Klachtenregeling OPOA
Als u een klacht heeft over de gang van zaken op school, kunt u die het beste (indien mogelijk) eerst bespreken met degene tegen wie de klacht gericht is. Bij het behandelen van een klacht volgt stichting OPOA de regels ter bescherming van de privacy, conform de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De volledige Klachtenregeling stichting OPOA is in te zien bij de directie en staat op de website www.opoa.nl
I. Wie kan een klacht indienen
Alle personen die op één of andere wijze bij de school zijn betrokken hebben het recht om een klacht in te dienen.
II. Aard van de klachten
De klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over de begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten. Binnen OPOA wordt een gedragscode inclusief pestprotocol en incidentenregistratie gehanteerd. Deze code is van toepassing op leerlingen, ouders en personeel. Deze gedragscode is bij de directie in te zien en staat op de website www.opoa.nl.
III. Oplossen van klachten
Als u een klacht heeft over de gang van zaken op school, kunt u die het beste (indien mogelijk) eerst bespreken met degene tegen wie de klacht gericht is en als dat niet voldoet met de directie. Meestal worden klachten over de dagelijkse gang van zaken in goed overleg tussen de betrokken partijen opgelost. Bent u echter van mening dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld dan kunt u zich wenden tot de schoolcontactpersoon. Voor onze school is als schoolcontactpersoon aangesteld: Gonda Welling en Yolande Jansen. Zij zullen u op een adequate manier doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat na of de klacht door bemiddeling tot een oplossing kan worden gebracht dan wel aanleiding geeft tot het indienen van een klacht hetzij bij het bevoegd gezag stichting OPOA hetzij bij de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon kan u helpen bij het indienen van uw klacht.
IV. Vertrouwenspersoon/Klachtencommissie/Vertrouwensinspectie
Het bevoegd gezag stichting OPOA heeft een onafhankelijke vertrouwenspersoon aangesteld die nagaat of de klacht door goed overleg kan worden opgelost. Is dat niet het geval dan kan de klacht worden voorgelegd aan de landelijke klachtencommissie. Deze commissie handelt volledig onafhankelijk van de betrokken partijen. De directie, de contactpersoon en de vertrouwenspersoon beschikken over het actuele adres van de commissie. Meer informatie over de genoemde klachtencommissie, diens reglement en procedure is te vinden op de website van de commissie (www.onderwijsgeschillen.nl). Bij klachten rond seksueel misbruik en seksuele intimidatie is het bestuur verplicht contact op te nemen met de Vertrouwensinspecteur. Deze heeft een adviserende en ondersteunende taak bij klachten rond seksueel misbruik en seksuele intimidatie en zal in overleg met de klager komen tot afspraken over de verdere afhandeling van de klacht en de stappen die worden genomen.
V. Officiële afhandeling klacht
De klacht wordt door de klager ingediend bij de landelijke klachtencommissie. Deze onafhankelijke klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bevoegd gezag hierover. Binnen 4 weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie zal het bevoegd gezag het besluit hierop kenbaar maken aan: klager, aangeklaagde, klachtencommissie, schooldirecteur, MR van de school, schoolcontactpersoon en vertrouwenspersoon.
Adressen:
Vertrouwenspersoon OPOA:
Mw. Anne Overbeek Telefoon:
06-30642568 e-mail:
anne@burooverbeek.nl
Meldpunt Vertrouwensinspecteurs:
Tel. 0900 – 111 3 111 (Op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur)
Landelijke Klachtencommissie voor het openbaar onderwijs
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon:030-280 95 90 e-mail:
info@onderwijsgeschillen.nl
website: www.onderwijsgeschillen.nl