DURF

Elgerweg 39 1825 KA Alkmaar

  • Onze locatie DURF Tochtwaard
  • Onze locatie DURF Elgerwerg
  • Onze locatie DURF Amstelstraat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op DURF kunnen alle kinderen meedoen. Wij doen ons best om al onze leerlingen te helpen optimaal te presteren. Elk kind werkt op het niveau dat bij hem of haar past.

Alle leerlingen doen bij ons op school mee met de DIA-eindtoets, maar niet alle leerlingen worden in de uitslagen meegerekend (zoals vanuit de inspectie geadviseerd). Kinderen die korter dan twee jaar bij ons op school zijn of die een eigen leerlijn volgen worden niet meegerekend in de resultaten.
Helaas is deze schifting niet gemaakt in het schooljaar 20/21 en geeft de uitslag een vertekend beeld. In de bijlagen de juiste informatie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen met behulp van CITO Kind in Beeld en KANVAS. Daarnaast observeren de leerkrachten de leerlingen in de groep en worden er toetsen afgenomen vanuit de methode. Al deze informatie wordt verzamelt en verwerkt in ons 'geeltje' een tool om in beeld te krijgen hoe de leerlingen ontwikkelen en wat er nodig is om ons onderwijs op hun behoeften te laten aansluiten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op DURF vinden we het belangrijk dat kinderen op de juiste plaats terecht komen in het vervolgonderwijs. Daarom besteden wij veel tijd aan het analyseren van de resultaten van onze leerlingen en het opstellen van een goed schooladvies. Ouders en leerlingen bepalen de schoolkeuze aan de hand van dit advies. De doorstroomtoets dient hierbij als controle. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich bij ons op school kunnen ontwikkelen tot zelfstandige en zelfbewuste mensen met zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld. Met de "Kanjertraining", een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), werken wij bewust en structureel aan positief gedrag, inclusief burgerschap en mediawijsheid. De "Kanjertraining" biedt een doordacht SEL- programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. De sociale emotionele ontwikkeling van onze leerlingen volgen wij op de voet met behulp van KanVas.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

DURF heeft het vertrouwen van de Inspectie voor het Onderwijs en daar zijn wij trots op! Daarmee valt de school onder het basistoezicht. Tijdens het laatste inspectiebezoek zijn alle indicatoren als voldoende beoordeeld. De inspectie was vooral te spreken over de zorg en de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van een gestandaardiseerde methode werken wij continu aan verbetering van ons onderwijs.

Terug naar boven