Taal en rekenen
Welke specialisten zijn werkzaam binnen dit aandachtsgebied?
Toelichting van de school
Op basisschool de Zes Wielen streven we ernaar om de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. We bieden verschillende vormen van extra ondersteuning op het gebied van taal en rekenen om ervoor te zorgen dat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen binnen deze domeinen
Hieronder beschrijven we enkele manieren waarop we extra ondersteuning bieden voor de ontwikkeling binnen het gebied van taal en rekenen voor onze leerlingen op de Zes Wielen:
Rekenen
We hebben een schoolbrede rekencoördinator. Zij heeft één dag per week de tijd om het in het jaarplan beschreven speerpunt rekenen uit te werken (speerpunt: “De nieuwe methode WIG5 is goed geïmplementeerd en afspraken zijn geborgd. Iedereen weet hoe hij/zij zo optimaal mogelijk met de methode kan werken”), klassenbezoeken rekenen uit te voeren bij alle klassen en met losse kinderen mee te denken als het gaat om rekenen. Dit schooljaar wordt geïnventariseerd of er op alle locaties voldoende concreet materiaal aanwezig is ter ondersteuning van de lessen. Daarnaast is er mogelijkheid om een rekenonderzoek te laten afnemen om leerlingen zo gericht mogelijk te ondersteunen bij het eigen maken van de basisstof voor rekenen. Hiervoor is een andere collega opgeleid.
Taal
Ook hebben we een leerwerkgroep die zich richt op taal en is er een leraar die 1x per week op de locaties Munnikenweg en Oudorperdijkje de taalklas begeleidt. Voor taal en spelling wordt er een nieuwe methode gezocht om optimaal aan te kunnen sluiten bij onze populatie, daar buigt de leerwerkgroep zich dit schooljaar over met als doel volgend schooljaar met deze nieuwe methode te starten.
Lezen
Voor het leesonderwijs op de Zes Wielen hebben we een leerwerkgroep met leescoördinatoren die zich richt op lezen (7 leraren in deze leerwerkgroep waarvan 3 leescoördinatoren). We gebruiken sinds schooljaar 2023-2024 Estafette als nieuwe leesmethode. De leescoördinatoren brengen het interventiemateriaal in kaart en werken hard aan leespromotie door onder andere intensieve samenwerking met de boekhandel en het betrekken van ouders bij het technisch lezen in de onderbouw. De taalklas docent wordt ook ingezet voor leesinterventies in de onderbouw.
Hoogbegaafdheid
Daarnaast hebben we twee hoogbegaafdheidscoördinatoren, waarvan één collega 2 dagen per week de flexklas leidt en de andere specialist hoogbegaafdheid is en mee kan denken over vraagstukken rondom leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. De flexklas biedt op het gebied van taal en rekenen aanbod voor hoogbegaafde leerlingen naast aanbod om leerlingen uit te dagen op allerlei andere vlakken.
Extra ondersteuning
Ook hebben we een onderwijsassistent met specialisatie in Taal in Blokjes. Zij kan worden ingezet om leerlingen te ondersteunen op het gebied van spelling. Ook voor leerlingen met dyslexie kan Taal in blokjes worden ingezet om leerlingen te remedieren en ondersteunen in het woordbeeld. Voor leerlingen waarbij het aanvankelijk taal en leesproces nog niet goed op gang komt wordt het programma BOUW ingezet in de groepen 2,3 en 4. BOUW is een interventie gericht op het verwerven van letterkennis, woordherkenning en juiste spelling en kan worden ingezet ter ondersteuning van leerlingen met een vermoeden van dyslexie. Voor de leerlingen vanaf groep 5 wordt gekeken naar de aanschaf van Letterster. Dit is net als BOUW een interventieprogramma dat lees en spellingproblemen effectief aanpakt.
Gespecialiseerd personeel
Op onze school werken meerdere medewerkers met een bepaalde specialisatie op het gebied van de cognitieve ontwikkeling. Denk hierbij aan de volgende specialisaties:
- Reken coördinator
- Lees coördinator
- Coördinator hoogbegaafdheid
- Specialist hoogbegaafdheid
- Remedial teacher met onderzoeksbevoegdheid
- Specialisten Taal in blokjes
- Tos
- Dyslexie en dyscalculie
Ouderbetrokkenheid
Op basisschool de Zes Wielen geloven we in de samenwerking tussen school en thuis. We doen op het gebied van taal en rekenen dan ook regelmatig een beroep op u als ouder. Samen lezen, tafels oefenen met uw kind is van groot belang om de ontwikkeling van uw kind te bevorderen. Wanneer we merken dat een leerling meer ondersteuning nodig heeft dan het reguliere aanbod zullen we hierover met u als ouder in gesprek gaan. Samen kijken we dan wat er nog nodig is om uw kind het beste te ondersteunen in de ontwikkeling. Waar nodig wordt de intern begeleider ingeschakeld die met u en de leerkracht meedenkt. Mocht er meer nodig zijn wordt er door de intern begeleider een MDO (multidisciplinair overleg) gepland waarbij altijd een consulent van het samenwerkingsverband en de jeugd&gezinscoach aansluit.