School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide

Slochterwaard 179 1824 KV Alkmaar

  • In een eigentijdse en innovatieve omgeving inspireren we teamleden en leerlingen om te komen tot optimale ontwikkeling!
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide
  • Op de Piramide krijgen leerlingen de mogelijkheid om ook praktisch te leren.
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Piramide

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Piramide wordt gewerkt met ontwikkelingsperspectieven. Daarin staat voor ieder kind beschreven wat de mogelijkheden en beperkingen zijn t.a.v het onderwijsaanbod. Er worden (tussen) doelen beschreven en de behaalde resultaten. De leerlingen presteren naar hun vermogen/ capaciteit.

Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs neemt de school deel aan de Centrale Toetsing.

De volgende toetsen worden afgenomen.:de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT). Het drempelonderzoek en een onderzoek m.b.t. de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Natuurlijk is de leerkracht degene die dagelijks de ontwikkeling van uw kind volgt. Daarnaast zijn er nog meerdere personen en instanties die de ontwikkeling van de kinderen goed volgen. Deze worden in de schoolgids toegelicht.

Wij gebruiken het Cito-leerlingvolgsysteem, met SBO toetsen, voor het volgen van de ontwikkelingen van de leerlingen. Iedere leerling wordt een aantal keer per jaar getoetst en/of geobserveerd, onder andere op de onderdelen werkhouding, rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen en woordenschat. De toetsen en observatielijsten zijn landelijk genormeerd en methode-overstijgend. Alle gegevens worden door ons opgeslagen in een leerlingendossier. Dit dossier is vertrouwelijk, maar uiteraard ter inzage voor de ouders/verzorgers. Het leerlingvolgsysteem gebruiken we om te signaleren, dat wil zeggen dat we uit de toetsresultaten kunnen afleiden of een kind bijvoorbeeld extra zorg of een ander leerstofaanbod nodig heeft. De resultaten voeren we in in Esis (ons digitale leerlingvolgsysteem). In Esis is voor iedere leerling een leerlijn uitgezet en er wordt na het invoeren van de toetsen gekeken of het kind de leerlijn goed blijft volgen.

De groepsleerkracht houdt voor ieder kind een OPP (ontwikkelingsperspectief) bij. Dit OPP is er o.a. voor het algemene beeld van het kind, de sociaal emotionele ontwikkeling en voor de vakken begrijpend lezen, woordenschat, rekenen en wiskunde, spelling en technisch lezen. Hierin staan belemmerende en bevorderende factoren, onderwijsbehoefte en de evaluaties. Hierin beschrijven wij de doelen waaraan uw kind de komende periode vooral zal gaan werken. Dit zijn twee didactische en twee pedagogische doelen per periode. Deze doelen evalueren wij twee keer per jaar en we geven aan waarom een doel wel of niet behaald is en wat we gaan doen als de doelen niet behaald zijn. In de klassenmap staat hoe de aanpak en organisatie in de klas is. De vorderingen van de kinderen worden besproken tijdens de groepsbesprekingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij stellen voor iedere leerling een advies op over welke schoolsoort voor voortgezet onderwijs het meest passend is. Dit advies wordt opgesteld op basis van wat een leerling op school heeft laten zien aan ontwikkeling ( motivatie, werkhouding en leerprestaties) Dit advies wordt ondersteund door de resultaten van de Centrale Toetsing.

Schooljaar 21-22 zag de uitstroom er als volgt uit:

VSO VMBO BB-KB: 6 leerlingen

VSO PRO             : 1 leerling

PRO                    : 9 leerlingen

VMBO BB             : 4 leerlingen

VMBO KB             : 4 leerlingen

VMBO KB-TL        : 3 leerlingen

VMBO TL-HAVO    : 1 leerling

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kinderen op de Piramide hebben rust en veiligheid nodig om tot ontwikkeling te komen. Door empatisch met de kinderen om te gaan, hen vertrouwen te geven en daardoor een persoonlijke band op te bouwen. En ook vooral door duidelijk en voorspelbaar te zijn, wordt deze rust en veiligheid gewaarborgd. Het inrichten van de omgeving werkt daarbij ondersteunend: verzorgd en netjes. Medewerkers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor alle kinderen. Zij zijn in hun gedrag rolmodel voor de kinderen. Zij zijn er zich van bewust dat ze het goede voorbeeld moeten geven, zowel in houding, in taal als in gedrag.

Het kunnen functioneren in de maatschappij van de toekomst vraagt om een aantal competenties:

  • zelfredzaam zijn
  • oplossingsgericht
  • samenwerken
  • kritisch denken
  • omgaan met nieuwe media.

Op de Piramide zitten kwetsbare kinderen. Zij krijgen, zo mogelijk tijdelijk, onderwijs dat afgestemd is op hun behoeftes. Het doel is om uit onze leerlingen te halen wat erin zit en ze te laten doorstromen naar het onderwijs dat het beste bij hen past. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht
  • Uniek zijn
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

We zijn er trots op weer een basisarrangement te hebben gekregen.Er zijn vele nieuwe ontwikkelingen ingezet en worden momenteel verder uitgewerkt.

Terug naar boven