Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team bestaat uit groepsleerkrachten, een onderwijsassistent, de vakleerkracht bewegingsonderwijs, de intern begeleiders (ib-er), een ict-er die zorg draagt voor alle zaken die met ICT te maken hebben, een administratief medewerker, conciërge en de directie. Als team zorgen wij ervoor dat we up-to-date blijven door middel van scholing. Dat kan een training zijn voor een individueel teamlid, maar vaak zijn er ook teamtrainingen. Bijvoorbeeld op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling. Zo zorgen we ervoor dat we op een professionele manier met ons vak omgaan.
In de kleuterbouw gebruiken we de methoden Onderbouwd. Aan de hand van de doelen kiezen we passende activiteiten. Het aanbod in een kleutergroep wordt geïntegreerd en thematisch aangeboden. Bovenstaande urenverdeling geeft een indicatie hoe de tijd verdeeld is.
Wij bieden onderwijs aan voor de leerlingen die vallen onder de basisondersteuning, denk hierbij aan leerlingen met dyslexie, meer en hoogbegaafde leerlingen, leerlingen die uitvallen op gedrag/sociaal emotionele problematiek.
Extra ondersteuning bieden wij aan leerlingen met een ernstige taal-spraakprobleem.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
In de onderbouw (groep 1 en 2) leren onze leerlingen spelenderwijs. Wij maken gebruik van de methode ‘Onderbouwd’. Dit geeft ons houvast om alle ontwikkelingsdoelen van groep 1 en 2 scherp te houden en de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend in de gaten te kunnen houden. De leerdoelen worden thematisch verwerkt in spelactiviteiten gebruik makend van onder andere verschillende spelmaterialen, handpoppen, kringactiviteiten en hoekenwerk.
De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van het jonge, ontdekkende kind. Veel inzet is gericht om hier zelfstandig mee aan de slag kunnen zonder veel tussenkomst van de leerkracht. Taal is hier een belangrijk speerpunt. Met veel aandacht voor woordenschat waarbij bewust wordt gekozen welke woorden worden aangeboden en de werkvormen die worden ingezet. Natuurlijk komt ook het voorbereidend lezen en rekenen ruimschoots aan bod.
Wij streven ernaar zoveel mogelijk geïntegreerd les te geven, waarbij voor aanleren van specifieke vaardigheden het effectieve directe instructie model wordt ingezet. De duidelijke en rijke leeromgeving met houvast en structuur geven de leerkracht meer dan voldoende ruimte om aan te vullen met eigen creatieve ideeën en het spelen in de hoeken.
We besteden uitgebreid aandacht aan:
- ontwikkelen van de zintuigen
- oefenen van de bewegingsvaardigheid (motoriek)
- vergroten van de taalvaardigheid (met extra aandacht voor leerlingen met Nederlands als 2e taal)
- aanleren van letters en cijfers
- omgaan met hoeveelheden
- leren van begrippen (links, rechts, boven, onder, etc.)
- bevorderen van de sociale en emotionele zelfstandigheid
- vergroten van de rekenvaardigheden.