De Tandem

Havezathe 97 7608 CL Almelo

Schoolfoto van De Tandem

Resultaten doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een doorstroomtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde doorstroomtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van onze leerlingen goed in beeld te houden maken wij gebruik van een leerlingvolgsysteem.

Groep 1 en 2  :           Kleuterplein observatiesysteem

Groep 3 t/m 8:           BOOM toetsen: Technisch Lezen, Spelling, Rekenen/Wiskunde en Begrijpend lezen

In groep 8 maken de leerlingen in februari de Doorstroomtoets. 



Naast het bijhouden van een leerlingdossier vinden wij het belangrijk om regelmatig over onze leerlingen in gesprek te zijn, zowel met elkaar als met de ouders. Wij doen dit o.a. door: groepsbezoeken, leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen, overleg tussen directie en intern begeleider en oudergesprekken (tenminste drie maal per jaar).



Op basis van gegevens van de methode onafhankelijke toetsen, gekoppeld aan de uitslagen van de methodetoetsen, geven de leerkrachten op drie niveaus hun lessen vorm. Zij plannen dit in periodeplannen en draaiboeken, vanwaar uit de lessen dagelijks vormgegeven worden.



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang PO-VO

De overgang van de basisschool (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van kinderen.



Tijdpad




  • Van 10 tot en met 31 januari: voorlopig advies

  • Van 27 januari tot en met 16 februari: doorstroomtoets 

  • Uiterlijk 15 maart: toetsadvies

  • Uiterlijk 24 maart: definitief advies

  • Van 25 maart tot en met 31 maart: centrale aanmeldweek

  • Uiterlijk op 12 mei: besluit over toelating middelbare school



 



Kansrijk adviseren op OBS De Tandem 

Inleiding 

Kansrijk adviseren kent haar oorsprong in de coronacrisis. Door het wegvallen van de eindtoets riep de PO-Raad toen op om kansrijk te adviseren. En niet zonder resultaat, zo bleek in 2023 dat maar liefst 80 procent van de leerlingen in het derde leerjaar nog op het bijgestelde niveau zit.  



Met de komst van de doorstroomtoets beoogt het ministerie van OCW het bevorderen van kansengelijkheid. (Bron: CO-groep) 

 

Uitgangspunten op OBS De Tandem: 

- 0% onderadvisering 

- bij twijfel geven we een hoger advies 

- thuissituatie is geen criterium bij de totstandkoming van de adviezen 

 

Stappenplan advisering OBS De Tandem 

Groep 6 

In groep 6 nemen wij bij alle leerlingen de leerpotentie- en leermotivatietoets (“verwachten”) van BOOM af. Deze toetsen geven ons handvatten om twee zaken te bekijken: wat is de potentie van de leerling en hoe is het gesteld met de motivatie van de leerling. Vervolgens kunnen we deze gegevens koppelen aan de reguliere toetsen (“volgen”). Hier kunnen de volgende beelden ontstaan: 

1) De volg- en verwachtentoetsen komen met elkaar overeen. 

2) De volg- en verwachtentoetsen komen niet met elkaar overeen. Op basis van potentie en motivatie van de leerling mag er meer verwacht worden. 

3) De volg- en verwachtentoetsen komen niet met elkaar overeen. Op basis van potentie en motivatie van de leerling doet de leerling het beter.  

A.d.h.v. bovenstaande worden er gerichte acties uitgezet in de groep. Hierbij valt te denken aan kindgesprekken, gesprekken met ouders, verder onderzoek op schoolniveau, verder onderzoek op extern niveau enz. 

 

Groep 7 

In groep 7 geven wij aan het eind van het schooljaar een richtingsadvies aan de leerling en ouders. Hierin willen wij de totale ontwikkeling van de leerling meenemen.  

De volgende criteria worden meegenomen in de totstandkoming van dit advies: 

1) BOOM-toetsen volgen en verwachten 

2) Resultaten van Kindbegrip  

3) Methodegebonden toetsen 

4) Informatie uit observaties en (kind)gesprekken 

5) Werkhouding en motivatie  

6) Eventuele afgenomen onderzoeken 

Deze criteria zijn verzameld op een overzichtsdocument die leerkracht en KC samen invullen. Vervolgens wordt samen een richtingsadvies bepaald.  

Het doel van het richtingsadvies is dat leerling en ouders een richting voor het VO te horen krijgen en zich hierdoor kunnen gaan oriënteren op de scholen van voortgezet onderwijs. Het richtingsadvies wordt over het algemeen ruim gesteld (minimaal 2 niveaus). Het richtingsadvies wordt in het laatste oudergesprek gegeven. Ook wordt besproken wat er nodig is om het hoogste van de 2 niveaus te bereiken, bijv. een verandering in werkhouding, hiaten wegwerken.  

Eind groep 7 wordt ook de toets leerstrategieën afgenomen, zodat er in groep 8 gericht gewerkt kan worden aan deze strategieën ter voorbereiding op een goede start in het VO.  

 

Groep 8 

De IB bespreekt in september-oktober met de leerkracht van groep 8 de handreiking “Kansrijk adviseren” van de Rijksoverheid.  

In groep 8 worden de reguliere BOOM-toetsen in november afgenomen. Vervolgens wordt in januari het voorlopig advies gegeven. Het voorlopig advies is wederom gebaseerd op bovenstaande criteria. Het voorlopig advies is zoveel mogelijk enkelvoudig.  

Vervolgens maken de leerlingen in februari de doorstroomtoets. Onze voorkeur is om deze op papier af te nemen, zodat de toetssituatie zoveel mogelijk overeenkomt met de lessituatie. Hiermee denken wij de kansen op een passend resultaat te vergroten. Om te bepalen of alle leerlingen deelnemen aan de Doorstroomtoets, maken wij gebruik van het schema “Moet deze leerling een doorstroomtoets maken?” uit de handreiking Kansrijk adviseren. Als een leerling ontheffing heeft, wordt dit doorgegeven in Parnassys en het bestuur van Viadere.  

Op basis van de Doorstroomtoets geven wij een definitief advies. Dit is hetzelfde advies als in januari. Komt er uit de Doorstroomtoets een hoger advies, dan passen wij het advies naar boven aan*. Mocht dit om welke reden dan ook niet passend zijn, dan wordt er een onderbouwing hiervoor geschreven. Dit is een wettelijke verplichting.  

Aan het einde van groep 8 nemen we nogmaals de BOOM-toetsen af. Deze zijn niet meer van invloed op de adviezen voor onze leerlingen. De resultaten van deze toetsen gebruiken wij enkel om ons eigen aanbod en onderwijs te evalueren.  

 

*: Uitgezonderd leerlingen met een PRO-advies. Uit de Doorstroomtoets komt geen enkelvoudig PRO-advies.  

 

Bijlage: 

Handreiking Kansrijk adviseren https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2020/10/12/handreiking-schooladvisering 



 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Algemene visie: Jij hebt onze aandacht, wij zien jou!

Vanuit de kernwaarden: vertrouwen, verantwoordelijkheid, verbinding en veelzijdig.

Dit zien we terug in de drie basisafspraken:

  1. Iedereen is anders en toch gelijk;
  2. Wij geven elkaar de ruimte, want die is van iedereen;
  3. Wij gaan zorgvuldig om met eigen en andermans spullen.

 

De visie op veiligheid is van uit hier geformuleerd:

  1. Sociale veiligheid is noodzakelijk, zodat alle leerlingen en medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen;
  2. Leerlingen leren als zij met plezier en gemotiveerd naar school gaan.
  3. Gelukkige leraren geven positief onderwijs. 
  4. Het bieden van een veilig schoolklimaat doen we als een B6-4all (basiscs for all) school. Vanuit hier werken we met positief geformuleerde gedragsverwachtingen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven