Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school zijn de volgende specialisten aanwezig:
Vakleerkrachten sociaal emotioneel-leren, bewegingsonderwijs, logopedie, leesondersteuning. De groepsleerkrachten verzorgen het kookonderwijs in de groep.
Naast de specialisten binnen onze school is er in het gebouw een expertisecentrum gevestigd waar fysiotherapie wordt gegeven.
Per week wordt er in groep 1-2 t/m 8 25.45 uur lesgegeven. Elke dag is er 2 maal 15 min. pauze om buiten te spelen. In elk schooljaar wordt minimaal 940 lesuren gegeven. Na 8 schooljaren hebben onze minstens 7520 uur onderwijstijd gehad.
SBO De Piramide geeft onderwijs aan leerlingen die gedurende de basisschoolperiode behoefte hebben aan een gestructureerde, veilige en rustige leeromgeving, waarbij rekening wordt gehouden met de belemmeringen die het leren in de weg staan. We gaan uit van mogelijkheden van het kind. We bieden perspectief en voorwaarden voor de ontwikkeling van het eigen potentieel met het oog op de gehele levensloop. Er wordt gewerkt in kleinere groepen met veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling (zorgen dat kinderen goed in hun vel zitten, weten hoe ze zich moeten opstellen in diverse sociale situaties) en waar kinderen ook leren door te doen zoals bij koken, activiteiten in de tuin en techniek. Daarnaast krijgen onze leerlingen meer tijd om zich de leerstof eigen te maken. De leerstof wordt in kleine stapjes en met veel herhaling aangeboden. Het klimaat binnen de school wordt beschreven als rustig en gestructureerd.
De leerling-populatie kenmerkt zich door een gemiddelde intelligentie van 75-85. De bandbreedte ligt tussen een IQ van 65 – 100. De populatie van de school is veranderd, in die zin, dat de problematiek waarmee De Piramide te maken heeft steeds meer divers is. Zowel leerlingen met een achterstand op leren als leerlingen met gedragsproblemen als gevolg van de moeilijkheden bij het leren (en daardoor opgebouwde frustratie)of leerlingen met sociaal emotionele belemmeringen kunnen op De Piramide terecht.
In onze school is ook de huisvesting van de Stip (onderdeel van SO De Spinaker). Op deze zogenaamde Onderwijs Zorg Groepen (OZG’s en 3 in totaal) kan zorg i.c.m. onderwijs worden geboden aan kinderen tussen vier en zes/zeven jaar oud met ontwikkelingsproblemen. Er is veel aandacht voor observatie, diagnostiek en intensieve begeleiding. Voor leerlingen die aangewezen zijn op deze kleutergroep kan het samenwerkingsverband een tijdelijke SO-beschikking voor een beperkte tijd afgeven.
Wij werken opbrengstgericht. Bij opbrengstgericht werken spelen de leerkrachtvaardigheden een grote rol. Het zijn tenslotte de leerkrachten die de toename van de leerlingresultaten moeten realiseren. Er zijn basisvaardigheden, zoals pedagogisch en didactisch handelen en doelmatig klassenmanagement. Maar er zijn ook andere competenties die onmisbaar zijn bij opbrengstgericht werken. Voorbeelden daarvan zijn kwaliteitgerichtheid, resultaatgerichtheid en het vermogen om goede doelen te stellen, waarbij belangrijk is te kijken naar wat kinderen wel kunnen. Arrangementskaarten in plaats van groepsplannen Om zo goed mogelijk in te spelen op de niveauverschillen in de groepen worden de leerlingen ingedeeld in 3 niveaus:
1. Leerlingen in het intensief arrangement: het aanbod is de benodigde basis voor het betreffende vak en leerlingen bevinden zich op een zogenaamde 50% leerlijn ofwel zorgniveau 3 met als doel: uitstroom naar het praktijkonderwijs. Het aanbod is in ieder geval de benodigde basis voor het betreffende vak met daarbovenop herhaling van de instructie en verlengde inoefening. De instructie van de leerkracht vindt plaats op verlengd niveau (VI)
2. Leerlingen in het basis arrangement: het aanbod is in ieder geval de benodigde basis voor het betreffende vak. Leerlingen bevinden zich op een zogenaamde 75% leerlijn ofwel zorgniveau 2 met als doel: uitstroom naar VMBO-BB (referentieniveau 1F). De instructie van de leerkracht vindt plaats op basis niveau (BI)
3. Leerlingen in het verdiept arrangement: leerlingen bevinden zich op een zogenaamde 100% leerlijn ofwel zorgniveau 1 met als doel: uitstroom naar VMBO-KB-TL (referentieniveau 1S). Het aanbod is op basisniveau met daarbovenop verdieping/verrijking/verbredingsstof. De instructie van de leerkracht vindt plaats op verkort niveau (VKI)
4. Leerlingen in het zeer intensieve/zorg arrangement: het aanbod is in ieder geval de benodigde basis voor het betreffende vak met daarbovenop zeer intensieve begeleiding, vaak buiten de groep. Leerlingen bevinden zich op een zogenaamd zorgniveau 4 met als doel uitstroom naar het voorgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Onze leerlingen blijven bij elkaar als groep tot en met groep 6 en volgen, met de bovenstaande indeling het onderwijs (convergente differentiatie). Wij hechten veel waarde aan de sociaalemotionele ontwikkeling van onze leerlingen en de belangrijkste plek om dit goed te leren is in je eigen (vertrouwde) groep. Na groep 6 hebben wij goed in kaart waar de verschillende leerlingen naar zullen uitstromen. Op dat moment maken wij een verdeling tussen meer VMBO gerichte en Praktijkgerichte uitstroomprofielen. De leerlingen verlaten dan de stamgroep om gedurende de ochtend op hun eigen niveau onderwijs te volgen op het gebied van rekenen (divergente differentiatie).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen de extra zorg die wij nu gerealiseerd hebben op onze school zo goed mogelijk borgen. Extra rekenondersteuning van individuele leerlingen buiten de groep is een ambitie die wij hebben voor de komende jaren maar is sterk afhankelijk van extra handen in de groep.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.