Openbare Basisschool De Kennemerpoort

Hofdijkstraat 12 1814 EC Alkmaar

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kennemerpoort
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kennemerpoort
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kennemerpoort
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kennemerpoort
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kennemerpoort

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Scholen van ons Openbaar schoolbestuur Ronduit hanteren de NIO / Drempelonderzoek als eindtoets in de groepen 8. De NIO meet naast schoolvorderingen ook een deel inzicht en intelligentie. Er zijn specifieke eindopbrengsten van deze toetsen te vinden, net als de uitstroomgegevens, in de schoolgids van OBS De Kennemerpoort en in de jaarkalender OBS Bello.

Deze documenten zijn gepubliceerd op de websites: www.dekennemerpoort.nl en www.bello-alkmaar.nl

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met de  opbrengsten van de Middenjaar toetsen (januari) van CITO en de Eindejaarstoetsen (juni) van CITO  - deze zijn  methode onafhankelijk en landelijk genormeerd - tonen we aan in hoeverre de onderwijskundige streefdoelen van de hoofdvakken (taal - rekenen - lezen) behaald zijn per jaargroep.

De uitkomsten van de toetsen worden geanalyseerd, en per groep besproken (tussen leerkrachten en Intern Begeleider) , vervolgens wordt het geheel teambreed besproken (per locatie). Dan wordt ook helder welke acties per groep of jaargroep moeten volgen. Deze acties worden vervolgens ingezet en uitgevoerd.  Vervolgens worden de uitwerkingen en opbrengsten van deze acties meegenomen naar de volgende toetsperiode - een halfjaar verder - en weer besproken en geanalyseerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In bovenstaand schema zijn de leerlingtotalen van de schoolverlaters na groep 8 van beide scholen OBS De Kennemerpoort en OBS Bello samengevoegd.

Om de specifieke uitstroom naar het Voortgezet Onderwijs per school te bestuderen, zie de schoolgids van De Kennemerpoort en de jaarkalender van De Bello. Deze documenten zijn te vinden op: www.dekennemerpoort.nl en op www.bello-alkmaar.nl

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie bezoekt en beoordeelt De Kennemerpoort en Bello als gescheiden instellingen wegens de verschillen in onderwijsconcept.

De Kennemerpoort: op het onderdeel 'doorgaande lijn' scoort de Kennemerpoort een onvoldoende in september 2012. Dit was de beoordeling van de onderwijsinspectie bij het bezoek op dat moment - het betreft dan louter het vak Begrijpend Lezen. De school was in die periode aan het studeren op de aanschaf van een nieuwe methode voor wat betreft dit vak en koos uiteindelijk in begin 2013 voor de methode Leeslink - hierdoor is de doorgaande lijn op alle vakgebieden weer in orde.

Bello: Het bezoek van de inspectie in februari 2013 was positief. Er werden wel twee aandachtpunten genoemd. De doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 moet versterkt worden en de extra zorg aan zorgleerlingen moet planmatiger worden opgezet. Dit laatste is inmiddels aangepast en momenteel wordt de verbeterde doorgaande lijn van 2 naar 3 verder uitgevoerd.

Terug naar boven