KBs Pius

Broekzijdselaan 3 1391 XL Abcoude

  • Schoolfoto van KBs Pius
  • Schoolfoto van KBs Pius
  • Schoolfoto van KBs Pius
  • Schoolfoto van KBs Pius
  • Schoolfoto van KBs Pius

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Piusschool is een professioneel en hecht team. Ondanks het lerarentekort lukt het ons ieder jaar weer de formatie goed rond te krijgen. Mensen werken graag op de Pius en hebben veel voor de kinderen en elkaar over. Dat merk je bijvoorbeeld in de bereidheid om extra te werken in geval van ziekte waarbij we geen vervanging kunnen vinden. Het team is een goede mix van startende leerkrachten en zeer ervaren leerkrachten. Naast onze groepsleerkrachten hebben we twee onderwijsassistenten, een intern begeleider, een conciërge, een vakleerkracht gym, een vakleerkracht toneel en een vakleerkracht muziek.

In onze school begeleiden we regelmatig stagaires van de PABO/ALO/MBO. Studenten werken altijd onder de eindverantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht.

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In geval van ziekte of verlof van een leerkracht, wordt er altijd eerst een beroep gedaan op een invaller vanuit de invalpools of een van de collega’s binnen de school. We proberen altijd eerst een “bekende” leerkracht te vinden die de groep al kent. Dat lukt lang niet altijd. Soms zijn wij genoodzaakt met eigen personeel te schuiven. Ook kunnen er in geval van nood groepen worden samengevoegd. Ons uitgangspunt is dat wij zoveel mogelijk willen voorkomen dat wij kinderen naar huis moeten sturen. Indien we geen vervanging kunnen vinden dan gebeurt het volgende:

. Er wordt gekeken of een vervangend programma mogelijk is.

· Indien mogelijk, worden de leerkrachten die ambulant zijn die dag, ingezet voor de vervanging van de afwezige leerkracht

· Vervolgens worden volgens een rooster de kinderen van de groepen 4 t/m 8 een dag naar huis gestuurd. Op de dag dat geen vervanging mogelijk is, krijgen de kinderen, die de volgende dag geen school zullen hebben, een bericht via Social Schools waarin dit gemeld wordt. Indien al te voorzien is dat de vervangingsproblemen zullen voortduren worden ook de ouders van andere groepen gewaarschuwd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van de school

Op de Piusschool werken wij met jaarklassen. De school is verdeeld in een onderbouw ( groep 1 t/m 4 ) en een bovenbouw ( groep 5 t/m 8 ).  In de onderbouw starten we het schooljaar met 2 gemengde kleutergroepen(groep 1 en 2).  Vervolgens hebben we van alle jaarklassen 1 groep. Iedere groep heeft vaste leerkrachten, een fulltimer of 2 collega’ s die parttime werken. Waar nodig kunnen deze ondersteund worden door twee klassenassistenten, een remedial teacher en onze intern begeleider.  

Daarnaast hebben we op de Piusschool vakleerkrachten voor gymnastiek, muziek en toneel.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

* Via het kiesbord mogen de kinderen activiteiten kiezen zoals de bouwhoek, huishoek, schilderen, maar ook het verwerken van taal- en rekenopdrachten.

* Alle vakken zoals rekenen en taal worden op een speelse wijze aangeboden bijvoorbeeld in de kring of bij buitenactiviteiten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Piusschool besteden we de meeste tijd aan de basisvakken zoals rekenen, lezen, taal en spelling, waarbij we ieder jaar bepalen waar het zwaartepunt komt te liggen. Dit doen we aan de hand van de opbrengstenanalyse.

Hiernaast kiezen we voor extra aandacht voor kunst- en cultuuronderwijs. We leren de kinderen met een creatieve blik te zien, te maken, te zingen, te spelen en te ontwikkelen.

Voor meer informatie over ons onderwijs: www.piusschool.nl

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.

Basisondersteuning op de Piusschool

Het is van belang dat de basisschool een leeromgeving biedt waarin ieder kind tot leren komt. Hun hele schoolcarrière worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling door hun leerkrachten en de intern begeleider. Dit doen we door te werken met ons systeem "Zicht op Ontwikkeling". Dit houdt in dat we regelmatig de opbrengsten met elkaar analyseren op school- groeps- en leerlingniveau. Daarnaast wordt er ook gekeken naar signalen van bijvoorbeeld dyslexie, autisme en ADHD. Onze intern begeleider, Leontine Biemans, leidt deze processen en is hier geheel voor vrijgeroosterd. 

Binnen de groepen wordt er gedifferentieerd op drie niveaus. Er is ruimte voor verdieping en verlengde instructie. Als blijkt dat leerlingen veel moeite hebben met bepaalde leerstof gaan we met elkaar bekijken hoe we deze leerling verder kunnen helpen. We hebben veel expertise in huis, waardoor we snel en doelgericht kunnen handelen. Leerlingen worden zoveel als mogelijk in de groep begeleid, omdat dit het prettigst is voor de leerling. Als dit niet mogelijk is, maken wij gebruik van onderwijsassistenten die de leerlingen buiten de groep extra kunnen ondersteunen. 

Voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben wij het "Piuslab". Hier worden de kinderen door de meer- en hoogbegaafdheidsspecialist begeleid en uitgedaagd tot creatief en out of the box denken. In de groepen zelf is er uitdagend voor uitdagend onderwijs voor alle leerlingen. Zo hebben alle methodes die wij gebruiken extra aanbod voor die leerlingen die dat nodig hebben.

Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs 

Soms hebben kinderen iets anders nodig dan wij alleen kunnen bieden. Hiervoor werken we samen met Passenderwijs.

Onze stichting Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. 

Als de hulp van de school niet tot de gewenste  resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden. 

Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs.  www.passenderwijs.nl  Telefoonnummer: 0348-412706 E-mail:?info@passenderwijs.nl Wij vallen onder samenwerkingsverband 'Passenderwijs'.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De zorg die we nu bieden is van hoge kwaliteit. Die willen we graag bestendigen. Hierbij hebben we oog voor nieuwe ontwikkelingen en professionaliseren we ons regelmatig.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Pius werkt samen met Helden Opvang https://heldenopvang.nl voor BSO.

Terug naar boven