RKBS de Burijn

Stempelmakerstraat 20 1825 DP Alkmaar

  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn
  • Schoolfoto van RKBS de Burijn

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van gepland (kort) verlof wordt er een vervanger gezocht die tijdelijk de groep waarneemt. Indien er sprake is van onvoorzien verlof wordt er of een vervanger gezocht of vindt vervanging plaats door een ambulant medewerker van de school. Stichting SAKS voorziet in een 'vaste invalpoule' waar wij als school gebruik van maken.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Burijn houdt rekening met verschillen tussen leerlingen in aard en aanleg. Wij streven naar onderwijs op maat. Leerkrachten en directie houden rekening met drie basisbehoeften van leerlingen, namelijk: De behoefte aan relatie, competentie en autonomie  

Kinderen moeten zich welkom, veilig en verbonden voelen als onderdeel van de gemeenschap van de school. Vanuit die veiligheid werken zij aan hun eigen capaciteiten, kwaliteiten en talenten. Dit doen zij vanuit succeservaringen en hoge verwachtingen. Tijdens dit proces krijgen zij meer en meer regie en verantwoordelijkheid voor hun leerproces, doelen en manier van werken.  

'Worden wie je bent' vinden wij belangrijk op de Burijn. Samen zetten wij ons in om het beste uit ieder kind te halen. Wij werken per vakgebied aan de kerndoelen, zoals geformuleerd door het ministerie van onderwijs. Die vakgebieden proberen we waar mogelijk aan elkaar te koppelen. Zo werken we bijvoorbeeld thematisch rondom Wereldoriëntatie. Een vak als 'verkeerseducatie' wordt dan niet apart gegeven maar wordt behandeld tijdens een passend en aantrekkelijk thema.

Het didactisch handelen van de leerkracht wordt uitgewerkt in een didactisch groepswerkplan. Zo organiseert de leerkracht passende begeleiding voor ieder individueel kind in de groep. Dit plan wordt minstens vier keer per jaar aangepast.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 wordt met een vast dagritmeschema gewerkt. We werken vanuit leuke en (voor jonge kinderen aantrekkelijke) thema's en combineren taal, lezen, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling voor een gevarieerd dagelijks aanbod.

De volgende activiteiten komen aan bod:

  • Kringactiviteiten; voor taal- en rekenontwikkeling
  • Werken met ontwikkelingsmaterialen
  • Voorbereidende reken, lees- en schrijfactiviteiten
  • Bewegingsonderwijs en buitenspel
  • Muziek; zang en dans
  • Engels; met de methode Take it easy
  • Sociaal emotioneel; met de methode Kwink
  • Drama; uitbeelden van emoties van kinderen

De combinatie groep 1-2 heeft als voordeel dat de kinderen elkaar helpen en stimuleren zonder dat daar een volwassene bij nodig is. De jongsten voelen zich snel thuis en de ervaren kleuter voelt zich ‘groot’ en ‘verantwoordelijk’ voor het welzijn van hun klasgenootje. Gedurende het schooljaar worden de groepen groter omdat er 4-jarigen bijkomen. Het laatste kleuterjaar wisselt het kind van leerkracht.

Bij de kleuters wordt er gewerkt met het observatie- en registratiesysteem Inzichtelijk. Bij dit systeem staat werken vanuit leerdoelen voorop. Er wordt optimaal aangesloten op de onderwijsbehoeften, zonder de kinderen/ leerlingen uit het oog te verliezen. Inzichtelijk zorgt voor meer tijd en ruimte voor het plannen van de lesinhoud en het begeleiden van de kinderen/ leerlingen.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd wordt benut om onze leerlingen de doelstellingen te behalen. Dat zijn landelijke doelstellingen zoals de streefniveaus bij rekenen en taal en de kerndoelen van het basisonderwijs. 

Als school hebben we als doelstelling om kinderen te leren om zichzelf te zijn om van betekenis te kunnen zijn in de wereld. Dit zetten we om in doelstellingen per groep. Vanuit de doelstellingen geven we les. 

Daarnaast werken we met leerlingen aan persoonlijke doelen zoals het werken aan executieve functies om makkelijker te kunnen leren. Dit valt binnen de onderwijstijd maar zal vooral worden uitgevoerd als persoonlijke begeleiding. 

Voor de basisvakken zoals Sociaal-emotionelen ontwikkeling (burgerschap), rekenen, taal en lezen plannen we de meeste tijd in onze roosters. Daarnaast is er veel tijd voor Wereldorientatie (natuur & biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap & technologie) en de creatieve verwerking van die lessen. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolvisie

De school biedt onderwijs op de groei, zodat kinderen uitgedaagd worden om zich zo breed mogelijk te ontwikkelen. Dit vindt plaats in een professionele leeromgeving en met moderne middelen.  

Schoolmissie

Een veilige basis waarin we mèt de kinderen werken aan hun totale ontwikkeling. Wij bieden de kinderen een veilige en een stabiele leeromgeving om zich optimaal in een ononderbroken doorgaande leerlijn te kunnen ontwikkelen. Ze worden uitgedaagd om een actieve houding aan te nemen ten aanzien van hun eigen leerproces.   

Naast het organiseren van een passend aanbod in de groepen werken we met een plusklas. Deze klas is er voor hoogbegaafde en meerbegaafde kinderen. In deze klas werken we aan de onderwijsbehoeften voor specifiek deze kinderen.

De Burijn maakt deel uit van het samenwerkingsverband PPO- Noord Kennemerland. Binnen dit samenwerkingsverband geven alle basisscholen gezamenlijk vorm aan de ondersteuning voor de leerlingen in deze regio. Alle scholen hebben daartoe een ondersteuningsprofiel opgesteld waarin de mogelijkheden en onmogelijkheden van de ondersteuning op de eigen school beschreven wordt.   De Burijn kan passend onderwijs verzorgen voor leerlingen met enkelvoudige problematiek:

  • Onrust en concentratieproblemen;
  • Faalangst;
  • Taalspraakproblematiek;
  • Leesproblemen en Dyslexie;
  • Leerproblemen;
  • Hoogbegaafdheid (enkelvoudig);
  • Een (lichte) stoornis hebben in het autistisch spectrum;
  • Slechtzienden;
  • Een lichamelijke handicap hebben;
  • AD(H)D.

Naast dat we expertise hebben op bovenstaande gebieden, staan we open voor het onderzoeken van de mogelijkheden van de ondersteuningsbehoefte van leerlingen anders dan hierboven omschreven staan.   Hierbij worden de volgende randvoorwaarden in acht genomen:

  • De leerling moet in de groep kunnen functioneren;
  • De leerling moet zich welbevinden binnen de groep en de school;
  • De leerling moet ontwikkeling kunnen tonen;
  • De veiligheid voor de leerling, de groep en de leerkracht moet gewaarborgd zijn.

Voor leerlingen waarbij extra ondersteuning nodig is wordt dit in samenspraak tussen school en ouders vormgegeven.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken nauw samen met partners in kinderopvang voor een goede aansluiting tussen kinderdagverblijf/ peuterspeelgroep en school. 

Terug naar boven