Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Tijdens de instructie van nieuwe lesstof binnen de basisvakken maken we gebruik van EDI (Effectieve Directie Instructie).
Binnen EDI hanteren de leerkrachten met de kinderen vaste stappen in de instructie.
Op onze school gebruiken we de volgende methodes:
- Onderwijs aan jonge kind: Sil op school, Rekenplein
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kwink, Rots en Water
- Aanvankelijk leesproces groep 3: Veilig leren Lezen; VLL-Kimversie
- Rekenen en Wiskunde: Wereld in getallen; WIG-5
- Schrijven: Pennenstreken
- Voortgezet Technisch lezen: Estafette
- Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip
- Spelling: Taal Actief-5
- Taal: Taal Actief-5
- Engels: Take it easy
- Studievaardigheden: Blits
- Wereldoriëntatie: Naut, Meander en Brandaan
- Verkeer: Let' s Go
- Muziek: 1-2-3-zing
De school heeft in het schooljaar 2023-2024 tien groepen. De leerlingen hebben, in de vaste bezetting, per week maximaal twee leerkrachten.
De school kent een combinatiefunctionaris die één keer per week (dinsdag) de gymles geeft en daarbij het sporten van leerlingen stimuleert. Daarnaast wordt de samenwerking gezocht tussen het onderwijs en de sportverenigingen in Akkrum.
In groep 7 kunnen de leerlingen lessen Godsdienstig Vormingsonderwijs (GVO) volgen. Deze lessen worden gegeven door een speciaal daarvoor opgeleide leerkracht.
In groep 8 wordt Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) gegeven. Deze lessen worden ook door een daartoe opgeleide leerkracht verzorgd.
Het bewegingsonderwijs vindt plaats in de speelzaal van de school en buiten op het plein met allerlei bewegings- en spelmaterialen.
Het Schoolondersteuningsprofiel staat op de website van onze school bij documenten documenten/ schoolondersteuningsprofiel.
Intern begeleider
Op onze school is een intern begeleider aangesteld die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de leerlingenondersteuning. Zij houdt zich onder andere bezig met:
- het informeren, begeleiden en ondersteunen van collega’s en ouders;
- het organiseren en voorzitten van leerling- en groepsbesprekingen;
- het in samenspraak met de directeur vormgeven van het beleid ten aanzien van de leerlingenondersteuning.
Zijn er problemen ten aanzien van de begeleiding van uw kind, dan kunt u in eerste instantie contact opnemen met de groepsleerkracht.
Basisondersteuning
Iedere school van Ambion voorziet in een basisondersteuning van haar leerlingen. Deze basisondersteuning verzorgen wij door systematisch te bekijken welke ondersteuning de leerlingen nodig hebben en hoe we die kunnen bieden. Wij noemen dit de handelingsgerichte werkwijze. De intern begeleider heeft hierbij een ondersteunende rol.
Indien wenselijk of noodzakelijk kan de school via de intern begeleider een beroep doen op de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. In de BOU zijn diverse onderwijskundige expertises ondergebracht, zoals orthopedagogen, een dyslexiespecialist en een logopedist. Daarnaast kan de intern begeleider een beroep doen op de ‘flexibele schil van de BOU’. Dit zijn reken-, taal-, gedrag-, en hoogbegaafdheidspecialisten werkzaam op verschillende scholen van Ambion. De specialisten doen onderzoek en bieden gedurende een bepaalde periode extra ondersteuning aan leerlingen
Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is de basisondersteuning niet toereikend. De leerkracht, de intern begeleider, ouders en/of de leerling zelf signaleren stagnatie in het onderwijsleerproces. Dit kan zijn op cognitief, sociaal-emotioneel en/of lichamelijk gebied. Samen met ouders gaan we dan op zoek naar oplossingen en naar de best passende ondersteuning. Dit is altijd maatwerk en vereist een goede samenwerking tussen de leerkracht, intern begeleider, ouders en andere specialistische begeleiding.
In het gesprek met u, de leerkracht en de intern begeleider betrekken wij de orthopedagoog van de BOU. Dit noemen wij het HGPD-gesprek (handelingsgerichte proces diagnostiek). Het uitgangspunt in dit gesprek is het verkennen van de onderwijsbehoeften om te komen tot een passend onderwijsaanbod. De informatie die hiervoor nodig is, wordt tijdens het gesprek verzameld, maar ook eventueel daarna in de vorm van vragenlijsten, gericht diagnostisch onderzoek of klassenbezoeken. De gegevens die we daarmee verzamelen, worden geanalyseerd en verwerkt tot een plan van aanpak. Hierin vermelden we doelen op de korte en langere termijn en spreken we ook met elkaar een taakverdeling af. Uw rol als ouder(s) mag hierin uiteraard niet ontbreken.
Soms is tijdelijk extra specialistische zorg nodig, die voorwaardelijk is om onderwijs te kunnen volgen en de beoogde ontwikkeling te realiseren. De gemeente is verantwoordelijk voor het bieden van deze zorg-ondersteuning. Wij hebben korte lijntjes met de gemeente om op maat en in afstemming met elkaar te zorgen voor een optimale ontwikkeling van uw kind.
Ondersteuning leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, worden op onze school zoveel mogelijk in de eigen groep ondersteund. Deze leerlingen kunnen een aparte leerlijn volgen of bijvoorbeeld extra instructie en begeleiding krijgen. Als het niet mogelijk is om deze begeleiding door de eigen leerkracht te laten uitvoeren, worden hiervoor vanuit de extra ondersteuningsmiddelen van de school onderwijsassistenten ingezet. Alle middelen voor zware ondersteuning die de school vanuit het Samenwerkingsverband ontvangt, worden hiervoor ingezet.
Bij het verdelen van het aantal beschikbare uren wordt afgewogen in welke groep de ondersteuning het meest noodzakelijk is en hoeveel uren er voor een leerling moeten worden ingezet.
In dit schooljaar zijn er nog gelden beschikbaar vanuit NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Deze gelden worden bij ons ingezet voor de aanstelling van een onderwijsassistent. Er is een tiende groep geformeerd, hierdoor zijn de meeste andere groepen kleiner. Dit geldt zeker voor de drie groepen 1-2.
Ondersteuning van het jonge kind
Voor kinderen die de peuterspeelzaal hebben bezocht, is indien gewenst met de peuterspeelzaal een warme overdracht geregeld, zodat het jonge kind een fijne start kan maken op de basisschool. Zes weken voordat het kind vier jaar wordt, wordt er door de leerkracht contact opgenomen om vijf momenten in te plannen waarop het kind langzamerhand aan de basisschool kan wennen.
In de kleutergroep is de zorg om welbevinden en sociaal-emotionele vorming groot. Wanneer het kind zich veilig en prettig voelt in de groep, kan het zich ontplooien. Met behulp van de observatiemethode Bosos wordt de ontwikkeling van de kinderen op de diverse ontwikkelingsgebieden nauwlettend in de gaten gehouden. De leerkracht bepaalt op basis van deze observaties welke ontwikkelingsdoelen de komende periode centraal zullen staan.
Steeds wordt het kind op een speelse manier uitgedaagd om iets nieuws te leren. In groep 1 en 2 wordt onder andere gewerkt aan getalbegrip en fonemisch bewustzijn, zodat er een goede aansluiting op groep 3 bewerkstelligd wordt. Voor de overgang van groep 2 naar groep 3 hanteren we een aantal criteria en volgen we een protocol met tijdlijn documenten/protocollen/protocol overgang 2 naar 3.
Jonge kinderen met specifieke onderwijsbehoeften krijgen uiteraard ook de ondersteuning die staat beschreven bij de ondersteuning van leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte.
Dyslexieprotocol
Het doel van het protocol 'dyslexie & leesproblemen' is om leerlingen met dyslexie vroegtijdig te signaleren om hen vervolgens een adequaat begeleidingstraject te kunnen geven. Voor kinderen met ernstige dyslexie wordt het onderzoek, de dyslexieverklaring en zestien maanden intensieve begeleiding vergoedt door de gemeente. De school heeft de plicht om te signaleren, vroegtijdige interventies te plegen en een goed dossier te verzorgen. Vervolgens nemen de ouders het dossier mee naar een bureau dat een dyslexieonderzoek mag uitvoeren. Om tijdig te signaleren hanteren we het dyslexieprotocol en zetten we zo snel mogelijk gerichte acties in. In groep 2 starten we in februari met Bouw-tutorlezen. In de groepen 3 t/m 8 wordt zonodig extra leestijd in groepjes of individueel georganiseerd en starten we het groepsdoorbroken tutorlezen met kinderen op.
Samenwerkingsverband
Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Het samenwerkingsverband heeft een aantal wettelijke taken. De belangrijkste hiervan is het maken van een ondersteuningsplan waarin wordt vastgelegd hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden. Verder wordt beschreven hoe de middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het samenwerkingsverband.
Meer informatie over het samenwerkingsverband is te vinden op de website www.passendonderwijsinfryslan.nl.
De brochure “Passend onderwijs” is te vinden via: brochure passend onderwijs
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De scholen van Ambion hebben een aantal gemeenschappelijke thema's geformuleerd die het kader vormen voor de doorontwikkeling van passend onderwijs op de scholen.
Op onze school vinden we scholing van het team, op individueel en schoolniveau belangrijk.
Met onze nieuwe taal- en rekenmethode kunnen we dankzij de digitale programma's steeds beter afstemmen op de onderwijsvraag van het kind.
In ons grote gebouw waarin we lokalen 'over' hebben gaan we zoeken naar huurpartners die voor de kinderen (en ouders) van toegevoegde waarde kunnen zijn. Een eerste aanzet daartoe is in gang gezet met logopedistes uit Akkrum.
Voor het aanbod aan en de groepering van begaafde leerlingen oriënteren we ons op samenwerking met andere scholen.
De school is gehuisvest in een gebouw waar ook een protestants-christelijke basisschool en een kinderopvangorganisatie (Stichting Kinderopvang Friesland) gevestigd zijn. De kinderopvang biedt voorschoolse educatie aan. Met de gemeente Heerenveen zijn prestatieafspraken vastgelegd om de doorgaande lijn van kinderen van 0-6 jaar te versterken.
Leerlingen die naar de kinderopvang van KidsFirst en Boartershiem gaan, worden vanuit school naar de locatie vervoerd.