De Kameleon

Lingestraat 34 1316 CS Almere

  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon
  • Schoolfoto van De Kameleon

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar beoordelen we de kwaliteit van ons onderwijs aan de hand van de resultaten van de methode onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem. We analyseren de resultaten op school-, groeps- en leerling niveau. Iedere leerkracht analyseert de resultaten van zijn/haar groep. Deze analyse wordt vastgelegd in het analyse document en hier wordt tevens beschreven welke plannen van aanpak voor de komende periode in gang worden gezet naar aanleiding van de analyses. Tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider wordt er verder koers gegeven aan de vervolgstappen uit de analyse. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

PO-VO doorstroom

Ieder jaar verlaten leerlingen van groep 8 onze school om hun schoolloopbaan te vervolgen in het voortgezet onderwijs. Door samen te leven, leren we samen. Om de overgang van PO-VO goed te laten verlopen hebben de gezamenlijke schoolbesturen van Almere de advies- en plaatsingsprocedure vastgesteld in het protocol PO-VO 2023-2024. In het protocol staat informatie over de totstandkoming van het schooladvies, de doorstroomtoets en de toelating tot het VO voor leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte. 

Procedure omtrent schooladvisering

Voorlopige schooladviezen

In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Dit noemen we een pré-advies. Het is belangrijk om deze inschatting van schoolniveau als (globale) indicatie te gebruiken, veel scholen kiezen er dan ook voor om een keuze te maken uit pro (of pro/bbl), vmbo, havo en vwo (of havo/vwo). Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Het is belangrijk dat er steeds gesproken wordt over een inschatting van de extra ondersteuningsbehoefte, omdat de VO-school van aanmelding, in samenspraak met ouders, uiteindelijk bepaalt welk ondersteuningsaanbod het meest passend is voor de betreffende leerling. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.

In groep 7 stelt de basisschool nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is, wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het onder de aandacht brengen van de website www.kiesjeschoolinalmere.nl.

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten van deze doorstroomtoets wordt door de uitgever van de toets een toets advies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Krijgt de leerling een hoger toets advies dan het eerder verstrekte voorlopig schooladvies? Dan gaat de basisschool het advies opnieuw met alle betrokkenen bespreken en kan de school ervoor kiezen om het schooladvies bij te stellen. Als een dergelijke bijstelling niet in het belang van de leerling is, kan de basisschool echter ook besluiten het schooladvies niet bij te stellen. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport in DigiDoor.Definitieve schooladvies.

Definitief schooladvies

Het definitieve schooladvies wordt in DigiDoor vastgelegd. Ook is de basisschool verantwoordelijk voor de uiteindelijke (dossier)overdracht naar het VO. Dit betekent dat de leerkracht, in samenwerking met de intern begeleider en de directeur, zorg draagt voor de onderwijskundige rapporten in DigiDoor. Ouders krijgen van de leerkracht een inlogcode voor DigiDoor, zodat zij kennis kunnen nemen van de inhoud van het onderwijskundige raspport en daar hun eigen zienswijze aan toekunnen voegen.

De Doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt in de eerste of tweede week van februari afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een advies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Dit toets advies wordt meegenomen bij de vaststelling van het definitieve schooladvies.  

Betrokkenheid begeleider onderwijs SWV Passend Onderwijs Almere

Scholen pakken het proces van advisering gezamenlijk op, waarbij de leerkracht(en), de intern begeleider, de directeur èn de aan de school verbonden senior begeleider onderwijs van Passend Onderwijs Almere samen betrokken zijn bij de adviesprocedure. Deze aanpak moedigt onderwijsprofessionals aan om met elkaar te overleggen, waardoor leerkrachten zich ondersteund voelen en zorgvuldigere afwegingen gemaakt worden. Schooladvisering speelt met name in de bovenbouw en is tegelijkertijd een verantwoordelijkheid van het hele(begeleidings)team.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen onze leerlingen goed voorbereiden op de toekomst. De Kameleon is een school die een duidelijke afspiegeling geeft van de maatschappij om zich heen. De kenmerken van onze leerlingenpopulatie is van directe invloed op datgene wat wij de kinderen mee willen geven in de 8 jaren dat zij op school zitten. Het is van groot belang dat goed gekwalificeerde jongeren, die hebben leren samenwerken en hun talenten en persoonlijkheid hebben leren ontdekken. Met deze kwaliteiten zijn ze zodanig geëquipeerd dat zij de toekomstige samenleving zelf vorm kunnen geven. 

Wij zijn een Kanjerschool hiermee werken wij aan de zelfontplooiing van de kinderen. Het doel is dat een kind positief over zichzelf en anderen leert denken. De Kanjerlessen gaan uit van de positieve eigenheid van het kind, dat het verlangen heeft om het goed te doen. Het is hierbij van groot belang dat elk kind wordt gezien. Het Kanjerprogramma heeft daarnaast het effect dat het conflicten verminderd en samenwerking stimuleert.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect voor elkaar
  • verantwoordelijkheid
  • samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven