Basisschool St Egbertus

Arendsboerweg 5 7601 BA Almelo

Schoolfoto van Basisschool St Egbertus

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de kleuters wordt één keer per jaar gemonitord met het observatiesysteem Kleuter in beeld. Bij leerlingen waar zorgen over zijn wordt er twee keer gemonitord.

In de groepen 3 t/m 8 worden twee keer per jaar de Cito toetsen rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd in het observatiesysteem Leerling in beeld. In Leerling in beeld wordt een groepsanalyse gemaakt en een plan van aanpak, dat wordt vertaald naar de praktijk.

Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen drie tot vier keer per week extra begeleiding van de onderwijsassistent.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de vormgeving van de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Het tijdspad verandert voor alle leerlingen die in groep 8 zitten aankomend jaar. 

  • In groep 7 wordt er een denkrichting gegeven door de leerkracht. Hierbij wordt er niet alleen gekeken, naar de cognitieve prestaties maar ook naar bijvoorbeeld: inzet, motivatie en zelfstandigheid; 
  • In november maken de leerlingen de B8 toetsen van CITO LOVS;
  • Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen en ouders het voorlopig advies; 
  • In de eerste helft van februari maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets; 
  • Halverwege maart ontvangen leerlingen en ouders de uitslag; 
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies; Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich met hun definitieve advies aan bij de school voor voortgezet onderwijs.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school besteedt extra aandacht aan positieve gedragsregels. De gedragsregels zijn positief gesteld en worden eenduidig gehanteerd. 

Tijdens de gouden weken (aan het begin van het schooljaar) en zilveren weken (na de kerstvakantie) besteden wij veel aandacht en tijd aan de groepsvorming en worden samen met de leerlingen klasseregels opgesteld. In deze periodes worden de gedragsregels herhaald middels gedragslesjes.

Wij werken veel met complimenten. Deze kunnen worden ingezet voor een beloning.

Met de observatiesystemen Kleuter in beeld en ZIEN monitoren we het welbevinden van de kinderen. Daar waar nodig worden interventies ingezet om het welbevinden van het kind of de groep te vergroten. Indien nodig wordt externe hulp ingezet. Te denken valt aan een SOVA-training. Hier worden ouders bij betrokken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Groei

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven