OBS De Archipel

Maldivenweg 45 1339 PP Almere

Schoolfoto van OBS De Archipel

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 maken begin februari de doorstroomtoets. Op onze school hanteren we daarbij de IEP doorstroomtoets. Nadat de leerlingen de uitslag van de doorstroomtoets hebben ontvangen, volgt uiterlijk in groep 8 het definitieve schooladvies. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari doen alle leerlingen van de groepen 3 t/m 8 de cito Midden (M) -toets. Na de cito M-toetsen volgt een analyse-studiedag. Tijdens deze studiedag kijkt het team van de Archipel naar de ontwikkelingen van de individuele kinderen, de groepen en de school. Dan worden de resultaten van de kinderen geanalyseerd. Door middel van deze analyse worden nieuwe plannen gemaakt voor de tweede helft van het schooljaar. Dit noemen wij de individuele handelingsplannen, ontwikkelperspectieven en groepsplannen op de gebieden rekenen, taal, spelling en lezen.



Vervolgens plant de leerkracht - al dan niet samen met de intern begeleider - hoe de plannen worden uitgevoerd. Krijgen de kinderen extra ondersteuning? Welke kinderen hebben extra hulp nodig? Waarom zijn de doelen nog niet behaald? Hoe krijgen de kinderen extra ondersteuning, wanneer en door wie?



Tijdens de lessen geeft de leerkracht extra ondersteuning aan individuele kinderen of kinderen in kleine groepjes. Ook kan het zijn dat ze extra oefentijd krijgen met een leerkrachtondersteuner, onderwijsassistent of extra instructie van de speciale leerkracht. Misschien is er juist extra uitdaging nodig. Dan kan het zijn dat de kinderen ondersteuning krijgen van de leerkracht van de Willie Wortelklas.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 worden kinderen door ons Leerlingvolgsysteem (LVS) in hun ontwikkeling gevolgd. Elke leerling ontwikkelt zich anders. Het ene kind ontwikkelt zich in een constante lijn, terwijl het andere kind zich op het ene moment heel snel ontwikkelt, maar op het andere moment even stil staat. Er is geen 'normale' ontwikkeling te beschrijven. Door kinderen voor langere tijd te volgen, is er mogelijk te voorspellen op welk niveau de kinderen zich in de toekomst het best kunnen verder ontwikkelen als zij naar de middelbare school gaan. Maar ook op de middelbare school ontwikkelen kinderen zich weer verder. Een schooladvies blijft dus een complex gegeven.



 



In eind groep 6 en eind groep 7 worden er voorlopige schooladviezen gegeven. In groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. De leerkracht geeft het advies aan de hand van de ontwikkeling van het kind in de afgelopen jaren, maar bijvoorbeeld ook aan de hand van de werkhouding. Ook doet de leerling gedurende het schooljaar de doorstroomtoets. Aan de hand van deze gegevens kan het advies nog worden bijgesteld. Als school adviseren wij kansrijk. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als uitgangspunten voor de waarden en normen op onze school gaan we uit van de drie basisbehoeften: relatie, competentie en autonomie. Waarden en normen vertalen we naar respect, acceptatie en verantwoordelijkheid. Dit geldt in de omgang tussen het team, de leerlingen en de ouders. Het team staat hierin model en laat dat zien in concreet gedrag.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Competentie
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven