Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Doelgericht en actief!
Op onze school wordt het lesaanbod planmatig aangeboden. Dat gebeurt aan de hand van lesmethodes voor vakken als rekenen, lezen, taal, spelling en wereldoriëntatie.
Voor deze vakken worden voor een bepaalde periode doelen gesteld door de leerkracht, die daar gericht met een groep kinderen naartoe werkt. Wij vinden het belangrijk dat ook kinderen leren wat de volgende stap in hun ontwikkeling is. Dat ze weten wat ze al kennen en kunnen en wat ze nog moeten leren of oefenen. Kinderen leren hun eigen doelen stellen, waarbij de leerkracht ondersteunt.
In onze school dagen we kinderen uit om te leren. Dat doen we o.a. door (elkaar) zo snel mogelijk feedback te geven, te werken met succescriteria, kinderen vaak samen te laten werken en actief bezig te zijn met de lesdoelen.
Er wordt op onze school aan alle groepen muziek gegeven door onze vakleerkracht, Jacqueline.
Zij begeleidt om de week ons schoolkoor en schoolorkest.
Een vakleerkracht van Junior IOT (internet of things) biedt de kinderen van de groepen 5 t/m 8 allerlei activiteiten aan die op de een of andere manier een raakvlak hebben met Wetenschap en techniek.
Vanaf groep 4 wordt er 5-6 keer gezwommen in de plaats van de gymles. de leerlingen krijgen een zwemles aangeboden in Zwembad De Witte Brug. Leerlingen die nog geen diploma hebben, krijgen zwemles volgens de richtlijnen, zodat het diploma behaald kan worden.
Als school zijn we trots op de manier zoals we samen vorm geven aan Passend Onderwijs, binnen onze eigen grenzen.
We bieden waar mogelijk onderwijs in een voor de leerling vertrouwde omgeving, dichtbij huis. Om dit te kunnen doen signaleren we in een vroeg stadium wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Samen met de ouders, als ervaringsdeskundige en pedagogisch partner, en de leerling.
We houden hierbij voortdurend rekening met de mogelijkheden van het kind, maar ook met de mogelijkheden van de school zelf.
In sommige gevallen heeft een kind meer ondersteuning nodig dan de school vanuit de eigen middelen kan bieden. In dat geval zoekt de school, samen met de ouders, naar een passende oplossing.
Deze oplossing kan bestaan uit extra ondersteuning op de eigen school met behulp van middelen of expertise vanuit het samenwerkingsverband. In een enkel geval zal samen met de ouders worden gezocht naar een plaats op een andere school waar beter kan worden geboden wat de leerling nodig heeft. Hierin worden school en ouders ondersteund door het samenwerkingsverband en het schoolbestuur.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is dat we de middelen voor extra ondersteuning en begeleiding, blijvend willen inzetten om externe hulp in te zetten voor leerlingen die dat nodig hebben. Dat vraagt dat we ons onderwijs zo inrichten, dat dit financieel mogelijk blijft.
We willen de aansturing en verantwoordelijkheid van deze ondersteuning van leerlingen door de leerkracht verder versterken en minder afhankelijk maken van de intern begeleider.
Op onze school hebben wij een duidelijk visie op de Ontwikkeling van het jonge kind.
We bieden een rijke en uitdagende leeromgeving, die aansluit bij de beleveniswereld van jonge kinderen. Tijdens het (begeleid) spel, worden kinderen geobserveerd. Vanuit de observaties voegen we doelgericht activiteiten en prikkelende materialen toe, waarmee we de kinderen uitdagen, nieuwsgierig maken en spelenderwijs een stapje verder helpen in hun ontwikkeling.
Door kinderen goed te volgen, monitoren we hoe de leerlingen zich ontwikkelen en bereiden we ze stap voor stap voor in de richting van de overstap naar groep 3. Hiervoor maken wij gebruik van een leerlingvolgsysteem gericht op het aanbod en ontwikkeling aan en van jonge kinderen. Onze school werkt daarom met het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep.
Samen met Forte vormen we een kindcentrum. Ouders en kinderen kunnen bij ons terecht voor onderwijs en opvang.