Openbare Basisschool De Vlieger

Sneeuwgansstraat 18 1826 GP Alkmaar

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieger
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieger
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Vlieger

Het team

Toelichting van de school

Dit schooljaar is ons team versterkt met nieuwe enthousiaste teamleden.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van de leerkracht is ons uitgangspunt het bewaren van rust in de klas. We doen ons best om een invaller voor de groep te zetten die al bekend is bij de groep. Ronduit, het bestuur waaronder De Vlieger valt, beschikt over een eigen invalpool. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


Team 2023-2024

Directie: Talitha van Iterson

Interne begeleiding: Esther van Tellingen

Administratie: Nicole Wijk & Myvan Huynh

ICT: Yvon Swinkels

Vakleerkracht gym

Plusklas: Marrit de Veer                                

Groepsleerkrachten:

Groep 1/2A  : juf Dianne van Veen & Marlène Duperrex

Groep 1/2B  : juf Susanne Kaag

Groep 3       : juf Chantal Molenaar & Yvon Swinkels

Groep 4       : juf Kristel Termaat & Irma Lakeman

Groep 5A     : juf Ilse Laan                 

Groep 5B     : Juf Olivia Kleijwegt & Amy Warmer

Groep 6       : juf Nicole Spijkstra

Groep 7A     : juf Pascalle van den Broek & Irma Lakeman

Groep 7/8B  : meester Ernst De Zorzi

Groep 8       : juf Chantal Kösters & Silvy Nijman

Onderwijsassistenten: juf Robyn Timmer & Zoë Noordemeer-Meijer

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De groepsleerkracht volgt dagelijks de ontwikkeling van iedere leerling. Binnen een geheel van maatregelen, coördineert en organiseert de IB-er de zorgbrede activiteiten van de school. Het zorgteam, bestaande uit interne en externe deelnemers heeft een centrale rol. Met ons netwerk verzorgen wij voor alle leerlingen binnen onze school zoveel mogelijk zorg op maat.

Voor zorgleerlingen waarvan wij inschatten mogelijk méér nodig te hebben dan we binnen de basisondersteuning kunnen bieden, stellen we een TOPdossier op. Dit bespreken wij in een MDO (multidisciplinair overleg) met ouders, het zorgteam en eventuele andere betrokkenen.

We werken zoveel mogelijk vanuit de HGW-cyclus (Handelingsgericht werken). We werken met DGO's en GP's (didactische groepsoverzichten en groepsplannen). Aan de hand hiervan verzorgt de leerkracht dagelijks het onderwijs. Dat wat onze school aan kinderen kan bieden zónder extra ondersteuning van buiten valt onder de basis- en lichte ondersteuning. Het kan zijn dat het antwoord op sommige ondersteuningsvragen buiten het bereik van onze school ligt. Analyse, eerlijkheid en helderheid zijn belangrijk om de grens te kunnen bepalen.

Aan een beperkte groep kinderen kunnen wij geen antwoord op hun onderwijsbehoefte bieden. Wij denken hierbij aan:

  • Zwaar slechtziende, blinde kinderen
  • Kinderen met grote taalachterstand welke niet door gangbare begeleidingsvormen tot resultaat zal leiden.
  • Zware slechthorendheid/doofheid i.c.m. spraak/taalproblemen.
  • Lage verstandelijke vermogens/syndroom van Down*
  • Gewetenloos handelende kinderen, extreem agressief gedrag.
  • Kinderen met dusdanige lichamelijke beperkingen welke niet door gangbare hulpmiddelen en/of instanties met succes ondersteund kunnen worden.
  • Kinderen met meervoudige zware problematieken.        
  • Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden.
  • Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is.
  • Wanneer het medisch handelen zoveel aandacht vraagt onder schooltijd, dat de leerling hiaten gaat oplopen in de stof.  

*Afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte.  

Verder zijn er nog groepsfactoren, leerkrachtfactoren, teamfactoren en de thuissituatie die een rol spelen. Het volledige Schoolondersteuningsprofiel is in te zien bij de directie.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven