Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Vanaf het schooljaar 2015-2016 doen de leerlingen van groep 8 mee aan landelijk IEP-eindtoets. Na herberekening voldoen wij dit het afgelopen schooljaar nagenoeg aan de inspectienorm. Het verschil is 0.2 punten. Met name het onderdeel rekenen is in deze groep 8 achtergebleven. De oorzaak hiervan zoeken wij niet alleen bij de grote groep leerlingen met een lage intelligentie en de sterk wisselende samenstelling van deze groep , maar ook in het aanbod door de jaren heen. Het team zal daarom aan de slag gaan met de leerlijnen voor rekenen en de didactische vaardigheden en kenmerken.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De Fontein wil de allerbeste opbrengsten halen, passend bij de kinderen. De leerkrachten monitoren hun handelen voortdurend. Resultaten worden geanalyseerd en het onderwijs wordt geëvalueerd. Het aanbod wordt voortdurend afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerling. De Fontein werkt volgens de principes van opbrengst gericht werken en handelingsgericht werken.
De ambitie van De Fontein is hoog. De school streeft naar optimale resultaten van de leerlingen. De opbrengsten worden besproken met de ouders, leerkrachten en de medezeggenschapsraad. Ook de onderwijsinspectie kijkt of de groepen het te verwachte niveau halen. Soms komt het voor dat een groep niet de norm van inspectie haalt, maar dat de leerlingen individueel wel het maximale uit zichzelf halen. Soms is het ook andersom. Het is voor u als ouder dus heel belangrijk om in goed overleg met de leerkracht van uw kind te kijken hoe uw kind presteert.
De kinderen van groep 8 gaan naar alle vormen van voortgezet onderwijs. Het belangrijkste daarbij is dat de kinderen optimaal presteren en naar de vorm van onderwijs gaan die bij hen past. De Fontein is er trots op dat wij alle kinderen van ieder niveau kunnen begeleiden en samen naar school kunnen laten gaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De onderwijs inspectie beoordeeld de school met een 'voldoende'. Dit is de hoogste score die zij geeft.
In de bijlage vindt u een toelichting op het inspectierapport.