Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Bij onderwijsdoelen horen resultaten. Resultaten zijn belangrijk om te weten of de leerling de doelstelling heeft behaald of dat de leerling nog extra ondersteuning nodig heeft om de doelen te behalen.
De tussenresultaten zijn voor ons een extra meting om te weten wat de leerling wel beheerst om daarmee een plan te kunnen maken voor het toekomende leerpad.
Om leerlingen een goede doorlopende leer- en ontwikkellijn te bieden is de overstap naar het VO als volgt geregeld bij Het Kompas:
Midden groep 7 zijn er op Het Kompas ouder- kindgesprekken. We geven hen een beeld van waar de leerling staat in de ontwikkeling en wat wij op basis daarvan als vervolg in het VO verwachten. Het beeld wordt gevormd door de werkhouding, methodegebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem (LVS) Dia toetsen. Eind groep 7 krijgen de leerlingen in hun rapport een pre-advies.
In groep 8 geven we een voorlopig advies in december. De adviezen worden met ouders en leerlingen besproken en op papier meegegeven. In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets van DIA. Dit is een landelijke verplichte toets.
Uiterlijk 15 maart zijn de uitslagen van de doorstroomtoets bekend bij de scholen. De uitslag van de toets kan leiden tot een aanpassing van het voorlopige schooladvies als de score hoger uitvalt dan de intervalscore van het voorlopig advies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Het Kompas moet onderbouwen aan ouders waarom we van mening zijn dat het aanpassen van het advies niet gewenst is.
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies op papier. Als dit advies afwijkt van het voorlopig advies dan worden ouders uitgenodigd voor een gesprek. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
Na jaren van samenwerking met de ouders zal het schooladvies geen verrassing zijn. Mochten de ouders het toch niet eens zijn met het advies dan maken de ouders dit kenbaar aan de collega’s. De ouders wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek met het ondersteuningsteam van de school.Wat vinden wij van de doorstroomtoets?
Wij zijn geen voorstander van de doorstroomtoets. Er wordt maar een beperkt deel van de basisvaardigheden getoetst. Daardoor zijn belangrijke vaardigheden onderbelicht. Denk hierbij aan teksten schrijven, kritisch lezen, verbanden leggen, redeneren met getallen, mondelinge taalvaardigheid en nog veel meer. Dit zijn allemaal onderdelen van rekenen, taal en lezen die niet te meten zijn in een toets. Voor ons zegt de doorstroomtoets niets over wat een kind kan, weet, begrijpt en geeft het geen voorspelling voor succes in het leven. Daarbij willen ons niet bezighouden met 'teaching to the test', wat in het onderwijs wel veel gebeurt. De lesdagen worden dan ingevuld met kennis en vaardigheden die op de toetsen van pas komen.
Ons onderwijs is erop gericht om kinderen te ondersteunen. Als jong mens, zelfbewust worden en ontdekken wat jouw mogelijkheden en talenten zijn. We vinden dat allerlei belangrijke vaardigheden aan bod moeten komen, niet enkel de vaardigheden die bij de toetsen terugkomen. Op school is er daarom ruimte voor wie jij als kind echt bent, voor wat je kunt en wat je wilt. We onderzoeken en ontdekken voortdurend waar kinderen in hun brede ontwikkeling staan
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op Het Kompas zijn wij van mening dat kinderen pas kunnen ontwikkelen als zij zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Veilig voelen is vanwege deze reden ook ons belangrijkste anker.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.