Basisschool Vuurvogel

Ravelplantsoen 5 1323 ET Almere

Schoolfoto van Basisschool Vuurvogel

Leerlingtevredenheid

Toelichting van de school

In april 2024 hebben de leerlingen van leerjaar 6, 7 en 8 via Vensters een aantal vragen beantwoord waarmee we zicht krijgen op de leerling tevredenheid in het algemeen en de sociale veiligheid in het bijzonder. De analyse van de uitkomsten is gebaseerd op het document ‘Monitor Sociale Veiligheid 2023 – 2024’. Waar dat zinvol was, gebruikten we het document ‘Leerling tevredenheid en Veiligheid 2023 – 2024’.

Sociale en fysieke veiligheid 

We zijn niet ontevreden over hoe leerlingen de sociale en fysieke veiligheid ervaren, met name ook de mate waarin ze daadwerkelijk in die veiligheid worden aangetast. We zien daarentegen ook dat het percentage leerlingen dat zich nooit of bijna nooit in de veiligheid voelt aangetast laag is.    

We willen dat alle leerlingen zich veilig voelen op school, door meer aandacht te besteden aan (het voorkomen van) pesten, schelden, schoppen of slaan en buitensluiten van medeleerlingen. Dit gaan we doen door:

  • Gedurende het schooljaar besteden we aandacht aan de groepsvorming en het pedagogisch klimaat in de groep (naast de gouden en zilveren weken).
  • In de bovenbouwgroepen bespreken we het onderwerp pesten, buiten sluiten en hoe je reageert tijdens ruzies en deze oplost.
  • We zorgen ervoor dat ruzies worden besproken, dat het naar tevredenheid van de leerlingen wordt opgelost, dat ze weten hoe ze het voortaan kunnen aanpakken en dat er, wanneer dat nodig is, passende consequenties zijn, zodat de ruzie goed afgesloten wordt.   

We werken met de methode Kwink. Dit is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep.   

Wekelijks communiceert de pedagogisch coach de schoolafspraak van de week die de daaropvolgende twee weken centraal staat. In de weekbrief staat welke lessen er gegeven moeten worden van KWINK: Sociaal emotioneel (wekelijks twee keer 20 minuten, begin en einden van de week) en Burgerschap (iedere twee weken, 45 minuten). De leerkrachten kunnen zodoende alle leerlingen aanspreken in dezelfde taal en aan de hand van dezelfde afspraken:

  • We zorgen dat de Kwink-lessen in het algemeen en in het bijzonder ten aanzien van pesten, buitensluiten en hoe je reageert tijdens een ruzie en deze oplost (nog) meer inhoudelijke kwaliteit krijgen en dat er aandacht is voor de transfer naar de praktijk (tijdens de pauzes, de gymles en andere vrije momenten). Dit doen we omdat uit het document ‘Leerlingtevredenheid en Veiligheid 2023 – 2024) blijkt dat met name het schoolplein door een aantal leerlingen als onveilig wordt ervaren. Dit betekent ook dat we actief toezicht houden tijdens het buitenspelen.
  • We betrekken ouders door informatie te geven over hoe we als school omgaan met pestgedrag, buiten sluiten en hoe we omgaan met ruzies. Omdat uit het document ‘Leerlingtevredenheid en Veiligheid 2023 – 2024’ blijkt ook dat leerlingen plekken rondom de school(tijden) als minder veilig ervaren én omdat ze aangeven dat er gepest wordt via Sociale Media, vinden we het belangrijk om deze verantwoordelijkheid te delen met ouders en de tussenschoolse opvang. 

Tevredenheid
7,6
Vergelijkbare scholen
8,0

Bron

Tevredenheid leerlingen in de afgelopen jaren

Deze grafiek toont de tevredenheidscijfers van de afgelopen drie jaar. In de grafiek staan de gemiddelde tevredenheidscijfers voor deze school en de tevredenheidscijfers van vergelijkbare scholen.

Hoe tevreden waren de leerlingen de afgelopen jaren?

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

Er is in de periode begin juni – begin juli 2023 een digitale vragenlijst uitgezet onder de ouders van de 203 leerlingen die de school bezoeken. Daarvan hebben 95 ouders de vragen (deels) beantwoord (er zijn 75 ouders die alle vragen hebben beantwoord). Op basis van deze gegevens is de respons 37 – 47%. 

Ouders is gevraagd om de school een rapportcijfer te geven. Het gemiddelde is een 6,4. In totaal geeft 71% van de ouders de school een voldoende: 41% geeft de school een 6 of 7 en 31% geeft een 8, 9 of 10. De ouders hebben vragen beantwoord over de veiligheid en het schoolklimaat, het onderwijsproces en de samenwerking. In de bijlage beschrijven we onze conclusie en voornemens.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven