Rooms Katholieke Basisschool St Adelbertus

Nieuwlandersingel 40 1814 CJ Alkmaar

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Adelbertus
  • Op deze locatie zijn de groepen 1 t/m 4 gehuisvest. Op de locatie Blekerskade zijn de groepen 5 t/m 8 gehuisvest.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de eindtoets (vanaf schooljaar 2023-204 de doorstroomtoets) wordt maar een beperkt deel van de basisvaardigheden getoetst. Daardoor zijn belangrijke vaardigheden onderbelicht. Denk hierbij aan teksten schrijven, kritisch lezen, verbanden leggen, redeneren met getallen, mondelinge taalvaardigheid en nog veel meer. Dit zijn allemaal onderdelen van rekenen, taal en lezen die niet te meten zijn in een toets. Voor ons zegt de doorstroomtoets niets over wat een kind kan, weet, begrijpt en geeft het geen voorspelling voor succes in het leven. Daarbij willen we ons niet bezighouden met 'teaching to the test', wat in het onderwijs wel veel gebeurt. De lesdagen worden dan ingevuld met kennis en vaardigheden die op de toetsen van pas komen. Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te ondersteunen. Als jong mens, zelfbewust worden en ontdekken wat jouw mogelijkheden en talenten zijn. We vinden dat allerlei belangrijke vaardigheden aan bod moeten komen, niet enkel de vaardigheden die bij de toetsen terugkomen. Op school is er daarom ruimte voor wie jij als kind echt bent, voor wat je kunt en wat je wilt. We onderzoeken en ontdekken voortdurend waar kinderen in hun brede ontwikkeling staan

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van het kind is van essentieel belang om van te kunnen sluiten bij de leer- en instructiebehoefte.  Leren vinden wij belangrijk. Daarom hebben wij veel aandacht voor het leerproces binnen onze school. Dit doen wij door het leren en de resultaten daarvan zichtbaar te maken. Dit betekent dat we in de les o.a. duidelijke leerdoelen benoemen, samen met leerlingen succescriteria formuleren, feedback geven en constant checken of kinderen begrijpen wat ze leren. Kortom, we creëren een leercultuur waarin we hoge verwachtingen hebben en waarbij we uitgaan van een growth mindset (door veel te oefenen, wordt je steeds beter). 

Verder helpt het leerlingvolgsysteem van IEP ons om de ontwikkeling van een kind/ een groep/ de school in beeld te krijgen en ons handelen daarop aan te passen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij hopen dat deze leerlingen hun plek vinden in het voortgezet onderwijs en wij wensen hen daarbij veel succes. De uitstroom van onze 64 groep 8 leerlingen ziet er als volgt uit:

VMBO BB             5 lln.

VMBO BB/KB        5 lln.

VMBO KB             3 lln.

VMBO KB/TL         2 lln.

VMBO TL              5 lln.

VMBO TL/HAVO     7 lln.

HAVO                  12 lln.

HAVO/VWO           4 lln.

VWO                   21 lln.

Vmbo KB = kader beroepsgericht , TL = theoretische leerweg, GL = gemengde leerweg,  BB = basis beroepsgericht   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als een kind zich veilig en vertrouwd voelt, zich wel bevindt, ontwikkelt het zich goed. Onder welbevinden verstaan we kinderen die zich op en top voelen. Ze beleven plezier, hebben deugd aan elkaar en de dingen. Ze stralen vitaliteit uit en tegelijkertijd ontspanning en innerlijke rust. Ze stellen zich open en ontvankelijk op voor wat er op hen afkomt. Ze zijn spontaan en durven zichzelf te zijn.

Relatie Het kunnen aangaan van relaties is een zeer belangrijke vaardigheid in onze samenleving. Kinderen werken veel met andere kinderen samen, maken afspraken, wisselen gegevens uit, ontspannen en sporten samen en bouwen zo relaties op. Ook met volwassenen bouwen zij banden op, omdat volwassenen meewerken, een leerbron zijn en voor rust, regelmaat en veiligheid zorgen. Daarnaast geloven wij dat er zonder relatie geen prestaties kunnen worden geleverd.   

Autonomie Elk kind is autonoom. Het krijgt de kans veel eigen keuzes te maken, zelf verantwoordelijkheid te nemen en initiatieven te tonen. Zo groeit het gevoel voor eigenwaarde op een natuurlijke manier.   

Competentie Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren. Dat vraagt uitdaging.  Dat kan alleen als het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en (basis) behoeften van het kind. Het gevoel hebben iets te kunnen is van essentieel belang. Als het kind competent is voor een taak groeit het zelfvertrouwen. 

Zingeving Sinds schooljaar 2023-2024 wordt Zingeving toegevoegd. We gaan daar dit schooljaar invulling aan geven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verwondering
  • Eenheid
  • Ontmoeting

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan het Saks, het bestuur waar de Sint Adelbertus onder valt. De informatie die de inspectie daar heeft ontvangen, naast de voldoende opbrengsten van de school, maakt dat er de afgelopen jaren geen reden geweest is voor de inspectie voor een schoolbezoek. 

Terug naar boven