Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen Passend Onderwijs hebben we de volgende specialismen in huis: Zorgcoördinator, rekenspecialist, gedragsspecialist, IPC specialist, coach.
Daarnaast werken we samen met een speltherapeut , een kinderfysiotherapeut, een therapeut sensorische informatieverwerking, een GZ psycholoog, dyslexiebureaus en schoolmaatschappelijk werk.
In kaart brengen van zorg aan leerlingen.
De meeste vierjarige leerlingen die aangemeld worden bij ons op school zijn naar een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf geweest. In sommige gevallen is in deze periode al extra zorg geconstateerd. Vanuit deze periode ontvangt de school een overdrachtsformulier van de nieuwe kleuter. Ook bij de aamelding of het intakegesprek informeert de ouder de school over specifieke zorg die al geconstateerd is.
Hiermee zijn we in het voordeel: de groepsleerkracht weet al wat van het kind en kan daarmee beter aansluiten op de onderwijsbehoefte en kan daarmee sneller het juiste onderwijs bieden. In de andere gevallen worden leerlingen die extra zorg nodig hebben door de ouder of de leerkracht gesignaleerd. Extra zorg kan zich voordoen op het gebied van het leren, de werkhouding, het sociaal-emotioneel functioneren of de thuissituatie van het kind. De school kan intern diverse specialismes inzetten of extern specialismes inhuren. Het toekennen van specifieke zorgarrangementen verloopt via een zorgteamoverleg.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen jaren hebben wij meerdere flexgroepen opgericht. Deze flexgroepen zijn bedoeld om nog beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van specifieke leerlingen.
Flexgroep paars: Levelwerk is bedoeld voor leerlingen van groep 3 t/m 8 die extra uitdaging nodig hebben, omdat ze vaak snel klaar zijn met hun opdrachten en ‘meer’ aankunnen.
Flexgroep Roze:
Deze groep is bedoeld voor de hoogbegaafde leerlingen en de échte Vwo-leerlingen.Zij oefenen met: Leren leren (bijvoorbeeld: aanpakgedrag, leerstrategieën); Leren denken (bijvoorbeeld: zelfreflectie, metacognitie, hogere denkorde opdrachten); Leren leven (bijvoorbeeld: leren fouten maken, ervaringen delen met ontwikkelingsgelijken). Hogere denkorde, evalueren, analyseren en creëren.
Flexgroep Blauw:
Deze kinderen werken aan verschillende doelen middels een praktische aanpak, leren door ervaren en toepassen, plezier houden in school, (be)houden van een positief zelfbeeld, doelen behalen vanuit het doen, een positief toekomstperspectief.
Flexgroep Oranje:
Deze groep is bedoeld voor jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
Onze school heeft geen extra aanbod voor het jonge kind. We werken wel samen met een kinderopvangorganisaties rondom de school.