Basisschool Vuurvogel

Ravelplantsoen 5 1323 ET Almere

Schoolfoto van Basisschool Vuurvogel

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht kort afwezig is, proberen we dat in eerste instantie intern op te lossen door een ambulante collega in te zeten voor een groep. Mocht er intern geen oplossing zijn en wanneer er geen invaller beschikbaar is, dan zijn de leerlingen een dag thuis. We zorgen dat er online oefenstof beschikbaar is, zodat de leerlingen thuis aan de slag kunnen. Wanneer een leerkracht langer afwezig is, gaan we op zoek naar een vervanger die langere tijd beschikbaar is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team bestaat uit groepsleerkrachten, een onderwijsassistent, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de intern begeleiders (ib-er), een ict-er die zorg draagt voor alle zaken die met ICT te maken hebben, een administratief medewerker, conciërge en de directie. Als team zorgen wij ervoor dat we up-to-date blijven door middel van scholing. Dat kan een training zijn voor een individueel teamlid,  maar vaak zijn er ook teamtrainingen. Bijvoorbeeld op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. Zo zorgen we ervoor dat we op een professionele manier met ons vak omgaan.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterbouw gebruiken we de methoden Onderbouwd. Aan de hand van de doelen kiezen we passende activiteiten. Het aanbod in een kleutergroep wordt geïntegreerd en thematisch aangeboden. Bovenstaande urenverdeling geeft een indicatie hoe de tijd verdeeld is.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan voor de leerlingen die vallen onder de basisondersteuning, denk hierbij aan leerlingen met dyslexie, meer en hoogbegaafde leerlingen, leerlingen die uitvallen op gedrag/sociaal emotionele problematiek.

Extra ondersteuning bieden wij aan leerlingen met een ernstige taal-spraakprobleem. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de onderbouw (groep 1 en 2) leren onze leerlingen spelenderwijs. Wij maken gebruik van de methode ‘Onderbouwd’. Dit geeft ons houvast om alle ontwikkelingsdoelen van groep 1 en 2 scherp te houden en de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend in de gaten te kunnen houden. De leerdoelen worden thematisch verwerkt in spelactiviteiten gebruik makend van onder andere verschillende spelmaterialen, handpoppen, kringactiviteiten en hoekenwerk.

De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van het jonge, ontdekkende kind. Veel inzet is gericht om hier zelfstandig mee aan de slag kunnen zonder veel tussenkomst van de leerkracht. Taal is hier een belangrijk speerpunt. Met veel aandacht voor woordenschat waarbij bewust wordt gekozen welke woorden worden aangeboden en de werkvormen die worden ingezet. Natuurlijk komt ook het voorbereidend lezen en rekenen ruimschoots aan bod.

Wij streven ernaar zoveel mogelijk geïntegreerd les te geven, waarbij voor aanleren van specifieke vaardigheden het effectieve directe instructie model wordt ingezet. De duidelijke en rijke leeromgeving met houvast en structuur geven de leerkracht meer dan voldoende ruimte om aan te vullen met eigen creatieve ideeën en het spelen in de hoeken.

We besteden uitgebreid aandacht aan:

  • ontwikkelen van de zintuigen
  • oefenen van de bewegingsvaardigheid (motoriek)
  • vergroten van de taalvaardigheid (met extra aandacht voor leerlingen met Nederlands als 2e taal)
  • aanleren van letters en cijfers
  • omgaan met hoeveelheden
  • leren van begrippen (links, rechts, boven, onder, etc.)
  • bevorderen van de sociale en emotionele zelfstandigheid
  • vergroten van de rekenvaardigheden.

Terug naar boven