Sinnehonk

Van Sminiaweg 114 B 9064 KH Aldtsjerk

  • Op de foto ziet u de noordzijde van de school. Dit is de grote hal waar de kleuters gymnastiek lessen krijgen met klein en groot materiaal.
  • Schoolfoto van Sinnehonk
  • Schoolfoto van Sinnehonk
  • Schoolfoto van Sinnehonk
  • Schoolfoto van Sinnehonk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij scoren al jaren achtereen boven het landelijke gemiddelde en zijn hier erg trots op.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken met het nieuwe leerlingvolgsysteem, IEP. Iedere basisschool is verplicht de ontwikkeling van leerlingen te volgen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan taken zoals: zit een kind lekker in zijn/haar vel, hoe pakt een kind zijn/haar taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij/zij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen.

Het IEP Leerlingvolgsysteem bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal - emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart en handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profile.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na acht jaar gaan kinderen naar het voortgezet onderwijs. Wij maken een plaatsingsadvies VO op basis van de schoolresultaten en de persoonlijke talenten en eigenschappen van de leerlingen. Wij helpen leerlingen en hun ouders tijdig om een goede keuze te maken. Binnen de scholen van Fierkracht hebben we met elkaar de volgende route afgestemd betreffende de toetsing en doorverwijzing naar het VO.

Adviesprocedure VO

- Alle leerlingen in groep 8 krijgen het PO-magazine aan het begin van het schooljaar om zich samen met ouders te kunnen oriënteren op een VO school.
- Voor de herfstvakantie vindt er een plenaire ouderavond plaats waarin belangstellende ouders van de groepen 7/8 geïnformeerd worden over de route VO in groep 8. Zo mogelijk zijn de leerkrachten van de betreffende groepen, de directie en IB hierbij aanwezig.
- Eind groep 6, bespreken we met ouders en leerling(en) welke ontwikkellijn de leerling laat zien en waar de ouders, de leerling en de leerkracht de komende twee jaar op willen inzetten.
- Midden groep 7, wordt besproken op welke wijze de leerling zich verder heeft ontwikkeld t.o.v. de uitstroomlijnen (referentieniveaus versus uitstroomadvies).
- Eind groep 7, wordt er door de leerkracht een voorlopig schooladvies gegeven. Op deze wijze kunnen ouders en leerlingen zich in het nieuwe schooljaar al oriënteren op een school en/of kunnen leerlingen met gerichte doelen aan de slag.
- Midden groep 8, wordt het definitieve schooladvies gegeven.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als leerling kun je het best leren als dit gepaard gaat met plezier.

Dit probeert obs Sinnehonk te bereiken door een goede sfeer in de school en in de groep, gebaseerd op duidelijke regels en afspraken.

We besteden veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers.

We hebben oog voor het individuele kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen met elkaar: team, leerlingen en ouders
  • Respect voor allen
  • Fijne sfeer

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven