Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken schoolbreed met een opbrengstendocument die twee keer per jaar met het team wordt besproken en verwerkt in de jaarplannen.
Naar aanleiding van de IEP toetsen worden kindgesprekken gevoerd. Wij noemen dit "Leader in Me" gesprekken. Hier wordt besproken waar kinderen trots op zijn en wat ze nog willen verbeteren en wie/wat ze daarbij nodig hebben.
Vanuit de zeven gewoonten van The Leader in Me leren de kinderen om pro-actief te zijn, met het einddoel voor ogen en om met belangrijke zaken eerst te leren omgaan.
zie schoolgids op de website van de school https://www.obsjulesverne.nl/
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Jules Verne is ieder kind welkom, ongeacht geloof of afkomst.
Het is belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school en met plezier naar school gaan.
Positief met elkaar omgaan en de eigen kracht van kinderen wordt benut.
We steken veel tijd in het vormen van het groepsgevoel, iedereen doet er toe, oog en oor voor elkaar.
In de eerste weken van het schooljaar starten we met lessen uit de vreedzame school gekoppeld aan lessen uit "The Leader in Me" om het groepsgevoel en afspraken goed door te nemen.
Tijdens het vierjaarlijks onderzoek bij bestuur en scholen bezoekt de Onderwijsinspectie een deel van de scholen dat onder een bestuur valt voor verificatie-activiteiten. Daarnaast onderzoekt de Onderwijsinspectie scholen als tijdens de jaarlijkse prestatieanalyse of na signalen blijkt dat er risico’s zijn op de school.