Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Organisatie van de school
Op de Piusschool werken wij met jaarklassen. De school is verdeeld in een onderbouw ( groep 1 t/m 4 ) en een bovenbouw ( groep 5 t/m 8 ). In de onderbouw starten we het schooljaar met 2 gemengde kleutergroepen(groep 1 en 2). Vervolgens hebben we van alle jaarklassen 1 groep. Iedere groep heeft vaste leerkrachten, een fulltimer of 2 collega’ s die parttime werken. Waar nodig kunnen deze ondersteund worden door twee klassenassistenten, een remedial teacher en onze intern begeleider.
Daarnaast hebben we op de Piusschool vakleerkrachten voor gymnastiek, muziek en toneel.
* Via het kiesbord mogen de kinderen activiteiten kiezen zoals de bouwhoek, huishoek, schilderen, maar ook het verwerken van taal- en rekenopdrachten.
* Alle vakken zoals rekenen en taal worden op een speelse wijze aangeboden bijvoorbeeld in de kring of bij buitenactiviteiten.
Op de Piusschool besteden we de meeste tijd aan de basisvakken zoals rekenen, lezen, taal en spelling, waarbij we ieder jaar bepalen waar het zwaartepunt komt te liggen. Dit doen we aan de hand van de opbrengstenanalyse.
Hiernaast kiezen we voor extra aandacht voor kunst- en cultuuronderwijs. We leren de kinderen met een creatieve blik te zien, te maken, te zingen, te spelen en te ontwikkelen.
Voor meer informatie over ons onderwijs: www.piusschool.nl
Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
Basisondersteuning op de Piusschool
Het is van belang dat de basisschool een leeromgeving biedt waarin ieder kind tot leren komt. Hun hele schoolcarrière worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling door hun leerkrachten en de intern begeleider. Dit doen we door te werken met ons systeem "Zicht op Ontwikkeling". Dit houdt in dat we regelmatig de opbrengsten met elkaar analyseren op school- groeps- en leerlingniveau. Daarnaast wordt er ook gekeken naar signalen van bijvoorbeeld dyslexie, autisme en ADHD. Onze intern begeleider, Leontine Biemans, leidt deze processen en is hier geheel voor vrijgeroosterd.
Binnen de groepen wordt er gedifferentieerd op drie niveaus. Er is ruimte voor verdieping en verlengde instructie. Als blijkt dat leerlingen veel moeite hebben met bepaalde leerstof gaan we met elkaar bekijken hoe we deze leerling verder kunnen helpen. We hebben veel expertise in huis, waardoor we snel en doelgericht kunnen handelen. Leerlingen worden zoveel als mogelijk in de groep begeleid, omdat dit het prettigst is voor de leerling. Als dit niet mogelijk is, maken wij gebruik van onderwijsassistenten die de leerlingen buiten de groep extra kunnen ondersteunen.
Voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben wij het "Piuslab". Hier worden de kinderen door de meer- en hoogbegaafdheidsspecialist begeleid en uitgedaagd tot creatief en out of the box denken. In de groepen zelf is er uitdagend voor uitdagend onderwijs voor alle leerlingen. Zo hebben alle methodes die wij gebruiken extra aanbod voor die leerlingen die dat nodig hebben.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs
Soms hebben kinderen iets anders nodig dan wij alleen kunnen bieden. Hiervoor werken we samen met Passenderwijs.
Onze stichting Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt.
Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden.
Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs. www.passenderwijs.nl Telefoonnummer: 0348-412706 E-mail:?info@passenderwijs.nl Wij vallen onder samenwerkingsverband 'Passenderwijs'.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De zorg die we nu bieden is van hoge kwaliteit. Die willen we graag bestendigen. Hierbij hebben we oog voor nieuwe ontwikkelingen en professionaliseren we ons regelmatig.
De Pius werkt samen met Helden Opvang https://heldenopvang.nl voor BSO.