Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerkrachten vormen het hart van het onderwijs op De Vlindertuin. Hun passie, vakmanschap, pedagogische tact en gevoel voor didactiek maken het verschil. Zij hebben bewust gekozen voor deze vorm van onderwijs. Daarbij maken ze zelf ook een ontwikkeling door: van onderwijzer naar een coachende en lerende leerkracht. Een leerkracht die de onderwijspraktijk voortdurend afstemt op de ontwikkelingsvragen van de leerlingen.
Bovenstaand overzicht is het totaal aantal uren dat leerlingen onderwijs volgen op de Vlindertuin. Veel van onze leerlingen volgen leerling- specifieke leerlijnen voor o.a. rekenen en taal.
Hierboven vindt u een indicatie van onze uren. Zoals gezegd; deze zijn indicatief, veel van onze leerlingen volgen individuele leerlijnen waarbij berekend afgeweken wordt van bovenstaand schema.
Alle leerlingen die onze school bezoeken, hebben een TLV van het Samenwerkingsverband gekregen, waardoor ze van het speciaal basisonderwijs gebruik kunnen maken. Alle leerlingen hebben onvoldoende kunnen profiteren van het onderwijsaanbod van de reguliere basisschool. Voor een deel heeft dat te maken met de intellectuele mogelijkheden. Voor een ander deel komt dat door andersoortige problematiek of een combinatie daarvan.Qua intellectuele capaciteiten kennen we een brede opvang: het IQ >55<120, waarbij de getallen niet als absoluut moet worden gezien. Wij onderscheiden leerlingen met:
- Specifieke leermoeilijkheden
- Specifieke gedragsproblemen/werkhoudingsproblemen
- Leerlingen met een gecombineerde problematiek