Basisschool Vuurvogel

Ravelplantsoen 5 1323 ET Almere

Schoolfoto van Basisschool Vuurvogel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De onderwijsresultaten die we als school behalen moeten aan een landelijke norm voldoen. Sinds enkele jaren gebeurt dit aan de hand van functioneringsniveaus. Er is een functioneel (1F) niveau gedefinieerd dat door het overgrote deel van de leerlingen behaald moet worden op het moment dat ze de overstap maken naar het VO. Er zijn daarvoor landelijke normen en (minimum) signaleringswaarden (85%).

Op die laatste waarden is tijdelijk een correctie van toepassing, om recht te doen aan de onderwijstijd die uitgevallen is ten gevolge van Covid-19. Er is ook een streefniveau geformuleerd (2F/1S). Ook daarvoor gelden landelijke normen en een (tijdelijk gecorrigeerde) signaleringswaarden. De normen hangen samen met de schoolweging. Meer informatie over de schoolweging vind u hier.

Bij het vaststellen van de behaalde resultaten wordt uitgegaan van een 3-jaarsgemiddelde voor rekenen, lezen en taalverzorging. Zowel in totaal als voor deze onderdelen afzonderlijk.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij werken cyclisch. Dat betekent dat we plannen maken waarin we beschrijven hoe we de leerlingen de leerstof aanbieden en hoe we daar in differentiëren. Tijdens de uitvoering van die plannen (de (verlengde) instructies, het begeleid oefenen en zelfstandig verwerken signaleren we of de leerstof begrepen wordt of niet. Wanneer dat niet het geval is plannen we voor een volgende les instructie in. Periodiek nemen we methodetoetsen af. Daarmee krijgen we goed in beeld welke doelen worden beheerst en welke nog niet. Dat geeft input om het aanbod daarop aan te passen.

We gebruiken ook methode onafhankelijke toetsen van Leerling in Beeld (CITO). Die nemen we standaard twee keer  per jaar af voor een aantal basisvakken. Daarmee krijgen we een goed beeld van de ontwikkeling van een leerling. De resultaten kunnen we vergelijken met scholen met eenzelfde populatie leerlingen. Daarmee geeft de toets ook informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. Op basis van Leerling in Beeld weten we hoe de leerlingen zich ontwikkelen en analyseren we of er aanvullende interventies nodig zijn voor de volgende periode. We maken ook een schoolanalyse waarin we de kwaliteit van het onderwijs van de hele school beoordelen en weten waar we trots op kunnen zijn en waar er werk aan de winkel is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Respect beschouwen we als centrale waarde. Respect voor iedere leerling, ongeacht etnische afkomst, maatschappelijke status en geloofsovertuiging. De opvoeding van de kinderen zien we als een gedeelde verantwoordelijkheid van de school en ouders. Wij verwachten van opvoeders dat ze het goede voorbeeld geven in hun omgang met kinderen.

Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep. De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt.

In onze wereldoriëntatie projecten wordt aandacht besteed aan de wereldgodsdiensten en aan verschillende opvattingen en gewoonten van de ouders en de leerlingen wat betreft hun godsdienst en/of overtuiging.

Pesten op school proberen wij zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken volgens ons gedragsprotocol. Dit protocol vindt u op de website van onze school. Voor het verkrijgen van een goede sfeer hebben wij aan de start van ieder schooljaar ‘De gouden weken’, waarin specifiek aandacht gegeven wordt aan groepsvorming, groepsdynamiek, omgangsvormen, hoe werken we samen. Hierbij worden afspraken gemaakt die schoolbreed worden gedragen en nageleefd.

Wij vinden een goed contact met ouders van groot belang en streven naar een goede communicatie tussen school en ouders. Dit doen wij door oudergesprekken, het ouderportal ‘Social Schools’, de website, de wekelijkse nieuwsbrieven van het reilen en zeilen van de groep. Zijn er onduidelijkheden, vragen of andere zaken dan zijn ouders te allen tijde van harte welkom een afspraak te maken met de leerkracht, intern begeleider of de schoolleiding.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar
  • Een open houding
  • Een fijne sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het laatste bezoek van de Onderwijsinspectie was in 2021. Er staat een nieuw bezoek gepland voor het voorjaar van 2024. 

Terug naar boven