Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Cultuur, muziek, beweging, expressie, techniek, samenwerken, creativiteit. Dit zijn voor ons geen losstaande activiteiten, maar onderdeel van ons onderwijs bij alle verschillende vakken. De kinderen van de Boarne krijgen extra cultuuraanbod via Ateliers Majeur, zo hebben we dit schooljaar een vakleerkracht voor muziek, we gaan op museumbezoek en organiseren excursies.
Voor sport, gymnastiek en bewegen heeft de Boarne een samenwerkingsafspraak met Scoren voor Gezondheid, Heerenveen. Hierdoor kunnen we een diversiteit aan sporten aanbieden via clinics en extra lessen. Ook werkt onze school samen met sportverenigingen uit het dorp.
De vakken HVO en GVO worden gegeven door vakdocenten in de groepen 5, 6, 7, 8. Deze vakdocenten stimuleren de leerlingen om een eigen levensbeschouwelijke houding te ontwikkelen en dragen bij aan begrip, waardering en respect voor anderen.
Alle leerlingen vanaf groep 3 hebben een iPad. Ook dit schooljaar blijven de iPads in principe op school (behalve wanneer de leerkracht hem mee geeft). We werken met Gynzy (leren en werken op eigen tempo en niveau).De iPad is een hulpmiddel, want we geloven in "natuurlijk leren" vanuit nieuwsgierige belangstelling.
Kleuterplein en ingang onderbouw
De jongste kinderen hebben een eigen ingang en hun eigen speelterrein aan de achterkant van de school. Onze school heeft een informatiegids speciaal voor de jongste kinderen. Hierin kunnen nieuwe ouders alle praktische informatie vinden die ze nodig hebben.
De onderbouw leert spelend, meestal aan de hand van een thema. Omdat het hier gaat om totaal-onderwijs, maken we geen splitsing per vak in tijd. Alles is taal, alles is rekenen, alles is bewegen. De doorgaande leerlijnen van de verschillende ontwikkelgebieden worden door de leerkracht geobserveerd en bijgehouden (Kleuter in Beeld).
De MR is ermee akkoord om lunchtijd als lestijd te zien. Samen eten is onderdeel van gezond gedrag en sociaal welbevinden.
Het ontwikkelen van burgerschapscompetenties is een kerntaak van het onderwijs en is in alle vakken geïntegreerd.
Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school bij “Onze school” => “Documenten”.
Intern begeleider
Heeft u vragen ten aanzien van de extra begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht. Deze werkt nauw samen met de intern begeleider. Zij is verantwoordelijk voor de coördinatie van de leerlingenzorg. Zij houdt zich onder andere bezig met het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders en het in samenspraak met de directeur vormgeven van beleid ten aanzien van de zorg.Basisondersteuning
Daarnaast werkt de intern begeleider samen aan de basisondersteuning. Dit wordt verzorgd door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe dat geboden kan worden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.BOU
Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag- en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen en nemen leerkrachten hier in mee.Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met u als ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende extra ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod.Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorgondersteuning. Wij dragen met elkaar zorg voor een optimale ontwikkeling van uw kind.
Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen extra instructie en begeleiding krijgen en een aparte leerlijn volgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.
Ondersteuning van het jonge kind
Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, wordt een warme overdracht geregeld, zodat zij een goede start kunnen maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er contact opgenomen om een aantal momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.
Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van een observatiemethode wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt.
Voor de overgang naar groep 3 wordt de ontwikkeling van het kind in de loop van groep 2 nauwkeurig in kaart gebracht en wordt door de leerkrachten geobserveerd of het kind op weg is naar het beheersen van de einddoelen van groep 2 voor de verschillende ontwikkelingsgebieden. Daar waar het kind hier nog extra aanbod, ondersteuning of oefening in nodig heeft, wordt dit geboden. In samenspraak met de ouders wordt in de loop van groep 2 besproken of het kind toe is aan de overgang naar groep 3. Hierbij wordt gekeken naar de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling is van groot belang. Wordt er besloten tot een extra kleuterjaar, dan wordt er gezorgd voor een passend aanbod waarmee het kind een jaar later alsnog goed voorbereid kan starten in groep 3.
Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol dyslexie & leesproblemen is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en intensieve begeleiding vergoed door de gemeente. Op school signaleren wij, zetten vroegtijdige interventies in en verzorgen een goed dossier.Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken:
- Het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben passende begeleiding kunnen krijgen.
- Omschrijving van welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden
- Hoe middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.
Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website www.swvfriesland.nl.
De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten/brochuren-passend-onderwijs.html.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende schooljaar (2023-2024) zullen we ons richten (en scholen) op de volgende thema's:
- Het aanbod goed afstemmen op de kennis van de (individuele) leerling,
- Het uitspreken van hoge verwachtingen,
- Het kritisch evalueren van de lesdoelen,
- De -staat van ons onderwijs- cyclisch evalueren, aanpassen en uitwerken,
- Doorgaande lijn ontwikkelen in samenwerking met Kinderopvang Friesland en CBS de Finne voor kinderen van 2-5 jaar
In de middagen gaan we ons richten op de creatieve vakken, burgerschap en sociaal-emotionele vorming, het omgevingsonderwijs, techniek en wetenschap, muziek en beweging.
In verband met de toekomstige fusie met CBS de Finne (2024-2025) zullen we het schooljaar 2023-2024 gebruiken voor het afstemmen van het onderwijsaanbod en de manier van werken in samenwerking met de Kinderopvang.
De Boarne werkt samen met Kinderopvang Friesland (KOF) welke ook voorschoolse educatie (VVE) aanbiedt. Met de gemeente Heerenveen zijn prestatieafspraken besproken en vastgelegd om de doorgaande ontwikkeling voor kinderen van 0-6 jaar te versterken. Er vindt een warme overdracht van de peuteropvang naar de basisschool plaats.
Door samenwerking en uitwerking (ook met CBS de Finne) wordt de doorgaande lijn steeds beter op elkaar afgestemd.