Rooms Katholieke Basisschool Erasmus

J.M.P.de Biestraat 2 -4 1827 PA Alkmaar

  • De VNL-bibliotheek
  • Spelen en werken
  • Favoriete klimtoestel
  • Speelplein
  • Kinderboekenweek

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op basisschool Erasmus willen we de ontwikkeling en het leren van de kinderen zichtbaar maken. We willen weten wat het kind kan en wat de volgende ontwikkel/ leerstap wordt. Zo kunnen we de juiste activiteiten inplannen voor die ontwikkelstap.

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 tot en met groep 8 om ons onderwijs aan het kind goed in te kunnen plannen. In de oudergesprekken bespreken we de ontwikkeling van het kind. Naast het observeren en regelmatig terugvragen om de kennis en ontwikkeling te borgen gebruiken we in de onderbouw Inzichtelijk en  in de midden en bovenbouw onafhankelijke LVS-toetsen van diatoetsen.nl Twee keer per jaar worden die toetsen afgenomen voor onder andere rekenen, lezen en taal. Hiermee borgen we dat de leerlingen eind groep 8 de ontwikkeling hebben doorgemaakt passend bij hun potentie. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 hebben we informatiegesprekken met de ouders. We geven hun een beeld van waar de leerling staat in de ontwikkeling en wat wij op basis daarvan als vervolg in het VO verwachten: een verwachte doorstroomperspectief. Ouders kunnen zich dan alvast samen met hun kind oriënteren op VO- scholen die passen bij die verwachting. 

In groep 8 geven we een voorlopig doorstroomperspectief tussen 10 en 31 januari. De perspectieven worden met ouders en leerlingen besproken en op papier meegegeven. Het voorlopig doorstroomperspectief komt tot stand in een overleg tussen de leerkracht(en) van groep 7 en groep 8, de intern begeleider en de directie. Dit overleg vindt plaats twee à drie weken voor het voorlopig doorstroomperspectiefgesprek.

Bij het voorlopig doorstroomperspectiefgesprek worden de leerling en ouders/verzorgers op school uitgenodigd. De leerling en ouders/verzorgers ontvangen tijdens het gesprek een brief met opschrift “Voorlopig doorstroomperspectief” en krijgen daarbij een mondelinge toelichting. De leerkracht(en) noteren in een gespreksverslag de inhoud van dit gesprek en de reactie van leerling en ouders/verzorgers.  

In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets van DIA. Dit is een landelijke verplichte toets. Uiterlijk 15 maart zijn de uitslagen van de doorstroomtoets bekend bij de scholen. De uitslag van de toets kan leiden tot een aanpassing van het voorlopige doorstroomperspectief als de score hoger uitvalt dan de intervalscore van het voorlopig doorstroomperspectief.  Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De Erasmus zal dit goed motiveren.  

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve doorstroomperspectief  op papier mee naar huis. Als het doorstroomperspectief afwijkt van het voorlopig doorstroomperspectief dan worden ouders uitgenodigd voor een gesprek. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve doorstroomperspectief aan op  het voortgezet onderwijs.

Wij baseren ons bij het tot stand komen van het voorlopig doorstroomperspectief op de volgende gegevens:  De gegevens uit het leerlingvolgsysteem en de resultaten van de methodetoetsen in groep 7 en groep 8  Andere belangrijke factoren die we meenemen in het advies zijn zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, leermotivatie & concentratie

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een mini-samenleving. We leren de kinderen in school hoe we goed en fijn samen kunnen leven en leren. 

Soms gaat er iets mis in hoe we met elkaar omgaan. Fouten maken mag natuurlijk en we leren de kinderen dan ook hoe ze dit zelf met elkaar kunnen oplossen. We hebben heel veel aandacht voor een goede en fijne omgang met jezelf en de ander en zetten positieve aspecten daarvan veel en graag in het zonnetje. Wat aandacht krijgt dat groeit!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Meedoen
  • Verantwoordelijkheid nemen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven