Hoe bereikt de school de doelen?
De concrete monitoring van de doelen die onze school stelt worden hieronder toegelicht, enerzijds middels de evaluatie van de doelen van afgelopen schooljaar en anderzijds de toelichting op de doelen voor het huidige schooljaar.
Evaluatie schooljaarplan 2023-2024
We stellen in ieder schooljaarplan een aantal leerkrachthandelingen ten aanzien van pedagogisch-didactisch handelen centraal, die we een schooljaar lang met het hele team behandelen en verbeteren. in 2023-2024 waren dat:
- de leerkracht bevordert het toepassen van het geleerde: we hebben een duidelijk visie ontwikkeld op enerzijds het aanbod van de technieken en anderzijds vakken/ activiteiten waarin die technieken toegepast worden.
- de leerkracht biedt kinderen keuzemogelijkheden: kinderen weten dat ze bij de vakken waar ze de geleerde technieken toe kunnen passen ruimte hebben voor het inbrengen van eigenheid.
- de leerkracht geeft feedback op getoonde zelfstandigheid en de kwaliteit van samenwerken: dit punt heeft geleid tot een aantal praktische keuzes, zoals het invoeren van het boekje 'starten op school', het implementeren van de 'groeitorens' (executieve functies, zie ook https://degroeitoren.nl/de-groeitorens/) en het inplannen van team- energizers om elkaar mee te nemen in deze ontwikkelingen.
Naast deze leerkrachthandelingen stonden de volgende onderwerpen afgelopen schooljaar centraal:
Het opstellen van het schoolplan 2024-2028 waarin we opnieuw vorm hebben gegeven aan de visie van de school. Hierbij zijn zowel de bovenschoolse ontwikkelingen als de ontwikkelingen op onze school meegenomen. Dit plan is vastgesteld in samenspraak met team, MR en het schoolbestuur.
Taalonderwijs We hebben gewerkt aan een doorgaanse lijn ten aanzien van het schrijven van teksten en het uitbreiden van het werken met authentieke teksten voor het leesonderwijs. Hierdoor is een sterkere koppeling ontstaan tussen het thematische werken met Da Vinci en het lees- en schrijfonderwijs. Ook hebben de taalbakjes van Taal doen! een grotere plek gekregen in het taalonderwijs en hebben we een methode voor spelling en grammatica gevonden, die het technische deel van taal goed ondersteund naast de rest van ons taalaanbod.
Met de overstap naar het rapportfolio blijven we kinderen stimuleren hun mooiste werken (waar ze trots op zijn of wat laat zien dat ze een bepaald leerdoel behaald hebben) op te nemen in hun rapportfolio. Op die manier breidt het groeidocument zich uit en wordt het naast de beoordeling door de leerkracht een document waarin de groei van kinderen op verschillende manieren terug te vinden is.
Met de invoering van de kleine zorgcylcus hebben we de focus gelegd de pedagogisch en didactische groepsoverzichten en daarnaast een manier gezocht waarin we de PDCA (plan do check act) cirkel rond krijgen. Dit betekent dat er een gestructureerde manier van werken ligt ten aanzien van de feedback die kinderen krijgen op het dagelijkse werk en dit altijd een vervolg krijgt. We werken dit nu nog uit op papier.
We hebben de observatie- en registratiemethode KIJK voor de kinderen tot 7 jaar ingevoerd en werken ernaartoe dat we dit samen met de kinderopvang gebruiken en dit de basis is voor de taal die we spreken als we praten over de ontwikkeling van een jong kind.
We hebben verder gewerkt aan het opstellen van onze schooldoelen middels de referentieniveaus, zodat we nog beter zicht krijgen of kinderen goed op koers liggen tijdens hun schoolperiode bij ons.
We hebben vakleerkrachten ingezet voor kunsteducatie/creatieve vorming, gymnastiek, en HVO/GVO, waarbij we steeds weer een koppeling maken tussen de aangeboden lessen door de vakdocenten en het reguliere onderwijs.
We gaven de leerlijn digitale geletterdheid verder vorm op basis van de vier onderdelen: ICT basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid, computational thinking. Dit deden we zowel tijdens de reguliere lessen als in projectvorm.
Ook hebben we de manier van werken met de peuter-kleuter groep opnieuw vastgesteld. We werken samen met de kinderopvang en zorgen dat kinderen vanaf 3,5 jaar oud op een laagdrempelige manier kunnen wennen in de groep, zodat de overstap naar school zo natuurlijk en klein mogelijk wordt gemaakt.
Doelen schooljaarplan 2024-2025
Op basis van onder andere het schoolplan en bovenstaande evaluatie hebben we onszelf de volgende doelen gesteld voor dit schooljaar:
De drie punten voor pedagogisch- didactisch handelen die we dit jaar centraal stellen
- de leerkracht richt een uitdagenden en rijke leeromgeving in: de thema's, de bibliotheek, de culturele activiteiten vormen krijgen een structurele plek in het aanbod en hangen op een logische manier samen. Daarnaast worden de oudere ontwikkelingsmaterialen in de onderbouw vervangen.
- de leerkracht voert een inzichtelijke en overdraagbare groepsadministratie waarin een analyse plaatsvindt waarom kinderen uit- en opvallen: de manier van werken die we ons eigen hebben gemaakt, breiden we uit, zodat we dit schoolbreed op dezelfde manier aanpakken en wanneer nodig digitaliseren.
- de leerkracht laat kinderen reflecteren op oplossingsstrategieen en aanpakgedrag: de kinderen komen steeds meer in aanraking met werkvormen die leiden tot interactie en daarme reflectie op het eigen handelen. De leerkracht heeft hierin een stimulerende en ondersteunende rol. Daarnaast zullen de groeitorens kinderen meer inzicht geven ten aanzien van hun eigen werk- en leerproces.
Naast deze leerkrachthandelingen staan de volgende onderwerpen dit schooljaar centraal:
Ten aanzien van het taalonderwijs werken we verder aan de vormgeving van de leerlijn 'schrijven van teksten', implementeren 'Taaljacht' voor spelling en grammatica, werken verder aan de uitdagende leesomgeving i.s.m. de bibiotheek en breiden het woordenschatonderwijs concreter uit.
Ten aanzien van het rekenonderwijs implementeren we activiteiten die ondersteunend zijn aan een stevigere basis en uitdagen om op een hoger niveau te komen.
Met het observatie- en registratiesysteem KIJK! voor kinderen tot 7 jaar willen we aan het eind van het schooljaar standaar KIJK! hanteren voor de warme overdracht.
We werken op een eenduidige manier ten aanzien van de kleine zorgcylus. Hiervoor kiezen we met elkaar voor de meest werkbare vorm, waarin de PDCA-cirkel duidelijk zichtbaar is. De acties moeten overzichtelijk en overdraagbaar zijn. We orienteren ons op het gebruik van de Od!n app.
Verder zullen we dit schooljaar het plan burgerschap opnieuw staven met de concept kerndoelen die Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) hiervoor heeft opgesteld, zodat we zeker weten dat alle onderdelen voldoende aandacht krijgen binnen ons onderwijs.
Het laatste punt dat we teambreed centraal stellen dit schooljaar is een diepgaande analyse van de tussen- en eindopbrengsten om te werken naar de referentieniveaus die passen bij onze schoolweging.