Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen 1 tot en met 8 krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van de vakleerkracht.
De Engelse taal wordt in alle groepen onderwezen; we starten spelenderwijs vanaf groep 1.
Voor de leerlingen die een uitdagend aanbod nodig hebben worden speciale lessen gegeven. Zij krijgen Spaanse les van een Spaanse leerkracht. Daarnaast werken zij aan projecten.
Voor de groepen 3-4 en 5 tot en met 8 wordt op dinsdagmiddag een aanbod voor Kunst en Cultuur verzorgd en daarbij werken wij groepsdoorbroken. Dit betekent dat de leerlingen uit deze groepen in een samengestelde groep les krijgen.
Ook worden leerlingen van de groepen 8 betrokken bij het onderwijs aan de jongste leerlingen; zij helpen mee met de jaarlijkse sportmiddag en lezen geregeld voor in deze kleutergroepen. De onderlinge band tussen de leerlingen wordt hierdoor versterkt en de saamhorigheid vergroot.
In de kleutergroepen wordt spelenderwijs geleerd binnen de belevingswereld van de kinderen. Wij werken met de methode Schatkist. De methode is thematisch opgebouwd. Gedurende een periode van 3-4 weken wordt een thema verkend en uitgediept. Elke week staan doelen centraal op het gebied van woordenschat, gecijferdheid en geletterdheid.
De ouders ontvangen bij ieder thema een themabrief, zodat zij op de hoogte zijn van het aanbod in de groep van hun kind. Hierin staan de volgende zaken: de woorden die bij het thema behandeld worden, lesstof wordt toegelicht, liedjes en leesboeken worden genoemd en ook worden suggesties gegeven voor het thuis werken met je kind over het onderwerp.
De ontwikkelingen van de kleuters worden gevolgd door de observaties van de leerkrachten die het verwerken in ‘KIJK’, een uitgebreid observatie- en registratiesysteem. Met KIJK wordt de ontwikkeling van elke individuele leerling in kaart gebracht. Dit stelt de leerkrachten in staat om de leerlingen de juiste ondersteuning te bieden.
De leerlingen volgen 7520 uur onderwijs gedurende de basisschooltijd, dit is het wettelijk vastgestelde aantal uren. Dit betekent voor de groepen 1-8 dat er 940 uur per cursusjaar les gegeven wordt.
De Egelantier is een reguliere basisschool, die waar mogelijk gedifferentieerd onderwijs verzorgt. Voor de basisvaardigheden hebben wij een aanbod dat voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften aangepast kan worden. Wij geven instructie op drie niveaus volgens het activerende directe instructie model (ADIM). Samen werken en samen leren heeft een duidelijke positie binnen het onderwijs op De Egelantier, we hanteren hiervoor een doorgaande lijn voor de coöperatieve werkvormen
Voor leerlingen met een risico op een dyslectische leesontwikkeling bieden wij extra leestijd buiten de groep.
De leerlingen die moeite hebben met het rekenonderwijs krijgen in de groep extra aandacht; middels verlengde instructie.
Voor leerlingen die meer leerstof aan kunnen hebben wij een aanbod voor lessen in de Spaanse taal. Daarnaast werken deze leerlingen aan projecten. Hiervoor krijgen zij wekelijks instructie buiten de groep.
Door het werken met de Kanjertraining is binnen de school een duidelijke eenduidige pedagogische lijn. In de school heerst daardoor rust, structuur en een veilig klimaat.
In de groepen 1/2 en 3 werken we met het planbord. We hanteren een opbouw in het werken met de thema taak waarvan ook verplichte werkjes deel uitmaken. Keuzes maken en de werkjes plannen en registreren worden geoefend en daarmee wordt de eigen verantwoordelijkheid gestimuleerd.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2022-2023 wordt één van onze collega's opgeleid tot taalcoördinator. Het jaar daarna willen wij ook een rekencoördinator en een kanjercoördinator opleiden. Op deze manier halen we nog meer expertise in de school.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.