Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De St. Egbertusschool werkt handelingsgericht en opbrengstgericht. Dat betekent dat we het kind uitdagen al zijn mogelijkheden zo goed mogelijk te ontwikkelen. Om er zeker van te zijn dat onze kinderen zich goed ontwikkelen, houden we regelmatig een vinger aan de pols. We volgen op meerdere momenten in het schooljaar de resultaten voor de verschillende vakgebieden. Dit doen we op verschillende niveaus: het niveau van de individuele leerling, de groep en de hele school. We gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem Parnassys . Tijdens de zogenaamde groeps- en leerling besprekingen bespreken we met ons team of onze leerlingen of groepen zich ook op een goede manier ontwikkelen. Als we niet tevreden zijn over de ontwikkeling van onze leerlingen of groepen passen wij het onderwijs aan. Waar dit zinvol en mogelijk is vergelijken we de ontwikkeling van onze leerlingen met de leerlingen van andere scholen binnen Varietas en ook landelijk.
Onze school is een VVE locatie. Dit betekent dat we meer onderwijstijd besteden aan taal. We werken bij de kleuters met LOGO3000 en Piramide. Het aanbieden van de woorden biedt een goede basis voor groep 3 t/m 8.
Leerlingen moeten een totaal aantal uren over 8 jaar maken: 7240 (minimaal 940 uur op jaarbasis).
Schooltijden: Groep 1 t/m 8 gaat van maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 14:00 uur naar school (continurooster).
De ochtend- en middagpauze zijn in verband met de grootte van onze school verdeeld in een tweetal blokken van een kwartier. 's Middags wordt er in de klas onder begeleiding van de leraar een kwartier geluncht. De leerlingen hebben ervoor of erna een kwartier pauze.
Close reading: wij hebben hier teambreed een opleiding voor gevolgd om het begrijpend lezen te verbeteren.
Met sprongen vooruit: alle leerkrachten zijn hierin geschoold en zetten dit in om het automatiseren te verbeteren.
Inzet van Bouw in groep 2 en 3 (voorbereidend en aanvankelijk lezen)
Doorgaande lijn peuteropvang basisschool
Om het beste uit kinderen te halen is een ononderbroken ontwikkeling van essentieel belang. Peuteropvang en basisschool moeten daarom zoveel mogelijk op elkaar aansluiten, zodat kinderen met een goede startkwalificatie de basisschool kunnen verlaten. Om dit te bereiken is er tussen de peuteropvang en de basisschool een goede samenwerking.
Zowel de peuteropvang als de basisschool werken met de methode Piramide Digitaal en de daarbij behorende materialen. Er is dus sprake van een doorgaande lijn tussen peuteropvang en basisschool.
De jaarplanning wordt op elkaar afgestemd, zodat er tegelijkertijd aan dezelfde thema's wordt gewerkt en er gezamenlijke activiteiten kunnen worden georganiseerd.