RKBS de Burijn

Stempelmakerstraat 20 1825 DP Alkmaar

  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Deze gemiddelde score op de IEP eindtoets past bij wat we in de afgelopen jaren gemeten hebben in het leerlingvolgsysteem van deze groep. De leerlingen hebben een mooie groei laten zien. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider, de taal- of rekenexpert, op teamniveau en/of binnen bouwvergaderingen. Vanuit deze besprekingen worden conclusies getrokken en wordt het aanbod aangepast indien nodig en worden de lopende groepsplannen bijgesteld. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Adviesbeleid  en tijdspad

Op de Burijn volgen we de ontwikkeling van leerlingen d.m.v. methodegebonden toetsen, observaties en Mijn Rapportfolio. Ook maken we gebruik van het IEP LVS waarbij leerlingen vanaf groep drie twee keer per jaar landelijk genormeerde toetsen maken. Op basis van de ontwikkeling die iedere leerling doormaakt bespreken we aan het einde van groep 7 met leerlingen en ouders welke vorm van Voortgezet Onderwijs passend bij de eigen ontwikkeling van de leerling zou kunnen zijn.

In het schooljaar 2023-2024 wordt er voor het eerst landelijk gewerkt met de zogenaamde doorstroomtoets. Waar de leerlingen voorheen half april de IEP Eindtoets maakten, wordt deze nu vervangen door de doorstroomtoets in februari. Dit heeft tot gevolg dat we in groep 8 ook een iets andere planning qua toetsen en gesprekken gaan volgen.  

In november maken de leerlingen de IEP LVS toetsen voor rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging. De leerkrachten stellen aan de hand van de resultaten met de leerlingen doelen vast waar zij nog aan kunnen werken.  Tussen 10 en 31 januari geven de leerkrachten in gesprek met leerlingen en ouders een voorlopig advies. De adviezen worden op papier meegegeven. 

 In de eerste twee weken van februari 2024 maken de leerlingen de landelijk verplichte doorstroomtoets op school.  Uiterlijk 15 maart zijn de uitslagen van de doorstroomtoets bekend bij de scholen. De uitslag van de toets kan leiden tot een aanpassing van het voorlopige schooladvies als de score hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te bij te stellen. Dan is het wel van belang dat de school dit besluit kan motiveren.  

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies op papier mee naar huis. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Wat vinden wij van de doorstroomtoets?

Wij zijn geen voorstander van de doorstroomtoets. Er wordt maar een beperkt deel van de basisvaardigheden getoetst. Daardoor zijn belangrijke vaardigheden onderbelicht. Denk hierbij aan teksten schrijven, kritisch lezen, verbanden leggen, redeneren met getallen, mondelinge taalvaardigheid en nog veel meer. Dit zijn allemaal onderdelen van rekenen, taal en lezen die niet te meten zijn in een toets. Voor ons zegt de doorstroomtoets niets over wat een kind kan, weet, begrijpt en geeft het geen voorspelling voor succes in het leven. Daarbij willen ons niet bezighouden met 'teaching to the test', wat in het onderwijs wel veel gebeurt. De lesdagen worden dan ingevuld met kennis en vaardigheden die op de toetsen van pas komen.   

Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te ondersteunen. Als jong mens, zelfbewust worden en ontdekken wat jouw mogelijkheden en talenten zijn. We vinden dat allerlei belangrijke vaardigheden aan bod moeten komen, niet enkel de vaardigheden die bij de toetsen terugkomen. Op school is er daarom ruimte voor wie jij als kind echt bent, voor wat je kunt en wat je wilt. We onderzoeken en ontdekken voortdurend waar kinderen in hun brede ontwikkeling staan 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en er zich thuis voelen. Om dit te bereiken stimuleren wij een actief sociaal gedrag en stemmen wij ons onderwijs zo goed mogelijk af op de wensen en mogelijkheden van het individu. De ontwikkelingen in de maatschappij vragen steeds om een actievere rol van het onderwijs bij het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Actief burgerschap en sociale integratie is geen apart vak, maar is geïntegreerd in het totale onderwijsaanbod van de Burijn. Het gaat hierbij vooral om:

- kennismaken met andere culturen

- kennismaken met diverse geestelijke stromingen

- zorg dragen voor de eigen gezondheid en die van anderen

- aandacht voor het milieu

- zichzelf kunnen redden als verkeersdeelnemer

Actief burgerschap en sociale integratie hebben consequenties voor de omgang tussen kinderen en leraren en vormen de basis voor het veiligheidsbeleid. Onze school hecht dus grote waarde aan een veilig klimaat. Door kennis te maken met en het ontdekken van overeenkomsten en verschillen ontstaat tolerantie. Dit betekent dat alle betrokkenen elkaar met respect behandelen en de communicatie open en eerlijk verloopt. Pestgedrag, discriminatie en intimidaties worden niet getolereerd.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en openheid
  • Ontmoeting en vertrouwen
  • Traditie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven