De Wierde

Suze Robertsonlaan 2 7606 HZ Almelo

  • Schoolfoto van De Wierde
  • Schoolfoto van De Wierde
  • Schoolfoto van De Wierde
  • Schoolfoto van De Wierde
  • Schoolfoto van De Wierde

Het team

Toelichting van de school

De school wordt geleid door de directie, bestaande uit de directeur Yvonne Arends. De directeur heeft de algemene leiding.

De directeur wordt ondersteund door de intern begeleiders, zij werken veel in overleg. Daarnaast wordt de directeur ondersteund bij de algemene taken. Elke groepsleerkracht heeft de leiding over de eigen groep. Wanneer er sprake is van een gedeelde groepstaak (deeltijdbaan of duobaan), berust de verantwoordelijkheid bij beide leerkrachten. De leerlingbegeleiding wordt gecoördineerd door de intern begeleider of tutor. 

Op de Wierde werken wij met een hecht team van 21 werknemers met veel liefde en plezier om uw kind het beste onderwijs te geven. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging  wordt geregeld via het Onderwijsbureau Twente (VABO) 

Tot nu toe hebben we vervanging altijd kunnen regelen!

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We geven vanaf de start van de basisschool gericht, uitdagend en thematisch onderwijs aan de leerlingen. We proberen door systematische observaties en registraties in groep 1 en 2 onderwijsbehoeften bij leerlingen vroegtijdig op te sporen om zo m.b.v. specifieke programma's een passend aanbod te creëren. Om te kunnen inspelen op verschillen leggen we regelmatig de vorderingen van leerlingen vast en proberen op basis daarvan passende maatregelen te nemen in overleg met ouders. 

Beheersing van die basisvaardigheden is een hoofddoel. Middels thematische lessen in aardrijkskunde, geschiedenis, samenleving, burgerschapsvorming, techniek, milieu, gezond en redzaam gedrag en natuur krijgen leerlingen inzicht in de mens en wereld om zich heen. Ook hebben we aandacht voor kunstzinnige vorming  door de aanbieding van vakken als tekenen, handvaardigheid,dans,drama en muziek.

Instructie van de lessen 
Voor de klassikale instructie gebruiken wij het EDI (expliciet directe instructie) model. Dit heeft als basis dat er korte, directe instructie wordt gegeven, waarbij elk kind actief betrokken wordt. Het proces staat centraal waardoor kinderen verplicht worden om na te denken over de te gebruiken oplossingsstrategieën. Naast de klassikale directe instructie, waarbij de leerlingen ook zelf uitgedaagd worden oplossingsstrategieën te bedenken, hanteren we een vorm van zelfstandig werken, die de leerkracht de mogelijkheid biedt leerlingen individueel of in kleine groepjes te helpen (adaptief onderwijs).

Bewegend leren
Naast het leren in de school hechten wij grote waarde aan het leren door bewegen. Wij hebben er daarom voor gekozen om een vakleerkracht in te zetten voor het bewegingsonderwijs. Daarnaast helpt hij met het inzetten van beweging tijdens de andere lessen (bewegend leren).

Pedagogisch klimaat
Vanuit een veilig schoolklimaat waarin naast rust en regelmaat ook onderlinge relaties en zelfontplooiing belangrijk zijn, leggen wij een basis voor zowel leerling als leerkracht om tot ontwikkeling te komen. Hierbij staan onze kernwaarden ‘vertrouwen’, ‘respect’ en ‘samen verantwoordelijk’ centraal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen op De Wierde werken we met het thematische VVE programma Piramide. De kinderen werken aan thema's, bijvoorbeeld het thema "Verkeer". Binnen de thema's is veel aandacht voor bewegingsonderwijs, muziek, dans, drama en voorbereidende activiteiten voor rekenen en taalonderwijs. Tevens zorgen we in samenwerking met de bibliotheek voor een wisselend aanbod van boeken, passend bij het thema. 

In de hele school leren wij kinderen omgaan met de digitale wereld, in groep 1 en 2 wordt er gebruik gemaakt van ipads. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 werken de kinderen met methodes voor het lees-, schrijf-, taal-, rekenonderwijs. Daarnaast worden thema's aangeboden, hierop worden wereldoriëntatie, burgerschap, begrijpend lezen en kunstzinnige vorming aangesloten. Een aantal keer per jaar wordt er door de hele school aan hetzelfde thema gewerkt. 

Vanaf groep 3 hebben alle kinderen hun eigen chromebook, hierop wordt een klein deel van de verwerking van de vakken gedaan. We vinden het belangrijk dat leerlingen ook op papier blijven werken. Daarnaast hechten we grote waarde aan bewegend leren. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Wierde is onze missie om alle kinderen een veilige omgeving te bieden waarin zij optimaal kunnen leren. Hierin staan vertrouwen, respect en samen verantwoordelijk zijn centraal. Vanuit deze gedachte bieden wij alle kinderen onderwijs aan, mits dit binnen onze mogelijkheden valt. 

Als school bieden wij het regulier onderwijs aan alle leerlingen aan. Daarnaast zijn wij dankzij extra opleidingen en cursussen in staat om extra (lichte) zorg aan te bieden in de groepen en daarbuiten.

De Wierde is onderdeel van Samenwerkingsverband (SWV) Twente Noord. Binnen dit SWV werken alle (S)BaO-scholen van alle basisschoolbesturen en de SO-scholen deze regio samen. Het SWV ondersteunt scholen met de inzet van specifieke expertise, door middel van schoolcoaches. Zij kunnen ondersteunen door onderwijsarrangementen, consultatie en begeleidingsplannen te bieden. 

Extra hulp en ondersteuning wordt altijd zo dichtbij mogelijk aan de leerlingen gegeven. Dit betekent dat het zoveel mogelijk in de school en in de klas geboden wordt. Als dit niet voldoende blijkt te zijn wordt in overleg met ouders en het samenwerkingsverband naar passende hulp gezocht. 

Voor De Wierde is het heel belangrijk om leerlingen vanaf groep 1 goed te volgen en waar nodig zo snel mogelijk in te grijpen. Hierdoor blijft hulp klein en kunnen problemen snel opgelost worden. Ouders worden vanaf het begin hierin meegenomen en zijn altijd op de hoogte van hulp die geboden wordt. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Een veilig schoolklimaat is de basis om tot ontwikkeling te komen. Het cyclisch werken met B6-4ALL blijft hierbij van belang. Hiermee komen de pedagogische onderwijsbehoeften in beeld. De didactische onderwijsbehoeften zullen verder uitgediept worden via:

Het rekenmuurtje van Bareka.
Leesbevordering zie leesbevorderingsplan
Cursus de Schoolschrijver. De schoolschrijver is een aanpak voor motiverend en effectief leesonderwijs.

De extra ondersteuningsbehoeften van leerlingen worden opgenomen in het groepsplan en waar nodig in het groeidocument Parantion. 


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken wij rondom thema's waarbij aandacht is voor alle ontwikkelingsgebieden. Deze komen aan bod in uitdagende spelsituaties, daarnaast wordt gebruik gemaakt van liedjes, werkjes en andere activiteiten. Binnen ieder thema is een speciale taallijn opgenomen met activiteiten voor de woordenschatuitbreiding en in een tutorprogramma voor individuele begeleiding geschreven.

We betrekken ouders zoveel mogelijk bij het onderwijs en de ontwikkeling van hun kind. De leerkracht van groep 1 en 2 komen op huisbezoek om kennis te maken met de thuissituatie. Ook worden ouders uitgenodigd om een les of viering bij te wonen. 

Contact met de peuterzaal en kinderopvang vinden we erg belangrijk. Samen met hen volgen we een programma van eenvoudige naar moeilijke opdrachten die aansluiten bij groep 3. Voor al deze gebieden hebben we observatie - en registratie formulieren ontwikkeld om zo nog beter systematisch inhoud en doelstellingen van het onderwijs specifiek voor elk kind aan te geven

Terug naar boven