De Alk

Van Harenlaan 23 1813 KE Alkmaar

Schoolfoto van De Alk

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij uitstroom naar V(S)O?is onze ambitie dat de leerlingen een goede transitie maken van SO naar V(S)O.??

Er?is in het afgelopen schooljaar onderzoek gedaan en overleg geweest met het?Heliomare?College Alkmaar rondom de benodigde voorwaarden voor een goede overstap.? Hier wordt aangegeven dat de zelfstandigheid, zowel ADL als zelfredzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling en Burgerschap in de vorm van Mediawijsheid-?ontwikkeling belangrijke?aandachtspunten?zijn.?

Met name in de schoolverlaters groep BBD is er meer tijd vrij gemaakt voor eigenaarschap binnen de leerlijn leren leren. Er is gewerkt met een placemat waarin de leerlingen hebben kunnen aangeven ‘wat wil ik leren en wie of wat kan mij daarbij helpen’. Dit placemat wordt meegenomen in de overdracht naar het VSO.? 

De aanpak past binnen de leerlijnen sociaal emotioneel, ADL; wonen en vrije tijd en leren leren. Een leerling meer eigenaarschap geven vraagt van de leerling meer inzicht, zelfreflectie, zelfsturing en inzicht in zijn talenten/kwaliteiten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Samen
  • Groeien

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen terecht in het speciaal onderwijs. Daar krijgen leerlingen les vanaf vier jaar totdat ze twaalf jaar zijn. Daarna stromen de meeste leerlingen door naar het voortgezet speciaal onderwijs, waar ze kunnen blijven totdat ze twintig jaar zijn. Soms stromen leerlingen door naar een gewone middelbare school.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Conclusie Meting Veiligheidsbeleving De Alk

Wij streven ernaar een veilige en vertrouwde sfeer te creëren in school. Het is belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en dat alle kinderen tot hun recht komen. Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich geaccepteerd voelen, aangemoedigd worden positief gedrag te laten zien en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen. School is ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen.

Via observatie en een kwaliteitsvragenlijst houden wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen in het oog. Zodra wij merken dat leerlingen zich niet veilig en vertrouwd voelen, ondernemen wij actie. Een goede communicatie tussen school en thuis is van essentieel belang.

Terug naar boven