Klachtenregeling
Er kunnen allerlei klachten op een school voorkomen. We gaan ervan uit, dat “gewone” klachten zoveel mogelijk binnen de school worden opgelost. In eerste instantie is de groepsleerkracht de eerst aangewezen persoon om klachten mee te bespreken. Wordt er geen oplossing gevonden of betreft het meer schoolgebonden klachten, dan kan men contact opnemen met de directie. Klagers kunnen – op elk gewenst moment – contact opnemen met de contactpersoon van de school. De klachtenregeling en de toelichting liggen op school ter inzage.
Klachten kunnen gaan over bijvoorbeeld begeleiding en beoordeling van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, de inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
Personeel op school heeft de meldplicht op het gebied van seksuele intimidatie, seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag.
Rechtstreeks uw klacht indienen
De ouders kunnen bij klachten de procedure van de klachtenregeling volgen of de klacht rechtstreeks bij de klachtencommissie neerleggen.De school is aangesloten bij de klachtencommissie van de ISBO (Islamitische Scholen Besturen Organisatie te Amersfoort).Het secretariaat van de Commissie wordt gevoerd door het bureau van Onderwijsgeschillen.De Commissie strekt haar werkzaamheden uit over Islamitische scholen voor primair en voortgezet onderwijs die zij bij de Commissie hebben aangesloten. Hieronder vindt u de gegevens van het secretariaat van de Commissie:
Gegevens interne contactpersoon: Mw. Belma Bilbal, b.bilbal@elamalscholen.nl
Gegevens externe vertrouwenspersoon: Mevrouw Marjolein Fatehmahomed, Toenzalstraat11, 1363 Almere Email: vertrouwenspersoon@elamalscholen.nl
De rol van de interne contactpersoon:
- neemt formeel de klacht in behandeling
- De contactpersoon brengt actief het contact tot stand tussen vertrouwenspersoon en de klager
De rol van de externe vertrouwenspersoon:
- Onderzoekt of er op schoolniveau naar een oplossing is gezocht.
Kan de klager de overweging geven om:
- geen klacht in te dienen
- klacht in te dienen bij de klachtencommissie
- aangifte te doen bij politie/justitie
Meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900 – 1113111 (algemeen nummer)
Postadres:
Onderwijsgeschillen
Postbus 851913508 AD Utrecht
Email: info@onderwijsgeschillen.nl
Telefoon: 030 - 280 95 90
Fax: 030 – 280 9591
Bezoekadres:
Gebouw "Woudstede"
Zwarte Woud 23524 SJ Utrecht
Website: www.onderwijsgeschillen.nl