiders: onze intern begeleiders, Ilse Stegeman (leerjaren 1 t/m 3), Pauline Schutgnes (leerjaar 4) en Linda Smit (leerjaren 5 t/m 8), coördineren alles op het gebied van (extra) ondersteuning aan onze leerlingen.

Het ondersteuningsteam: Fariba Askari is de administratieve kracht van de school. Zij werkt op maandagochtend, dinsdag, woensdagochtend en donderdag. U kunt voor alle vragen bij haar terecht. Naast Fariba hebben wij ondersteuning van Marcel Swart, sociaal beheerder van het gebouw. 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kleuters starten de dag in hun stamgroep. Ook andere, sociale activiteiten zoals eten en drinken en de afsluiting van de dag vinden plaats in de eigen stamgroep. In Unit 1/2 werken de leerlingen in hun Unit spelenderwijs aan doelen vanuit het observatie- en registratiesysteem 'Inzichtelijk'. Deze doelen zijn gericht op het ontwikkelen van voorbereidende taal-, lees- en rekenvaardigheden. Uiteraard is er ook veel ruimte voor bewegingsonderwijs en buitenspel.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Alle leerlingen starten de dag in hun stamgroep. Ook andere, sociale activiteiten zoals eten en drinken en de afsluiting van de dag vinden plaats in de eigen stamgroep.

Unit 3/4: In deze Unit werken de leerlingen 's ochtends in hun (homogene) stamgroep. De middagen wordt er op Unit-niveau regelmatig groepsdoorbrekend lesgegeven in zaak- en creatieve vakken.

Unit 5/8: In deze Unit werken de leerlingen op leerjaar-niveau en krijgen zij les van vakleerkrachten. In de middagen werken de leerlingen op Unit-niveau aan zaak- en creatieve vakken.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op IKC Sterrenschool De Ruimte sluiten we aan bij wat leerlingen nodig hebben. Dat geldt voor alle leerlingen. We bieden extra uitdaging aan begaafde kinderen, maar ook extra ondersteuning als kinderen net iets meer tijd of uitleg nodig hebben.

Dyslexie onderzoek en behandeling: Medewerkers van de IJsselgroep kunnen op school, onder schooltijd een dyslexie onderzoek en dyslexie begeleiding verzorgen. Dit vindt uitsluitend in overleg en met toestemming van de ouders plaats. Het is nader te bepalen of dit onderzoek en de behandeling vergoed wordt. We volgen het dyslexie protocol en we bieden dyslecten de gelegenheid om te werken met Kurzweil, speciale software waarmee digitale teksten worden voorgelezen. Kinderen krijgen op die manier teksten zowel visueel, als ook via het gehoor binnen. Om hier goed mee te werken worden de leerkrachten, leerlingen en hun ouders getraind door een specialist.

Begaafde leerlingen: Voor begaafde kinderen starten we dit schooljaar, naast extra uitdaging in de klas, een plusklas. De kinderen werken onder leiding van een externe leerkracht met elkaar aan meer complexe problemen en vraagstukken. Via het Schaduw Talentenlab binnen onze organisatie kunnen we onze begaafde kinderen tot een grote hoogte goed bedienen. Mochten wij de grens van ons maximale aanbod bereiken, dan zijn de lijnen met NEO-onderwijs vrij kort. 

Externe begeleidingsmogelijkheden: In overleg met de leerkracht van uw kind en onze interne begeleider kan gekozen worden voor een externe behandeling of training. De IB-er kan suggesties doen omtrent een mogelijke trainingen of behandeling, maar het is nadrukkelijk de keus van de ouders om die suggestie te volgen.

Oké op School: Medewerkers van Oké op School verzorgen groepstrainingen voor kinderen van 4 tot 12 jaar op het gebied van het verbeteren van de concentratie of de sociale weerbaarheid. Deze trainingen worden na schooltijd in een ruimte in de school gegeven. De trainingen worden betaald vanuit de gemeente Almere.

Playing for Succes helpt onze bovenbouwers om te werken aan hun vaardigheden zoals zelfstandigheid, zelfvertrouwen, omgaan met groepsdruk, etcetera. 

POH-GGZ: De praktijk ondersteuner huisarts geestelijke gezondheidzorg heeft een keer per week een inloopspreekuur waar ouders naartoe kunnen gaan om vragen te stellen met betrekking tot hun kind of de opvoeding.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken samen met externe partners die gespecialiseerd zijn en tijdens schooltijd onze onderwijs- assistenten opleiden om leerling met specifieke vraagstukken goed te begeleiden. De externe partijen verzorgen ook een deel van ons zorgniveau 3 aanbod voor rekenen en lezen. We maken gebruik van een dyslexie-specialist oa. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons IKC werken wij nauw samen met Partou. Samen met de kinderopvang c.q. peuterspeelzaal bieden we een VVE-programma aan met het programma 'Kaleidoscoop'. De pedagogische medewerkers zijn hiervoor opgeleid. 

Terug naar boven