Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Door heel de school is het lesaanbod afgestemd op de cruciale doelen. In de groepen 1 en 2 vindt continue observatie plaats en wordt de voortgang en ontwikkeling in FocusPO bijgehouden.
Vanaf groep 3 wordt de kennis van de leerlingen van de verschillende leerstofgebieden regelmatig getoetst door middel van methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar worden de vakgebieden reken/wiskunde, technisch lezen (woorden en tekst), begrijpend lezen en spelling door middel van BOOM-toetsen getoetst.
Alle gegevens van de verschillende toetsen worden verwerkt en geanalyseerd. Er wordt op individueel, groeps- en schoolniveau een overzicht van de resultaten verzorgd, welke in de kleine en grote schoolbesprekingen met het hele team besproken wordt. De uitslagen van de BOOM-toetsen geven tevens een vergelijking met het landelijk gemiddelde.
In specifieke gevallen wordt een individueel plan van aanpak (ontwikkelingsperspectief en/of groeidocument) opgesteld. Ook worden de resultaten gebruikt om op schoolniveau de doorgaande leerlijnen te waarborgen, het onderwijsaanbod af te stellen en zodoende de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren.
Minstens twee keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider. Hierbij worden naast de toetsgegevens ook de taak/werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen besproken.
De overgang van de basisschool (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van kinderen. De verwachtingsgesprekken met het voorlopige advies vinden eind groep 7 plaats.
Per schooljaar 2023-2024 veranderen er een aantal zaken rond de (afname van de) eindtoets en de aanmelding voor het voortgezet onderwijs. In 2024 geldt het volgende:
Er komt één aanmeldmoment voor het voortgezet onderwijs en wel in de week vóór 1 april. Op dat moment hebben leerlingen hun definitieve schooladvies gekregen;
De naam ‘eindtoets’ wijzigt naar ‘doorstroomtoets’. De doorstroomtoets wordt op een vroeger moment in het schooljaar afgenomen. In 2024 wordt de toets in de periode van eind januari t/m februari afgenomen. Er zit dus minder tijd tussen het geven van het schooladvies en het afnemen van de toets. Het schooladvies wordt afgegeven voordat de doorstroomtoets wordt afgenomen. Het schooladvies wordt bij een hogere score op de doorstroomtoets in beginsel naar boven bijgesteld, dit is altijd in overleg met ouders.Voor meer informatie kunt u ook de website www.vanponaarvo.nl raadplegen.
De overdracht naar het voortgezet onderwijs is een warme overdracht. Ook in de periode nadat de leerling onze school verlaten heeft, is er nog contact met het voortgezet onderwijs voor wat betreft de vorderingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Weier is een vreedzame school. Van groep 1 t/m groep 8 werken wij met het programma Vreedzaam. Vreedzaam is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.
Visie
Als vreedzame school willen wij kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.In de pedagogische visie van Vreedzaam staan de volgende uitgangspunten centraal:
- Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie;
- Het creëren van een positieve sociale en morele norm;
- Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin.
Mediatoren
Een belangrijk onderdeel van Vreedzaam is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'. Het is een van de meest concrete uitwerkingen van het principe dat kinderen zelf verantwoordelijkheid hebben voor het klimaat op school.
Leerlingenraad
Op De Weier is een leerlingenraad actief. Deze leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit de groepen 6 t/m 8. Eenmaal per maand vergaderen zij met de directeur over schoolse zaken. Hierbij valt te denken aan gedragsregels, de visie op leren, hoe gaat het in de diverse groepen, etc. Leerlingen kunnen in de leerlingenraad komen door te solliciteren naar een vrijgekomen stoel. De leerlingen die zitting hebben in de leerlingenraad bepalen in overleg met de directeur welke kinderen er worden toegevoegd aan de raad.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.