Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De overige vakgebieden zijn geïntegreerd in het thema en/of de speel- werktijd.
Passend onderwijs berust op drie pijlers:?
- Schoolbesturen/scholen hebben de taak (zorgplicht) om leerlingen een zo goed mogelijke plaats in het onderwijs te bieden.?
- Iedere school is verplicht om een ondersteuningsprofiel op te stellen. Op deze wijze is duidelijk welke extra ondersteuning een school kan bieden.?
- Scholen, reguliere basisscholen, speciale basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4 werken samen in regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Voor onze regio is dat Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland (www.ppo-nk.nl).
OGO is ook altijd opbrengstgericht, maar opbrengsten liggen ook op het vlak van groeiend zelfvertrouwen, inzicht in zingeving, motivatie om door te gaan en aanknopingspunten voor de leerkracht. Opbrengst gericht werken is een pedagogische opdracht, met als belangrijkste indicatoren welbevinden en betrokkenheid. Daar waar geluk en motivatie te zien is in de klas daar is maximale opbrengst. Dus richt je op het proces, waarbij kinderen laten zien wat ze kunnen en ook doen wat ze kunnen.
Onze ondersteuningsstructuur sluit aan op de werkwijze van ons samenwerkingsverband Passend primair onderwijs Noord-Kennemerland.
Alle scholen binnen het samenwerkingsverband bieden vastgestelde basisondersteuning.
Er zijn 4 aspecten van basisondersteuning:
1. de basiskwaliteit van de school, vastgesteld door de inspectie;
2. de kwaliteit van de ondersteuningsstructuur van de school;
3. planmatig werken op het niveau van de leerling;
4. preventieve en licht curatieve interventies zoals protocollen dyslexie en dyscalculie, fysieke en/of sociale toegankelijkheid, curatieve ondersteuning in samenwerking met school interne en externe specialisten.
We werken met leerkrachten en een intern begeleiders die in staat zijn om aan deze basisondersteuning te voldoen. We streven ernaar dat iedere leerling binnen onze school de zorg krijgt die hij/zij nodig heeft. De ondersteuning moet toereikend zijn voor leerlingen zodat zij kunnen functioneren zonder dat de eigen veiligheid of die van hun omgeving in het geding komt.In het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs-Noord Kennemerland onderscheiden we de volgende 5 niveaus van ondersteuning:
• ondersteuningsniveau 0: basisondersteuning;
• ondersteuningsniveau 1: lichte ondersteuning als onderdeel van de basisondersteuning;
• ondersteuningsniveau 2: extra ondersteuning binnen de school, gericht op preventie en vroegtijdig handelen;
• ondersteuningsniveau 3: extra ondersteuning door externen;
• ondersteuningsniveau 4: speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs, S(B)O.
Binnen alle niveaus van ondersteuning voert de leerkracht de cyclus handelingsgericht werken uit. Elke cyclus (minimaal twee keer per schooljaar) wordt afgerond met een groepsbespreking. Tijdens de evaluatie/bespreking wordt altijd gekeken of het ondersteuningsniveau nog passend is bij een leerling en deze wordt zo nodig aangepast.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities zijn beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Kits Oonlie heeft een Peuteropvang in de school voor kinderen van 2 tot 4 jaar. De peuteropvang werkt met een Voor- en Vroegschools Educatiepro-gramma (VVE) Puk en Ko. Het programma Puk & Ko stimuleert de brede ontwikkeling van de peuters. De eerste stappen op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden komen allemaal aan bod. De peuteropvang werkt intensief samen met de kleutergroepen van De Cocon. Waar verbinding mogelijk is binnen de thema's wordt er aansluiting gezocht. De peuters en kleuters lezen en spelen samen in de school. De leesconsulent leest ook voor aan de peuters. Tijdens De Voorleesweken nemen de peuters deel aan activiteiten binnen de school.