Rooms Katholieke Basisschool 't Baeken

Faktorij 123 1825 HC Alkmaar

  • Gitaarles
  • Onze school ligt direct naast het park 'de Groene Voet'.
  • Spelend leren.
  • Mogen zijn wie je wil zijn.
  • Meerdere werkplekken.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken sinds het schooljaar 2021-2022 gebruik van het LVS IEP. Tweemaal in het jaar, of wanneer nodig, worden de leerlingen getoetst. Aan de hand van de percentages wordt aangesloten bij de onderwijsbehoeften en worden nieuwe doelen gesteld. 

't Baeken maakt ook gebruik van methode gebonden toetsen binnen de bestaande methoden. Na elke toets worden de resultaten geanalyseerd en wordt de leerstof hierop aangepast. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP. In dit leerlingvolgsysteem maken de kinderen vanaf groep 3 twee keer per jaar genormeerde toetsen. Dit is voor de vakgebieden technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen. Deze toetsen, onze dagelijkse observaties, het handelen van de kinderen en de overleggen met collega’s en ouders geven een goed beeld van de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen wij als team ieder kind een passend schooladvies geven voor het voortgezet onderwijs.    In een gesprek met de coach en uw kind wordt er in groep 7 een indicatie advies gegeven. Deze gesprekken vinden plaats in maart.  Dit advies is gebaseerd op het beeld van het team en de resultaten van 7 jaar basisonderwijs en betreft de gehele ontwikkeling van het kind. In groep 8 volgen we een vast traject in de begeleiding van kinderen en hun ouders op weg naar de overstap naar het voortgezet onderwijs. Tijdens een informatieavond voor de ouders van de kinderen van groep 8 worden ouders uitgebreid geïnformeerd over deze overstap.   

In het schooljaar 2023-2024 wordt er voor het eerst landelijk gewerkt met de zogenaamde doorstroomtoets voor de kinderen in groep 8. Wij zijn geen voorstander van deze toets. Op de doorstroomtoets, voorheen eindtoets, wordt maar een beperkt deel van de basisvaardigheden getoetst, waardoor men zich in het onderwijs helaas veel bezighoudt met ‘teaching-to-the-test’. Daardoor zijn belangrijke vaardigheden onderbelicht, zoals teksten schrijven, kritisch lezen, verbanden leggen, redeneren met getallen, mondelinge taalvaardigheid, etc. Allemaal onderdelen van rekenen, taal en lezen die niet te meten zijn in een toets. Voor ons zegt de doorstroomtoets niets over wat een kind kan, weet, begrijpt en geeft het geen voorspelling voor succes in het leven.   

Waar de kinderen voorheen half april de Eindtoets maakten, wordt deze nu vervangen door de doorstroomtoets in februari. Dit heeft tot gevolg dat wij ook een iets andere planning qua toetsen en gesprekken gaan volgen.    

  • In november geven de coaches in gesprek met kinderen en ouders een voorlopig advies. 
  • In de eerste twee weken van februari 2024 maken de kinderen de landelijk verplichte doorstroomtoets op school.  
  • Uiterlijk 15 maart zijn de uitslagen van de doorstroomtoets bekend bij de scholen. De uitslag van de toets kan leiden tot een aanpassing van het voorlopige schooladvies als de score hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies. Alleen als het in het belang van het kind is, kan de school besluiten het advies niet te bij te stellen. De school moet dit besluit goed kunnen motiveren. 
  • In een gesprek ontvangen kinderen en ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. De kinderen krijgen dit definitieve advies op papier.  
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. 
  • Kinderen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Door het werken met Sociaal Gedrag Elke Dag komen de aandachtspunten naar voren waar een kind, een klas of de school behoefte aan heeft. Ook de versie hart/handen vanuit de IEP wordt 1 keer per jaar ingevuld en ondersteunt om het juiste plan van aanpak te hanteren. Het wordt ook besproken in de leerlingenraad. De onderwijsbehoeften worden door observaties en toetsen in beeld gebracht. Hier worden interventies op ondernomen om er naar te streven om te geven wat een leerling nodig heeft.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Saamhorigheid
  • Worden wie je bent

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectiebezoek verliep goed en prettig. In de bijlage kunt u een uitgebreid verslag van de inspectie over onze school lezen.

De conclusie van de inspectie is:

Rkbs 't Baeken heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven