Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>scholen in het speciaal onderwijs</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/7a48652a-1fef-429f-908e-255c9d05c0fc" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Conclusie Meting Veiligheidsbeleving De Alk
Wij streven ernaar een veilige en vertrouwde sfeer te creëren in school. Het is belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en dat alle kinderen tot hun recht komen. Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich geaccepteerd voelen, aangemoedigd worden positief gedrag te laten zien en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen. School is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen.
Via observatie en een kwaliteitsvragenlijst houden wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in het oog. Zodra wij merken dat leerlingen zich niet veilig en vertrouwd voelen, ondernemen wij actie. Een goede communicatie tussen school en thuis is van essentieel belang.